LOGB819 Високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация

Анотация:

Курсът има за цел да запознае студентите със съвременните високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация. Курсът представя основните технологии за допълваща и алтернативна комуникация. Също така се разглежда приложението им при деца и възрастни с различни нарушения на уменията за комуникация. Курсът включва и умения за работа с различни софтуерни приложения за допълваща и алтернативна комуникация.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

проф. Морис Гринберг  д-р
доц. Евгения Христова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Кои са основните високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация;

• Какви са приложенията на различните средства при работата с деца и възрастни с различни увреждания.

2) могат:

• Да използват високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация при работа с деца и възрастни с двигателни увреждания

• Да използват високотехнологични средства за допълваща и алтернативна комуникация при работа с деца и възрастни с когнитивни увреждания


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Допълваща и алтернативна комуникация.
  2. Видове средства за ДАК - нискотехнологични, среднотехнологични, високотехнологични. Познаване и приложение на ДАК в България.
  3. Нискотехнологични средства за ДАК.
  4. Нискотехнологични средства за ДАК.
  5. Системи със символи за ДАК
  6. Софтуер за комуникация чрез символи.
  7. Софтуер за комуникация чрез символи.
  8. Ранно езиково развитие. Въвеждане на комуникация чрез символи - принципи и техники.
  9. Софтуер за създаване на материали със символи за комуникация и обучение
  10. Софтуер за създаване на материали със символи за комуникация и обучение
  11. Алтернативни методи за използване на компютър - контрол с глава, контрол с мисъл, сканиране и суич.
  12. Контрол с поглед - приложения при деца и възрастни със затруднения в комуникацията и с физически затруднения.
  13. Контрол с поглед - приложения за ранно детско развитие.
  14. Контрол с поглед - приложения като алтернативен достъп до компютър.
  15. Добри практики и стратегии при въвеждане и използване на ДАК.

Литература по темите:

Основна

• Христова, Е. & Гринберг, М. (2021). Помагащи технологии за допълваща и алтернативна комуникация: Видове и приложения. УНИЦЕФ България.

• Христова, Е. & Гринберг, М. (2021). Обучение на деца и младежи с нарушения на говора и фината моторика с използване на система за допълваща и алтернативна комуникация с контрол с поглед: Методика и обучителна програма. Фондация „АСИСТ – Помагащи технологии“.

• Beukelman, D. R., & Light, J. (2020). Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs. Paul H. Brookes Pub.

Допълнителна

Гринберг, М., Христова, Е., Павлова, Д., Давчева, К., Морфова, А., & Вичева, П. (2017). Помагащи технологии за контрол с поглед в България: Споделяне на опит и добри практики. В Е. Тодорова & Р. Йосифова (Ред.), Сборник с доклади от Международна Конференция “Логопедични терапии”, Aлбена’2017. София: ЛЦ “Ромел.”

Христова, Е., & Гринберг, М. (2017). Помагащи технологии за контрол с поглед и приложението им при работа с деца със специални нужди. В Е. Тодорова & Р. Йосифова (Ред.), Сборник с доклади от Международна Конференция “Логопедични терапии”, Aлбена’2017, 41–53. София: ЛЦ “Ромел.”

Христова, Е., Гринберг, М. (2017). Нагласи и използване на допълващи и алтернативни средства за комуникация в работата с деца със специални нужди: проучване сред ресурсни учители. Сборник научни доклади от VIII Национален конгрес по психология, ПЦ ЛМ, София

Христова, Е., Стоянова, Р. (2017). Нагласи спрямо хората с увреждания сред специалистите, работещи с тях. Сборник научни доклади от VIII Национален конгрес по психология. ПЦ ЛМ, София

Cook, A. M., & Polgar, J. M. (2014). Assistive Technologies-E-Book: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences.

Kurmanaviciute, R., & Stadskleiv, K. (2017). Assessment of verbal comprehension and non-verbal reasoning when standard response mode is challenging: A comparison of different response modes and an exploration of their clinical usefulness. Cogent Psychology, 25, 1–17. http://doi.org/10.1080/23311908.2016.1275416

Lancioni, G. E., Singh, N. N., O’Reilly, M. F., Sigafoos, J., & Oliva, D. (2014). Assistive technology for people with severe/profound intellectual and multiple disabilities. In Assistive technologies for people with diverse abilities (pp. 277-313). Springer, New York, NY.

Light, J. (1989). Toward a definition of communicative competence for individuals using augmentative and alternative communication systems. Augmentative and Alternative Communication, 5(2), 137-144.

Romski, M., Sevcik, R. A., Barton-Hulsey, A., & Whitmore, A. S. (2015). Early intervention and AAC: What a difference 30 years makes. Augmentative and Alternative Communication, 31(3), 181–202.

Ross, B., & Cress, C. J. (2006). Comparison of standardized assessments for cognitive and receptive communication skills in young children with complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication, 22(2), 100-111.

Stadskleiv, K., Jahnsen, R., Andersen, G. L., & Tetzchner, von, S. (2017). Neuropsychological profiles of children with cerebral palsy. Developmental Neurorehabilitation, 1–13. http://doi.org/10.1080/17518423.2017.1282054