BCLB803 Приобщаващо образование
Анотация:
Курсът цели на запознае студентите със съвременните схващания за приобщаващото образование и основните групи лица със специални образователни потребности. Ще се обърне внимание на факта, че приобщаващото образование предполага включване не само на лица с увреждания, но и на всеки, който поради свои различия или социално-икономически фактори е лишен от достъп до качествено образование. В същото време курсът ще се фокусира основно върху характеристиките на най-често срещаните увреждания или нарушения сред учениците в класната стая на масовото училище. Ще бъдат обсъдени нуждите, произтичащи от състоянието на децата със СОП, както и препоръчаните методи и техники за работа с тях.
Преподавател(и):
ас. Сияна Харизанова
доц. Екатерина Тодорова д-р
преп. Благовеста Троева
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Съществените принципи на приобщаващото образование;
• Пътищата за осигуряване на педагогическа подкрепа на ученици със СОП;
• Методите за преподаване и оценяване на ученици със СОП.
2) могат:
• Да разпознават по-често срещаните увреждания сред учениците в общообразователните училища и отчитат произтичащите от тях специални образователни потребности (СОП);
• Да използват подходящи диференцирани методи за преподаване, които да отговарят на специфичните нужди на учениците със СОП;
• Да използват публикации и методически пособия за самоподготовка и повишаване на професионалните си умения.
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ
Студентите да имат знания и/или умения:
• Ниво на компетентност по съответния чужд език, който те (ще) преподават - В1+ (или по-високо) по Европейската езикова рамка;
• Основни познания по методика на чуждоезиковото обучение.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Eволюция на разбирането за уврежданията - от сегрегация през интеграция към приобщаващо образование. Модели на уврежданията.
- Многоаспектност на приобщаващото образование. Права на човека. Глобални проблеми на сегрегацията и дискриминацията.
- Специални образователни потребности. Роля на оценката и диагнозата. Ранна интервенция. Подкрепа за учениците със СОП в общообразователните училища.
- Дислексия на развитието: дефиниции, разпространение и профил на развитие.
- Преподаване на умения за четене на чужд език при ученици със СОП.
- Характеристики на разстройствата от аутистичния спектър (РАС)
- Преподаване на чужд език на ученици с РАС
- Особености на преподавателския подход при ученици с хиперактивност и дефицит на вниманието
- Практически задачи: адаптиране на материали за нуждите на чуждоезиковото обучение на ученици с дислексия на развитието.
- Особености на преподаването на чужд език при ученици със зрителни увреждания
- Особености на преподаването на чужд език при ученици със слухови нарушения
- Преподаване на чужд език на ученици с различен етнически произход.
- Принципи на диференцираното преподаване
- Преподаване на умения за писане на чужд език при ученици със СОП
- Подготовка на урок по чужд език за ученици със СОП
- Презентация на урок по чужд език, предназначен за ученици със СОП
- Подготовка на курсова работа за Преподаване на чужд език на ученици със СОП или друго различие по избор
Литература по темите:
Задължителна
Станкова, М., В. Боянова (2012) Методологии за работа с деца със СОП : Наръчник за учители и педагогически съветници, София
Стъбс, С. (2002) Приобщаващо образование: Когато ресурсите не достигат, The Atlas Alliance, http://www.cil.bg/userfiles/library/otdelni/stubs_priobshtavashto_obrazovanie_2005.pdf
Шапкова-Танева, П. (2012) Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на вклюващото образование, Научни трудове на Русенския университет, т. 51, серия 6.2, http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp12/6.2/6.2-18.pdf
Допълнителна
Боянова, В., Станкова, М. (2005) Хиперактивност и дефицит на вниманието или какво да правим с неудържимото дете, София
Джуров, М. (2012) Детето от аутистичния спектър, Варна: ВСУ "Черноризец Храбър"
Закон за предучилищното и училищното образование (2015). Държавен вестик 79 from 13/10/2015, http://www.navet.government.bg/bg/media/ZAKON-ZA-PREDUCHILISHTNOTO-I-UCHILISHTNOTO-OBRAZOVANIE.pdf.
Леви, Дж. (2011) Децата аутисти : Десет неща, които можем да направим още сега, за да помогнем на детето с аутизъм
Наредба за приобщаващото образование (2016) https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136927891
ООН (2006) Конвенция за правата на хората с увреждания, https://www.mlsp.government.bg/index.php?section=CONTENT&I=283
Терзиева, В., П. Кадемова-Кацарова Уеб-ресурси и услуги за допълващо обучение на деца със СОП, 5-та национална конференция „Образованието в информационното общество“, http://sci-gems.math.bas.bg/jspui/bitstream/10525/1824/1/adis-may-2012-273p-282p.pdf
Тодорова, Е. (2016) Дислексия. Специфични нарушения на способността за учене, трето допълнено и преработено издание, Издателство на Нов български университет, София.
Якимова, Р. (2015) Нарушения на четенето: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.
Якимова, Р. (2015) Нарушения на писмената реч: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.
Английски език
Academic Network of European Disability Experts (ANED) Доклади, свързани със статута на хората с увреждания в България, https://www.disability-europe.net/country/bulgaria UNESCO (1994).
Brock, S. E.,Jimerson, S. R., R. L. Hansen (2006) Identifying, assessing, and treating autism at school, New York: Springer, 2006
Florian, L. & H. Linklater (2010). ‘Preparing Teachers for Inclusive Education: Using Inclusive Pedagogy to Enhance Teaching and Learning for All’ Cambridge Journal of Education, vol. 40:4,
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0305764X.2010.526588.
Frederickson, N., & T. Cline, (2002) Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Giangreco, M. F. (2010a) One-to-One Paraprofessionals for Students with
Disabilities in Inclusive Classrooms: Is Conventional Wisdom Wrong?, Intellectual and Developmental Disabilities, 48 (1), 1-13.
Heward, W. L. & M. D. Orlansky (1988) Exceptional children: an introductory survey of special education, Colmbus: Merrill.
Norwich, B. (2010) A Response to ‘Special Educational Needs: A new Look’, In Terzi, L. (ed.), M. Warnock., & B. Norwich, Special Educational Needs: A New Look, London: Continuum International Publishing Group.
UNESCO (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education, UNESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf.