EDUB803 Култура и интеркултурни компетенции
Анотация:
Съвременните професионалисти на ръководни или експертни позиции се нуждаят от специфични компетенции, за да се справят с комплексни задачи и да работят с хора с различна националност и произход. Процесите на глобализация водят до възникване на смесени и многонационални екипи; те изискват човешки ресурси с нови качества, подготвени за работа в интеркултурна среда. Курсът запознава студентите с понятието интеркултурна компетентост като набор от подходящи поведения, нагласи и политики, нужни на организациите и професионалистите, за да формират, работят или ръководят екипи.
Поставен е акцент върху необходимостта да се разбере как културните ценности формират нашето всекидневно поведение, нагласите ни, умствените процеси и начините, по които комуникираме. Студентите ще могат да изследват собствените си културни предпочитания, ще се запознаят с основните модели, характеризиращи културните различия, както и с интеркултурните концепции, необходими за анализ и справяне на работното място.

Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ще осъзнават и анализират собствените си културни нагласи и техния ефект върху професионалното поведение, включително и като ръководители на екипи
• ще са запознати с основните културни различия по отношение на йерархия, поемане на риск, роля на индивида, цели и време и т.н.
• ще осъзнават и разбират, че различните култури формират различни ценности, нагласи и поведение
2) могат:
• да комуникират по-ефективно с колеги от други култури
• да извличат ползи от идеи и подходи, обусловени от различните култури на членовете на международен екип
• да планират и координират работни процеси в международни екипи
• да се справят в междукултурни конфликти с по-голям успех
• да идентифицират ключови културни различия при вербално и невербално общуване
• да се чувстват по-уверени при справянето с културни различия при участие/управление на международна работна среда
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Запознаване с тематиката на курса. Предварителни познания и очаквания на участниците
- Преглед на концепциите „култура“ и „комуникация“
- Как културата влияе на комуникацията? Културата като умствено програмиране.
- Четирите измерения на културата.
- Усещаме ли собствените си стереотипи? Грешим ли винаги, когато интерпретираме? Културен шок.
- Измерение: женственост - мъжественост. Измерение: избягване на несигурността Измерение: краткосрочна – дългосрочна ориентация (динамизъм)
- Измерение – Властово разстояние/дистанция. Измерение: колективизъм - индивидуализъм.
- Измерение: женственост - мъжественост. Измерение: избягване на несигурността Измерение: краткосрочна – дългосрочна ориентация (динамизъм)
- Измерение – Властово разстояние/дистанция. Измерение: колективизъм - индивидуализъм.
- Етапи на развитие на международните екипи.
- Типове интеркултурни нагласи.
- Мотивация при изпълнение на международни проекти
- Специфика на воденето на преговори в мултикултурна среда
- Дискусия по поставени задачи за групова работа
Литература по темите:
1. Генов, Ю., Защо толкова малко успяваме, С., 2004.
2. Минков. М., Защо сме различни, С., 2004.
3. Хофстеде, Х., П. Пидърсън, Изследване на културата – упражнения, истории и синтетични култури, изд. „Класика и стил”, С., 2003.
4. Хофстеде,, Х., Култури и организации, Изд. Класика и стил, С., 2001
5. Василева, А., Комуникации в международния бизнес, Изд. Консулт АГ, С., 2002
6. Brett, J. M., Negotiation and Culture – a Framework, media.wiley.com/product_data/excerpt/68/07879558/0787955868-1.pdf
допълнителна
1. Harvard Business Essentials – Преговорите, изд. „Класика и стил”, С., 2005.
2. Лароша П. Преговорите – пълно ръководство за безупречни и печеливши преговори, изд. „Принцепс”, С., 2002.