SOCB803 Медии и публики
Анотация:
Целта на курса е да организира и разшири знанията на студентите за особеностите на комуникацията, опосредствана от медиите. Кратък исторически екскурс проследява развитието на медиите в социален контекст и във връзка с технологичните развития. Представя се типологията на медиите, изграждащи общо медийно поле. Специален акцент се поставя върху връзката медии-публики и върху практиките за ползване на медиите. Обект на внимание стават отношенията между идентичността на медията и нейните популярност и признание. Режимите на медийно потребление се разглеждат в контекста на житейските практики (начин на живот, вкус, поколение), както и във връзка с технологичните промени (интернет, мобилни устройства, телекомуникации). Обсъждането на актуални медийни казуси повишава критическата компетентност на студентите и готовността им за самостоятелно изследване. Като елемент от обучението студентите разработват собствен изследователски проект - анализират медийна ситуация, целепоставят, изучават медийни практики, обобщават и защитават резултатите.
Преподавател(и):
проф. Боян Манчев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят: типологията на съвременните медии и принципите на функионирането им в общо поле; формите и равнищата на взаимодействието медии-публики
2) могат: успешно да извличат социално съдържание от медийните процеси
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1.Медии и общества. Основни възгледи за медиите след Втората световна война: критически, институционален, технологичен модел; "палео" и "нео" медии.
- 2.Медии и технологии. Печатни, аудио- и аудиовизулни, конвенционални и нови, масови и немасови медии.
- 3.Типология на медиите: основни вестникарски, радио- и телевизионни формати. Българското медийно поле: тенденции. Ефекти на полето.
- 4.Медии и медийни обръщения. Аудитория, публика, публики. Публика и публики като казус на медийното програмиране.
- 5.Медии и публики: идентичност, популярност и признание на медиите. Пазарни аспекти на отношенията идентичност-популярност-признание.
- 6.Медии и рецепция. Социални конвенции за рамката на рецепцията: информация и фикция. Програмиране на рецепцията.
- 7.Социални употреби на медиите. Медиите и културните индустрии. Публиките - произведени и произвеждащи.
- 8.Типология на публиките. Хетерогенни и хомогенни публики. Оразличителни публики.
- 9.Дискусия върху досиета, подготвени от преподавателя
- 10.Медиите в контекста на потребителските практики: равнища на социалното и на комуникационното вграждане.
- 11.Режими на потребление: начин на живот, вкус, поколение. Проблемът за репутацията. Стилове.
- 12.Обсъждане на медиен казус
- 13.Обсъждане на теми за изследователски проекти
- 14.Режими на потребление: места на потреблението, практиката и принципът zapping, мобилност на потребленията.
- 15.Изследвания на аудиторията, на потребителските практики, на социостиловете. Извличане на социална информация от пазарно ориентирани изследвания.
Литература по темите:
Артог, Франсоа. Режими на историчност. Презентизъм и изживявания на времето. София: НБУ, 2007.
Бодрияр, Жан. Към критика на политическата икономия на знака. София: Критика и хуманизъм, 1996.
Бурдийо, Пиер. Практическият разум. София: Критика и хуманизъм, 1997.
Вълканова, Веселина. Дизайн на вестника. Традиционни, хибридни и онлайн емисии на пресата. София: Св. Климент Охридски, 2008.
Еко, Умберто. Телевизията: изгубената прозрачност. Четвърта власт, 1998, N2.
Медии и преход. Съст. Л. Деянова, О. Спасов и Г. Лозанов. София: Св. Климент Охридски, 2000.
Петев, Тодор. Теории за комуникацията. София: ФЖМК, 2001.
Попова, Снежана. Радио, публики, стилове. София: ЛИК, 2004.
Постър, Марк. Потребление и дигитални стоки във всекидневието. Социологически проблеми, 2004, № 3-4.
Серто, Мишел дьо. Изобретяване на всекидневието. София: ЛИК, 2002.
Интернет-общество-култура. Социологически проблеми, 2004, № 3-4 (тема на броя).
Esquenazi, J.-P. Sociologie des publics. Paris: La D?couverte, 2003.
Quality press in Southeast Europe. Ed. Orlin Spassov. Sofia: SOEMZ, 2004.
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 60 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 40 %