LOGB517 Стандарти за национални и международни здравни системи и организации
Анотация:
Стандартите са проектирани за дае осигурят стабилност, като отразяват знанията и уменията, от които съответните специалисти се нуждаят, за да бъдат подготвени за реалната практика.
Преподавател(и):
доц. Анушка Станчева д-р
проф. Живка Винарова д. м. н.
доц. Полина Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• принципите и потребността от стандартизиране в сферата на логопедичната практика
• видове стандарти на националлно и международно ниво в сферата на логопедичната практика
2) могат:
- да интерпретират професионалните стандарти в сферата на логопедичната практика;
- да съобразяват и прилагат професионалните стандарти в сферата на логопедичната практика;
- да обновяват знанията си на база на професионалните стандарти в сферата на логопедичната практика;
- да извършват адекватна оценка на съответствието на приложимите стандарти, използвайки различни методи за проверка и оценка.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на стандартизацията като процес
- Видове стандати в медицината и здравеопазването
- Видове стандартизиращи органи в логопедичната практика
- Работа в среда на Български Институт по Стандартизация
- Стандарти за поведение, изпълнение и етика
- Стандарти за непрекъснато професионално развитие
- Стандарти за образование и обучение в сферата на логопедията
- Тест
- Презентиране на самостоятелни изследователски проекти по задания
- Професионални асоциации в сферата на логопедията
- Стандарти и процедури за прилагане на сертификата за клинична компетентност по логопеда
- Практическа работа в логопедичен център
Литература по темите:
1. V глава, Системата Електронно здравеопазване, Учебник "Електронно здравеопазване", ISBN 13: 978-954-516-910-6, Ж.Винарова, П.Михова, Ст.Тонев, А.Петков, изд. Летера, София, 2009
2. VII глава, Навигатор – водач в електронното здравеопазване - П. Михова, Учебник "Електронно здравеопазване", ISBN 13:978-954-516-910-6, Ж.Винарова, П.Михова, Ст.Тонев, А.Петков, изд. Летера, София, 2009
3. V глава Информационни системи в медицината, Учебник "Медицинска информатика", ISBN 13: 978-954-535-515-8, Ж.Винарова, П.Михова, изд. НБУ, София, 2008
4. eHealth in Action Good Practice in European Countries, European Commission, Directorate-General Information Society and Media
5. Проект информационен стандарт на медицинско досие, Научно дружество по социална медицина, информатика и здравен мениджмънт
6. http://chi.nus.edu.sg/programmes-list/standards-in-health-informatics.html
7. http://www.durhamtech.edu/html/prospective/coursedescriptions/hitcd.htm
8. Pert, S., & Bradley, B. (2018, May). Clinical Guidelines for Speech and Language Therapists: Bilingualism: Working with bilingual clients/patients with speech, language and communication needs. Royal College of Speech and Language Therapists. https://www.rcslt.org/clinical_resources/bilingualism/bilingualism_overview
9. https://www.asha.org/certification/2020-slp-certification-standards/
10. https://eslaeurope.eu/