CINB705 Изграждане на цялостен образ в киносценографията
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА:
•• Въвежда в проблематиката на киносценографията и костюмографията.
• Разглежда ролята на пространството, светлината, цвета и детайла при разработка на пластиката на филмовото изображение.
• Разширява познанията на студентите по пластика на изображението. Навлиза в детайли при изработка и подбор на костюм и специални ефекти. Работа с различни материали и кодови символи в киното.
Преподавател(и):
доц. Боряна Минчева
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да правят подходящ и правилен подбор на обекти и декори по изразителност за конкретния сценарий, както и избор на костюми за главните герои
• Да работят с текстовия материал като правят подходящ подбор на декори и костюми, които могат да доизяснят основната идея на филма.
2) могат:
• Да използват най-пълноценно пространството, колорита и светлината за конкретно внушение на състояние у зрителя
• Да разработят идеен проект за малка новела с исторически или фантазен сюжет при детайлно разработени предложения за пластично изобразително решение.
• Да могат да разчитат чертежи за павилионен декори избор на костюми съобразени със спецификата на кинокостюма
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
История на изкуството и архитектурата.
• История на киното.
• История на костюма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Специфика на работата на художника в киното. Последователност на работа на художника в един филм. Значение на отделните етапи.
- Снимачен павилион – техника и възможности, работа, предимстжа и недостатъци. Организация на работата на постановъчната група в един филм. Работа в натура и павилион.
- Встъпителна лекция: Мястото на сценографията в цялостната тъкан на филмовото произведение.Изграждане на филмовото произведение – визуална концепция. Задание за курсовия проект с придружен анализиран пример.
- Мястото на сценографията и костюмографията в цялостната тъкан на филмовото произведение. Връзка между елементите на пластичното решение – сценография, костюми, грим, натура и декор. Примери - анализ на филми с оглед внушение чрез пространствения дизайн и костюмографията между това, за което се разказва и това, което се показва.
- Връзка между елементите на пластичното решение – сценография, костюми, грим, натура и декор. Как сценографията в киното отразява действителността – истински и привидно. Примери - анализ на филми с оглед внушение чрез пространствения дизайн и костюмографията
- Знаковост на сценографските и пластичните решения в кинотo. Знаковост в изкуството – знаковост в киното Примери - анализ на филми с оглед внушение чрез пространствения дизайн и костюмографията между това, за което се разказва и това, което се показва
- Материали – издирване и употреба. Посещение на ателиета и складове. Намиране на подходящи тъкани за костюми на главните герои по зададена тема.
- Последователност на работа на художника в един филм. Значение на отделните етапи.Връзка между различните видове пластични решения в един филм (сценография, костюми, грим)
- Сценография и пластични решения за различните жанрове кино. Примери - анализ на филми с оглед внушение чрез пространствения дизайн и костюмографията между това, за което се разказва и това, което се показва
- Анализ на филм с оглед внушение чрез пространствения дизайн и костюмографията
Литература по темите:
1. Art of the turn of the millenium - Lars Bauglarsen, Tashen
2. Performance art – Rose Lee Goldberg, Thames Hudson
3. Малая история изкуств периода 1890-1945 года
4. Highlights of art – Tashen
5. Architecture in the XX century – P. Gessel, O. lenthauser, Tashen
6. Masterpieces of western art II – Walter, Tashen
7. Pop-art – T. Osterwold, Tashen
8. FMR, IX, X
9. Монографии и албуми на разглежданите автори
10. Райън,Уилям; Коновър, Тиъдър; Графичната Комуникация Днес; Първа и Втора част; Thomson &delmar Learning ; Издание на български език
Дуо Дизайн ООД
11.Howells,Richard;Negreiros,Joaquim; Vizual culture; Polity Press 2012
10.Bordwell, David;Thompson, Kristin; Art an introduction;
1. История на костюма: Grika Thiel
2. История на костюма: Gohn Piekock
3. The complete costume history: Auguste Racinet
1. Енциклопедии
2. История на архитектурата
3. Психология на възприятията
4. История на изкуството
5. История на киното
6. История на фотографията
Допълнителна
1.Попов,Атанас; Архитектурни конструкции; ДИ,,Техника''1972
2.Козлинский,Владимир Иванович; Фрезе,Эрвин Петрович; Художник и театр; ,,Советский художник''1975
3.Измайлов,Ч.А.;Соколов,Е.Н.; Черноризов,А.М.; Психофизиология цветового зрения;Издательство Московского Университета 1989г.
4. Выготский,Л. С.; Психология искуства; Москва,издательство,,Педагогика''1987
5.Базанов,В.;Технока и технология сцены ;издательство,,Искустсство''1976
6.Найденова,Вера; Съвременният киносвят; иадателство,,Славена''2004
7.Манов,Божидар; Еволюция на екранното изображение; Аскони-издат 2012г.
8.Боджаков, Дочо; Технология на кинорежисурата; издателство филмова компания,,Две и половина''2014
9.Howells,Richard;Negreiros,Joaquim; Vizual culture; Polity Press 2012
10.Bordwell, David;Thompson, Kristin; Art an introduction;
11.Berthome;Jean-Pierre; Le decor au cinema ;Cahiers du cinema 2003