LOGB804 Диагностика и терапия на Афазии, невродегенеративни нарушения

Анотация:

Курсът включва информация за видовете афазии и апраксии при възрастни и когнитивните нарушения и съпътстващите ги проблеми при невродегенеративните заболявания. Представят се основните видове нарушения включени в групата, методи на изследване, обработване на резултати от тестове, невроизобразителни методики и програмите за когнитивна рехабилитация, заедно с подкрепа на семейството и прилагане на комплексен подход в подпомагането на хората с афазии и невродегенеративни нарушения.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

доц. Маргарита Станкова  д-р
 Цветанка Генова-Стоянова  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Характеристиката на различните видове афазии и невродегенеративни заболявания

• Методи за диагностика на афазии и невродегенеративни заболявания

• Организация и приницип на терапевтични програми при афазии и невродегенеративни заболявания

2) могат:

• Да участват в екип в оценка и изготвяне на терапевтична програма за работа с възрастен с афазия и невродегенеративно заболяване


Предварителни изисквания:
Основни понятия по невроанатомия

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

1. Лурия А. Р. – “Основы невропсихологии” Москва, Изд. МГУ, 1973.

2. Александрова, Б., Терзиева, М., Търнев, И.,Мавлов, М. Превод и адаптация на Тест на Гудглас и Каплан – Бостън, Протокол за изследване и диагноза на афазиите. София, 1995 (Goodglass,H., Kaplan, E. Boston Diagnostic Aphasia Examination Booklet, 1983. Philadelphia: Lea & Febiger).

3. Мавлов Л. – “Процесът на вербална комуникация- един йеархичен модел”. Специална педагогика, 1997, бр. 3, 28-42.

4. Мавлов Л. – “Фундаментална неврология”, София, Изд. “Б. Стаменов”, 2000 г.

5. Мавлов Л. (2005). Алексии и аграфии. С., ЛЦ Ромел

6. Райчева, М. и съавт. Валидизиране на българските версии на скрининговите методики за когнитивни нарушения Mini Mental State Examination

и Isaac Set Test при възрастни. Психологически изследвания, 2013, 16, 1, 103-114.

7. Трайков, Л. Невропсихологични проучвания при леко когнитивно нарушение. – В: Трайков, Л.(ред). Ранна диагноза на деменция при дегенеративни заболявания. София, 2012, 52-63

8. Ценова Цв. (2009). Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения.

9. Heilman K. M., Valenstein E. (Eds.) – “Clinical Neuropsychology”(Third edition). NY – Oxford University Press, 1993.

10. Kolb B. Wishaw I.Q. – “Fundamentals of Human Neuropsychology” (Forth Edition) San Francisko, W.H. Freeman and Co., 1996.

11.Starrfelt, R., Shallice, T. What’s in a name? The characterization of pure alexia, Cognitive Neuropsychology. 2014, 31(5-6), 367-377.

12.Transcortical sensory aphasia: revisited and revised

Dana Boatman, Barry Gordon, John Hart, Ola Selnes, Diana Miglioretti, Frederick Lenz Brain, Volume 123, Issue 8, August 2000, Pages 1634–1642, https://doi.org/10.1093/brain/123.8.1634

Published: 01 August 2000 Article history

Средства за оценяване:

тест-1

тест-2

И1 - Представяне на самостоятелен проект

И2 - Устно изложение

ИО - Крайна оценка от изпит