CINB803 Практически аспекти на кинодраматургията IIчаст

Анотация:

• Курсът има за цел да изгради у студентите основни практически умения в различните етапи на сценарното писане.Практическите занимания ще им помогнат при написването на оригинален сценарий, по литературна творба, по публицистичен текст.

• В курса са отделени часове за запознаване с драматургичните характеристики на ситкома, едночасовите и ежедневните сериали.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

ас. Слава Янакиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните етапи и техники за написването на киносценарий

• Как да изградят собствен драматургичен критерий за оценяване на литературен, публицистичен и сценариен материал

• Какви са драматургичните принципи при адаптацията на литературен материал

• Как да драматизират и структурират публицистичен материал

2) могат:

• Професионално да анализират драматургичните качества на литературен или публицистичен материал

• Да напишат добър сценарий, ако имат даденост за това


Предварителни изисквания:

• Да са завършили успешно първата част на курса “Практически аспекти на кинодраматургията”.

• Да имат знания за историята и естетиката на киноизкуството, знания в областта на литературознанието и богата обща култура

• Да могат да се изразяват добре писмено



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Да конструираме киножанр – с препоръчителни насоки за избор на сюжетна схема и мотиви, типичен персонаж, предметен свят, набор от определени действия, специфична идеология, визуални стереотипи на персонажи и обстановка.
  2. Драматургични характеристики на фантастичния жанр. Конвенционаланост и психологически реализъм.
  3. Драматургични характеристики на уестърна.Практическа задача.
  4. Драматургични характеристики на трилъра.Упражнение.
  5. Примерът на Хичкок в киното - как се създава съспенс
  6. Интерпретация на драматургичен материал чрез манипулации с драматургичната категория време.
  7. Създаване на киносценарий по публицистичен материал
  8. Една история, разказана от няколко гледни точки.
  9. Видове композиции на сценария.
  10. Едночасови сериали – драматургични характеристики.
  11. Ежедневни /сапунени/ сериали – драматургични характеристики.
  12. Комедия на ситуацията /ситком/.

Литература по темите:

Аристотел, За поетическото изкуство, С.,1975

Аристотел, Реторика,С.1993

Тодоров,Цветан, Поетика на прозата, С.1987

Проп,Владимир, Морфология на вълшебната приказка, С.,1992

Балаж,Б.,Избрани произведения,С.,1998

Христова,Светла, Да напишем киносценарий, С., НБУ,2003

Христова, Светла, Сценарийният сюжет, изд.на НБУ, 2010

Христова,Светла, Киносценарият -написване и пренаписване, изд.Сиела, 2012

Милев,Неделчо, Теория на елементите на киното, изд. на СУ"Кл.Охридски", 1998, трето изд.

Милев, Неделчо, Относителност и екран, С.НИ, 1978

Пудовкин,Всеволод, Теория и критика, избрано,С.изд.НИ,1973

Трюфо, Франсоа, Хичкок&Трюфо, ИК Колибри, 2001

McKee, Robert, Story, Harper Collins Publishers, NY,1997

Bordwell, David, Narration in the Fiction Film, The University of Wisconsin Press, 1985

Forster, E. M. Aspects of the Novel, New York: Harvest HBJ, 1927

Genette, Gerard, Figures ІІІ, Paris, Ed. du Seuil, 1972

Gerard Genette, Narrative Discourse: An Essay in Method, trans. Jane E. Lewin Itaca: Cornell University Press, 1980

Gulino, Paul,Screenwriting. The Sequence Aproach, The Continuum Internatoinal Publishig Group, New York, London, 2004

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title.Monomyth&action.edit 13.10.2005

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Campbell http://monomyth.org/index.php?module.article&view.3&MMN_position.7:7 от 13.10.2005

http://screenwritersguild.org/storystructure.htm

http://www.connect.net/georgen/maslow/htm

http://www.skepticfiles.org/atheist2/hero.htm от 13.10.2005

Средства за оценяване:

Участие в семинари - 50%

Драматургични задачи - 50%