LOGB803 Диагностика и терапия на Дизартрии - деца и възрастни
Анотация:
Представеният курс има за цел да се придобият знания за основни анатомо-физиологични структури и техните нарушения, водещи до изявата на дизартрия при деца и възрастни, да се запознаят студентите с клиничните симптоми и структурните нарушения при различните видове дизартрия. Да се овладеят стратегиите и етапите на терапевтичните програми за преодоляване на дизартрията в аспекта на логопедичната работа и практиката към подобряване на говора и езика при децата и възрастните с дизартрия.
Преподавател(и):
доц. Маргарита Станкова д-р
Цветанка Генова-Стоянова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Симптомите на различните видове дизартрия на базата на анатомо-функционални нива на увреда.
• Диференциацията на различните видове дизартрии и сходни клинични изяви.
2) могат:
• Да изграждат логопедични стратегии за преодоляването на дизартрията там където е уместно.
• Да прилагат в практически план логопедичната терапия при различните видове дизартрии, съобразно тяхната специфика.
• Да провеждат оценка на дизартрията на база медицински и специфични логопедични данни.
Предварителни изисквания:
Основни понятия по невроанатомия
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Волкова Л.С. “Логопедия”, Москва “Просвещение 1989/1998 г.
2. Добрев, Зл., В.Боянова, Д.Георгиева “Проблеми на дефектологичната диагностика”, Благоевград 1999 г.
3. Мавлов Л. “Фундаментална неврология”, София “Бойко Стаменов” 2000 г.
4. Мавлов Л. Алексии и аграфии. С., Л Ц Ромел (2005).
5. Ценова, Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
6. Bak T.H.& Hodges J.R." The effects of motor neuron disease on languaguage." Brain and Language 89/2004
7. Beckung, E., G. Hagberg, Neuroimpairments, activity limitations, and participation restrictions in children with cerebral palsy, Developmental Medicine & Child Neurology 2002, 44: 309-316, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-8749.2002.tb00816.x/pdf, 18.04.2011, 17.02.
8. Bloodstein, O., Speech Pathology: An Introduction, 2d ed., Boston: Houghton Mifflin Company, 1984.
9. Clark, M., L. Carr, S. Reilly, B. G. R. Neville, Worster-Drought syndrome, a mild tetraplegic perisylvian cerebral palsy, Review of 47 cases, Brain, A Journal of Neurology, vol. 123, Issue 10, pp. 2160-2170, June, 2000, http://brain.oxfordjournals.org/content/123/10/2160.short, 26.4.2011, 22.42.
10. Crary, M. A., Developmental Motor Speech Disorders, California: Singular Publ. Co., 1993.
11. LaPointe, L. L., Neurogenic Disorders of Speech, In: Shames, G. H., E. H. Wiig (eds.), Human Communication Disorders: An Introduction, Columbus: Charles E. Merrill Publ. Co., 1982, p. 370-400.
12. Milloy, N., R. Morgan-Barry, Developmental Neurological Disorders, In: Grunwell, P. (ed.), Developmental Motor Speech Disorders, Edinburgh: Churchill Livingstone, 1990, p. 109-131.
13. Morley, M., D. Court, H. Miller, Developmental Dysarthria, British Medical Journal, January, 2, 1954, 8-10.
14. Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994
15. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000
16. Shames George H., Elisabeth H. Wiig, Human Communication Disorders, 1998
17. Owens. R.E., Evanmetz ir. Dale, Haas A. “Introduction to Communication Disorders”, New York 2000
Средства за оценяване:
тест
курсова работа