BCLB803 Приобщаващо образование

Анотация:

Курсът цели на запознае студентите със съвременните схващания за приобщаващото образование и основните групи лица със специални образователни потребности. Ще се обърне внимание на факта, че приобщаващото образование предполага включване не само на лица с увреждания, но и на всеки, който поради свои различия или социално-икономически фактори е лишен от достъп до качествено образование. В същото време курсът ще се фокусира основно върху характеристиките на най-често срещаните увреждания или нарушения сред учениците в класната стая на масовото училище. Ще бъдат обсъдени нуждите, произтичащи от състоянието на децата със СОП, както и препоръчаните методи и техники за работа с тях.

прочети още
Русистика (с втори чужд език английски)

Преподавател(и):

ас. Сияна Харизанова  
доц. Екатерина Тодорова  д-р
преп. Благовеста Троева  

Описание на курса:

Компетенции:

КОМПЕТЕНЦИИ

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Съществените принципи на приобщаващото образование;

• Пътищата за осигуряване на педагогическа подкрепа на ученици със СОП;

• Методите за преподаване и оценяване на ученици със СОП.

2) могат:

• Да разпознават по-често срещаните увреждания сред учениците в общообразователните училища и отчитат произтичащите от тях специални образователни потребности (СОП);

• Да използват подходящи диференцирани методи за преподаване, които да отговарят на специфичните нужди на учениците със СОП;

• Да използват публикации и методически пособия за самоподготовка и повишаване на професионалните си умения.


Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ

Студентите да имат знания и/или умения:

• Ниво на компетентност по съответния чужд език, който те (ще) преподават - В1+ (или по-високо) по Европейската езикова рамка;

• Основни познания по методика на чуждоезиковото обучение.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Eволюция на разбирането за уврежданията - от сегрегация през интеграция към приобщаващо образование. Модели на уврежданията.
  2. Многоаспектност на приобщаващото образование. Права на човека. Глобални проблеми на сегрегацията и дискриминацията.
  3. Специални образователни потребности. Роля на оценката и диагнозата. Ранна интервенция. Подкрепа за учениците със СОП в общообразователните училища.
  4. Дислексия на развитието: дефиниции, разпространение и профил на развитие.
  5. Преподаване на умения за четене на чужд език при ученици със СОП.
  6. Характеристики на разстройствата от аутистичния спектър (РАС)
  7. Преподаване на чужд език на ученици с РАС
  8. Особености на преподавателския подход при ученици с хиперактивност и дефицит на вниманието
  9. Практически задачи: адаптиране на материали за нуждите на чуждоезиковото обучение на ученици с дислексия на развитието.
  10. Особености на преподаването на чужд език при ученици със зрителни увреждания
  11. Особености на преподаването на чужд език при ученици със слухови нарушения
  12. Преподаване на чужд език на ученици с различен етнически произход.
  13. Принципи на диференцираното преподаване
  14. Преподаване на умения за писане на чужд език при ученици със СОП
  15. Подготовка на урок по чужд език за ученици със СОП
  16. Презентация на урок по чужд език, предназначен за ученици със СОП
  17. Подготовка на курсова работа за Преподаване на чужд език на ученици със СОП или друго различие по избор

Литература по темите:

Задължителна

Станкова, М., В. Боянова (2012) Методологии за работа с деца със СОП : Наръчник за учители и педагогически съветници, София

Стъбс, С. (2002) Приобщаващо образование: Когато ресурсите не достигат, The Atlas Alliance, http://www.cil.bg/userfiles/library/otdelni/stubs_priobshtavashto_obrazovanie_2005.pdf

Шапкова-Танева, П. (2012) Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на вклюващото образование, Научни трудове на Русенския университет, т. 51, серия 6.2, http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp12/6.2/6.2-18.pdf

Допълнителна

Боянова, В., Станкова, М. (2005) Хиперактивност и дефицит на вниманието или какво да правим с неудържимото дете, София

Джуров, М. (2012) Детето от аутистичния спектър, Варна: ВСУ "Черноризец Храбър"

Закон за предучилищното и училищното образование (2015). Държавен вестик 79 from 13/10/2015, http://www.navet.government.bg/bg/media/ZAKON-ZA-PREDUCHILISHTNOTO-I-UCHILISHTNOTO-OBRAZOVANIE.pdf.

Леви, Дж. (2011) Децата аутисти : Десет неща, които можем да направим още сега, за да помогнем на детето с аутизъм

Наредба за приобщаващото образование (2016) https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136927891

ООН (2006) Конвенция за правата на хората с увреждания, https://www.mlsp.government.bg/index.php?section=CONTENT&I=283

Терзиева, В., П. Кадемова-Кацарова Уеб-ресурси и услуги за допълващо обучение на деца със СОП, 5-та национална конференция „Образованието в информационното общество“, http://sci-gems.math.bas.bg/jspui/bitstream/10525/1824/1/adis-may-2012-273p-282p.pdf

Тодорова, Е. (2016) Дислексия. Специфични нарушения на способността за учене, трето допълнено и преработено издание, Издателство на Нов български университет, София.

Якимова, Р. (2015) Нарушения на четенето: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.

Якимова, Р. (2015) Нарушения на писмената реч: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.

Английски език

Academic Network of European Disability Experts (ANED) Доклади, свързани със статута на хората с увреждания в България, https://www.disability-europe.net/country/bulgaria UNESCO (1994).

Brock, S. E.,Jimerson, S. R., R. L. Hansen (2006) Identifying, assessing, and treating autism at school, New York: Springer, 2006

Florian, L. & H. Linklater (2010). ‘Preparing Teachers for Inclusive Education: Using Inclusive Pedagogy to Enhance Teaching and Learning for All’ Cambridge Journal of Education, vol. 40:4,

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0305764X.2010.526588.

Frederickson, N., & T. Cline, (2002) Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Buckingham, Philadelphia: Open University Press.

Giangreco, M. F. (2010a) One-to-One Paraprofessionals for Students with

Disabilities in Inclusive Classrooms: Is Conventional Wisdom Wrong?, Intellectual and Developmental Disabilities, 48 (1), 1-13.

Heward, W. L. & M. D. Orlansky (1988) Exceptional children: an introductory survey of special education, Colmbus: Merrill.

Norwich, B. (2010) A Response to ‘Special Educational Needs: A new Look’, In Terzi, L. (ed.), M. Warnock., & B. Norwich, Special Educational Needs: A New Look, London: Continuum International Publishing Group.

UNESCO (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education, UNESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf.