LOGB804 Диагностика и терапия на Афазии, невродегенеративни нарушения
Анотация:
Курсът включва информация за видовете афазии и апраксии при възрастни и когнитивните нарушения и съпътстващите ги проблеми при невродегенеративните заболявания. Представят се основните видове нарушения включени в групата, методи на изследване, обработване на резултати от тестове, невроизобразителни методики и програмите за когнитивна рехабилитация, заедно с подкрепа на семейството и прилагане на комплексен подход в подпомагането на хората с афазии и невродегенеративни нарушения.
Преподавател(и):
доц. Маргарита Станкова д-р
Цветанка Генова-Стоянова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Характеристиката на различните видове афазии и невродегенеративни заболявания
• Методи за диагностика на афазии и невродегенеративни заболявания
• Организация и приницип на терапевтични програми при афазии и невродегенеративни заболявания
2) могат:
• Да участват в екип в оценка и изготвяне на терапевтична програма за работа с възрастен с афазия и невродегенеративно заболяване
Предварителни изисквания:
Основни понятия по невроанатомия
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Лурия А. Р. – “Основы невропсихологии” Москва, Изд. МГУ, 1973.
2. Александрова, Б., Терзиева, М., Търнев, И.,Мавлов, М. Превод и адаптация на Тест на Гудглас и Каплан – Бостън, Протокол за изследване и диагноза на афазиите. София, 1995 (Goodglass,H., Kaplan, E. Boston Diagnostic Aphasia Examination Booklet, 1983. Philadelphia: Lea & Febiger).
3. Мавлов Л. – “Процесът на вербална комуникация- един йеархичен модел”. Специална педагогика, 1997, бр. 3, 28-42.
4. Мавлов Л. – “Фундаментална неврология”, София, Изд. “Б. Стаменов”, 2000 г.
5. Мавлов Л. (2005). Алексии и аграфии. С., ЛЦ Ромел
6. Райчева, М. и съавт. Валидизиране на българските версии на скрининговите методики за когнитивни нарушения Mini Mental State Examination
и Isaac Set Test при възрастни. Психологически изследвания, 2013, 16, 1, 103-114.
7. Трайков, Л. Невропсихологични проучвания при леко когнитивно нарушение. – В: Трайков, Л.(ред). Ранна диагноза на деменция при дегенеративни заболявания. София, 2012, 52-63
8. Ценова Цв. (2009). Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения.
9. Heilman K. M., Valenstein E. (Eds.) – “Clinical Neuropsychology”(Third edition). NY – Oxford University Press, 1993.
10. Kolb B. Wishaw I.Q. – “Fundamentals of Human Neuropsychology” (Forth Edition) San Francisko, W.H. Freeman and Co., 1996.
11.Starrfelt, R., Shallice, T. What’s in a name? The characterization of pure alexia, Cognitive Neuropsychology. 2014, 31(5-6), 367-377.
12.Transcortical sensory aphasia: revisited and revised
Dana Boatman, Barry Gordon, John Hart, Ola Selnes, Diana Miglioretti, Frederick Lenz Brain, Volume 123, Issue 8, August 2000, Pages 1634–1642, https://doi.org/10.1093/brain/123.8.1634
Published: 01 August 2000 Article history
Средства за оценяване:
тест-1
тест-2
И1 - Представяне на самостоятелен проект
И2 - Устно изложение
ИО - Крайна оценка от изпит