CINB715 Световната класическа литература и киното I част

Анотация:

Курсът разглежда ключови литературни творби от развитието на световната литература в определени историко-типологични разрези, като се старае да ги осмисли както в собствения им контекст, така и през различни авторски прочити в киното, повлияли филмовия процес.

Курсът се фокусира върху автора, историческата символика и типологичните характеристики на творбата от гледна точка на смяната на литературните/филмовите конвенции и цели да очертае хоризонта на вписване на творбата във филмовия процес и културата на нашето време.

Курсът предлага възможност за сценарен проект върху живота/творчеството/създаването/четенето на отделно произведение на значим автор - (белетрист, поет, драматург) - от световната или българската литература/поезия/ драматургия в документален, фикционен или хибриден стил.

Изборът на разглежданите периоди, автори и творби е примерен и се променя текущо в тематичния план на курса всеки семестър.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

преп. Ангелина Василева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1)знаят:

• ключови литературни творби от световната литература в структурно типологичен план и влиянието им върху развитието на филмовото изкуство;

2)могат:

• да четат и разбират творбата от гледна точка на смяната на културно-историческата символика и типологията на стиловите конвенции;

• да създават самостоятелно драматургични/визуални текстове въз основа на обогатени умения за прочит на литературната творба.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат познания и интереси в областта на киното и литературата.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в организацията и темите на курса.Автори и творби.
  2. Европейска ренесансова литература 17 в.Английска ренесансова драма. Уилиям Шекспир(1564-1616) – пиеси и екранизации по избор.
  3. Литература на Класицизма 17 в. Френски класицизъм. Жан-Батист Поклен Молиер, „Училище за жени“ Ecole des femmes/Училище за жени, М. Офюлс, 1941
  4. Литература на Просвещението. Франция 18 в. Дидро, (1713-1784),Жак Фаталистът/Jacques le fataliste, 1773 Les Dames du bois de Boulogne, реж. Robert Bresson, 1945
  5. Литература на Просвещението. Германия 18 в. Ваймарски класицизъм (1772-1805) Й.В. Гьоте (1749-1832), Родства по избор, 1809 Elective Affinities/ Родства по избор, 1996, реж. Паоло и Виторио Тавиани
  6. Немски (след) романтизъм 19 в. Млада Германия.(1830—1850),Георг Бюхнер, (1813-1837), Войцек, 1837 Woyzeck/Войцек (1979), реж. В. Херцог, 1979
  7. Критически Реализъм във френската литуратура от 19 в. Метасоциологически роман. Оноре дьо Балзак 1799-1850, Гобсек, 1830, Шагренова кожа, 1831 La peau de chagrin/Шагренова кожа (2010), А.Берлинер, 2010
  8. (Критически) Реализъм в английската литература от 19 в. Викториански роман. Чарлз Дикенс (1812-1870), Oliver Twist / Оливър Туист Oliver Twist/Оливър Туист, реж. Дейвид Лийн, (1948) – (Р. Полански, 2005)
  9. Френски неоромантизъм. Едмон Ростон (1868-1918), "Сирано дьо Бержерак", (1897) Cyrano de Bergerac/Сирано дьо Бержерак (1990), реж. Жан-Пол Рапно
  10. Декаданс. Литературата на fin de siecle . Италия. Габриел Д’Анунцио, (1863-1938), L'innocente/Невинният, 1892; L'innocente/Невинният, реж. Л. Висконти, 1976
  11. Английска литература от 20 в. Модернизъм. Вирджиния Улф (1882-1941), Mrs Dalloway/Мисис Далауей,1925 The Hours/Часове, реж. Стивен Долдри, 2002 Vita & Virginia/Вита и Вирджиния, реж. Чаня Бътън, 2018
  12. Немски (немскоезичен) модернизъм.Психологизъм. Ст. Цвайг, Нетърпеливо сърце, 1939, Шахматна новела, 1942 Гранд хотел „Будапеща“/The Grand Budapest Hotel, реж. Уес Андерсън, 2014 „Шахматна новела“, Schachnovelle / The Royal Game /, реж. Филип Шолц, (2021)
  13. Текущо оценяване
  14. Текущо оценяване
  15. Текущо оценяване

Литература по темите:

• James M. Welsh, The Literature Film Reader: Issues of Adaptation, Scarecrow Press, 2007

• Deborah Cartmell (ed.), A Companion to Literature, Film, and Adaptation,Wiley-Blackwell,2012

• Mary H. Snyder, Analyzing Literature-to-Film Adaptations: A Novelist's Exploration and Guide, Continuum, 2011

• John Desmond, Peter Hawkes, Adaptation: Studying Film and Literature, McGraw-Hill Education, Year: 2005

• Jason Mittell, Narrative Theory and Adaptation, Bloomsbury Academic,2017

• Linda Costanzo Cahir, Literature into Film, McFarland & Company, Inc., Publishers, 2014

• Ryan, Michael, An Introduction to Criticism: Literature - Film - Culture, Wiley Blackwell,2012

• R.Stam,(ed.), A Companion to Literature and Film, (2004)

• Jackson, Russell(Editor), The Cambridge Companion to Shakespeare on Film, Cambridge University Press, 2000

• Marilyn Fabe, Closely Watched Films An Introduction to the Art of Narrative Film Technique, University of California Press, 2004

• Glaspey, Terry W, 75 masterpieces every Christian should know : the fascinating stories behind great works of art, literature, music, and film,Baker Books,2015