CINB732 Студийна операторска практика І част
Анотация:
Курсът ще запознае студентите със спецификата на операторската работа в снимачно студио
• С начините на боравене с операторската осветителна техника съобразно режисьорското виждане .
• С особеностите на работата на оператора в игрални форми
• Пресъздаване в студио чрез различните типовете светлинни източници на реални светлинни ситуации .
• Съобразяване на светлинни решения спрямо драматургичния материал
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
Ше знаят:
• Как да работят във филмовия екип и да ръководят операторското звено
• Как да комбинират операторското виждане с цялостното драматургично и режисьорско решение
Ще могат:
• Да използват разнообразни кинематографични светлинни схеми за изобразителни и драматургически решения.
• Да изграждат визия на виско художествено и техническо ниво за кино, телевизия, рекламни игрални или документални форми
Предварителни изисквания:
завършен курс филмовo и телевизионно операторство
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса. Снимачна площадка /студио/, организация на дейностите, Права и задължения на операторската група от снимачния екип, техника на безопасност на терен.
- Специфика на снимачната дейност в студио технически и артистичните изисквания, установени от и за съответния снимачен проект. Преценки на преобладаващите условия, характерни за околната среда, които имат отношение към продукцията.
- Предимства и недостатъци при използването на натурен или специално създаден декор. Начини на работа с осветление в двата случая.
- Специфика при избора на гледна точка, ограниченията и предимства при снимането в студио и в натурен декор.Използване на фонове имитиращи натурна природа. Неподвижни и подвижни фонове. Рирпроекция и фронтпроекция. Изисквания към фоновете, осветяване.
- Проблеми при изграждането на осветление при движение на камерата. Решения, и проблеми при сложен мизансцен.
- Изграждане на светлинни и цветови решения за малки сцени, осветяване на миниатюри, осветление за рекламни пакшотове, снимане на полирани повърхности.
- Създаване на изобразително решение наподобяващо естествени дневни светлинни условия
- Изграждане на светлинна схема наподобяваща нетипични светлинни условия. Създаване на нощен ефект или режимно осветление Имитиране на светлина от огън, свещ газена лампа. Създаване на светлинен ефект от неонови реклами, преминаващи коли със специален режим и алармени светлини.
- Създаване на специални визуални ефекти в студио Фалшива перспектива, илюзия за обем. Перспективно съвместяване.Снимане с нетипично поставяне на камерата. Създаване на ефекти с огледала
- Син екран - блу бокс. хромакий , лума кий. Проблеми при създаване на осветителни схеми. Ореоли и конрури. Създаване и заснемане на дорисовки Маскиращи рисунки и маскиращи фотоси. Осветяване на предния план и осветяване на маската
- Създаване на осветителна схема за телевизионно предаване и новинарски блок. Студийно осветление и сценично-ефектно осветление.
- Имитиране на дъжд, сняг, вятър, мъгла в студио. Проблеми при снимането. Техника на безопасност
Литература по темите:
Ян Шмок Изкуствено осветление във фотографията 1979
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
П.Бърнев Портретна фотография 1982
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak Second Edition 1991