BCLB760 Методика на ЧЕО и АВИТО - II част
Анотация:
Курсът има ясно изразена насоченост към избраната специалност на студентите - педагогика на обучението по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите - участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н. Сред целите на курса са:
" да запознае студентите с особеностите на чуждоезиковото обучение в началната и основната степени на българското общообразователно училище;
" да представи модерните тенденции в развитието на методите за чуждоезиково обучение;
" да развие умения за интегрирано преподаване на чуждоезиковите знания и успешно контролиране на учебния процес;
" да развие умения за интегриране на знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;
" да изгради умения у студентите за прилагане на информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение.
Преподавател(и):
гл. ас. Милен Шипчанов д-р
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
" съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;
" особеностите на чуждоезиковото обучение в началната и основната степени на българското общообразователно училище.
2) могат:
" да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения;
" да контролират и управляват успешно учебния процес;
" да интегрират знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;
" да използват умело информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;
" да изследват и се справят с конкретни методически проблеми на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
" по английски език на ниво С1 (и по-високо) от Европейската езикова рамка;
" успешно завършен курс ВCLB 660 Методика на ЧЕО и АВИТО - I част.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Методи и подходи на чуждоезиково обучение - поглед назад (граматико-преводен, директен)
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (аудио-визуален / аудиолингвален) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на съвета / “взаимен подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (комуникативен подход) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение(сугестопедия) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на цялостната физическа реакция) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (естествен метод и “тихия подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Развиване на междукултурна компетентност и дидактика на многоезичието
- Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
- Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
- 1.Аудиовизуални и технически средства в обучението по чужд език a. Видео-техника и методика на използването на автентични видеозаписи в ЧЕО. b. Телекомуникационни технически средства в ЧЕО . c. Персонален компютър - устройство и принципи на действие. Периферия за ЧЕО. d. Видове компютърни програми в ЧЕО: учебен софтуер, компютърни игри в обучението на деца и възрастни, компютърни програми в качеството им на автентични документи, моделиращи програми (симулации), изготвяне на учебна документация с помощта на съвременните технически средства e. Мултимедия - основни понятия, организация, периферия, софтуер и приложение на интерактивна мултимедия в класа по чужд език (деца и възрастни) f. Internet - структура, принципи, програми, адреси. Упражнения и прилагане в учебния процес. Дистанционно обучение. Интердисциплинарно обучение.
Литература по темите:
На английски език
• Alderson, J. C., Clapham, C. & Wall, D. (1995) Language Test Construction and Evaluation, Cambridge: Cambridge University Press
• Bennet, M.J. (1998) Intercultural Communication: A Current Perspective.
• Brewster, Ellis & Girard (1992) The Primary English Teacher’s Guide, Penguin
• Byram, M., Morgan, C. et al. (1994) Teaching-and-learning language-and-culture, Multilingual Matters
• Byram, M. (1997) Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters
• Cameron L. (2001) Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press
• Cant A. & Superfine W. (1997) Developing Resources for Primary, London: Richmond
• Damen, L. (1987) Culture learning: The fifth dimension in the language classroom, Addison-Wesley
• Davcheva, L. et al. (1998) Branching out: a cultural studies syllabus, The British Council
• Dudney, G. (2000) The Internet and the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press
• Eastment, D. (1999) The Internet and ELT. London: The British Council/ Oxford: Summertown Publishing
• Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to learn English: A Course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press
• Ellis, R. (1985). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press
• Gitsake, C. and R. P. Taylor. (1999) Internet English: WWW-Based Communication Activities. Oxford: Oxford University Press
• Gower, R and Walters, S. (1983). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
• Gower, R., Phillips, D. and Walters, S. (1995) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
• Halliwell, S. (1992) Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman
• Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. London: Longman
• Harmer, J. (1998). How to Teach English. London: Longman
• Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited
• Heaton, J.B. (1975) Writing English Language Tests. London: Longman
• Heaton, J.B. (1990) Classroom Testing. Harlow: Longman
• Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press
• Henning, Grant (1987) A Guide to Language Testing. Development. Evaluation. Research. Newbury House Publishers New York, Cambridge Massachusetts
• House S. (1997) Introduction to Teaching English to Children, London: Richmond
• Hughes, A. (1989) Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
• Hughes, A. (2003) Testing for Language Teachers. (second edition). Cambridge: Cambridge University Press
• Ioannou-Georgiou, S. & Pavlu, P. (2003) Assessing Young Learners, Oxford: Oxford University Press
• Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press
• McDonough, J. and Shaw, C. (2003) Materials and Methods in ELT (2nd edition). Oxford: Blackwell Publishing
• McNamara, T. (2000) Language Testing, Oxford: Oxford University Press
• Moon J. (2000) Children Learning English, Macmillan Heinemann
• Nunan, D. (1988) Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press
• Nunan, D. (1989) Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press
• Philips, S. (1993) Young Learners. Oxford: Oxford University Press
• Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
• Scott, W. A. and Ytreberg, L. H. (1990) Teaching English to Children, Harlow: Longman
• Scriverner, J. (1994) Learning Teaching. Oxford: Heinemann
• Stanley,C. (1999) Learning To Think, Feel & Teach Reflectively. Cambridge: Cambridge University Press
• Teeler, D. and P. Gray. (1999) How to Use the Internet in ELT. Harlow: Longman
• Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press
• Vale D. & Feunteun A. (1995) Teaching Children English, Cambridge:Cambridge University Press
• Weir, C. (1993) Understanding and Developing Language Tests, Prentice Hall
• Windeatt, S., Hardisty, D. and Eastment, D. (2000) The Internet. Oxford: Oxford University Press
• Woodward, T. (2001) Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press
• Wright, A. (1995) Storytelling with Children, Oxford: Oxford University Press
Немски:
• Berrnstein, W.(1990) Leseverstandnis als Unterrichtsziel, Julius Groos Verlag Heidelberg
• Bimmel, P. u.a. (1994) Arbeit mit Lehrwerklektionen, Langenscheidt
• Bimmel, P., Ute Rampillon (1996) Lernerautonomie und Lernstrategien, Langenscheidt
• Buhlmann Rosemarie, Ingeborg Laveau (1992) Arbeit mit Sachtexten, Langenscheidt
• Dahlhaus Barbara (1994) Fertigkeit Horen, Langenscheidt
• Funk, Hermann und Koenig, Michael (2003) Grammatik lehren und lernen. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Gross Harro, Klaus Fischer (1990) Grammatikarbeit im Daf-Unterricht, Indicium Verlag Munchen
• Kast, Bernd (2002) Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Muller, Bernd-Dietrich (2002) Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Neuf-Munkel G. u. R. Roland (1991) Fertigkeit Sprechen, Langenscheidt
• Neuner, G., H. Hunfeld (1992) Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt
• Westhoff G.(1987), Didaktik des Leseverstehens, Max Hueber Verlag, Ismaning
• Westhof, Gerhard (2002) Fertigkeit Lesen. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Ziebell Barbara (1999) Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten, Berlin, Munchen, Leipzig, Wien, Zurich, New Jork, Langenscheidt
Френски:
• Le Francais dans le Monde, списание
VERS UN NIVEAU 3. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1987.
LITTERATURE ET ENSEIGNEMENT- La perspective du lecteur. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1988.
NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.
... ET LA GRAMMAIRE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1989.
PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.
CULTURE, CULTURES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Janvier 1996.
• Mackey, W.F. (1972) Principes de didactique analytique. Paris: Didier
• Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Paris: Classiques Hachette
Испански:
? Didactica de las segundas lenguas
Български:
• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
• “Държавни образователни изисквания за учебно съдържание – чужди езици” (2001), сп. Чуждоезиково обучение, кн.1, стр. 66-75
• Симеонова Й. (2000) Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
• Симеонова Й. (2000) ‘Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя’, сп. ЧЕО, кн. 1
• Симеонова Й. (2000) ‘Комуникативни акценти в началната методическа подготовка’, сп. ЧЕО, кн. 5-6
• Стефанова, П. (1999). Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
• Стефанова П. (1999) ‘По въпроса за планирането на учебния процес по чужд език’, сп. ЧЕО, кн. 5
• Стойчева, Д. (2000) ‘Педагогическа практика – цели, съдържание, организационни форми’, сп. ЧЕО, кн.5-6
• Шопов, Т. (1998) Вторият език (Аспекти на теорията и практиката на обучението по английски език). София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”
• Шопов, Т. (2002) Чуждоезиковата методика. София: Университетско издателство “Св.Климент Охридски”
Средства за оценяване:
" практическа задача свързана с приложението на ИКТ в ЧЕО 40%
" учебна симулация на метод на ЧЕО 50%
" участие в семинарите 10%.