EDUB803 Култура и интеркултурни компетенции

Анотация:

Съвременните професионалисти на ръководни или експертни позиции се нуждаят от специфични компетенции, за да се справят с комплексни задачи и да работят с хора с различна националност и произход. Процесите на глобализация водят до възникване на смесени и многонационални екипи; те изискват човешки ресурси с нови качества, подготвени за работа в интеркултурна среда. Курсът запознава студентите с понятието интеркултурна компетентост като набор от подходящи поведения, нагласи и политики, нужни на организациите и професионалистите, за да формират, работят или ръководят екипи.

Поставен е акцент върху необходимостта да се разбере как културните ценности формират нашето всекидневно поведение, нагласите ни, умствените процеси и начините, по които комуникираме. Студентите ще могат да изследват собствените си културни предпочитания, ще се запознаят с основните модели, характеризиращи културните различия, както и с интеркултурните концепции, необходими за анализ и справяне на работното място.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

проф. Елена Благоева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• ще осъзнават и анализират собствените си културни нагласи и техния ефект върху професионалното поведение, включително и като ръководители на екипи

• ще са запознати с основните културни различия по отношение на йерархия, поемане на риск, роля на индивида, цели и време и т.н.

• ще осъзнават и разбират, че различните култури формират различни ценности, нагласи и поведение

2) могат:

• да комуникират по-ефективно с колеги от други култури

• да извличат ползи от идеи и подходи, обусловени от различните култури на членовете на международен екип

• да планират и координират работни процеси в международни екипи

• да се справят в междукултурни конфликти с по-голям успех

• да идентифицират ключови културни различия при вербално и невербално общуване

• да се чувстват по-уверени при справянето с културни различия при участие/управление на международна работна среда


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Запознаване с тематиката на курса. Предварителни познания и очаквания на участниците
  2. Преглед на концепциите „култура“ и „комуникация“
  3. Как културата влияе на комуникацията? Културата като умствено програмиране.
  4. Четирите измерения на културата.
  5. Усещаме ли собствените си стереотипи? Грешим ли винаги, когато интерпретираме? Културен шок.
  6. Измерение: женственост - мъжественост. Измерение: избягване на несигурността Измерение: краткосрочна – дългосрочна ориентация (динамизъм)
  7. Измерение – Властово разстояние/дистанция. Измерение: колективизъм - индивидуализъм.
  8. Измерение: женственост - мъжественост. Измерение: избягване на несигурността Измерение: краткосрочна – дългосрочна ориентация (динамизъм)
  9. Измерение – Властово разстояние/дистанция. Измерение: колективизъм - индивидуализъм.
  10. Етапи на развитие на международните екипи.
  11. Типове интеркултурни нагласи.
  12. Мотивация при изпълнение на международни проекти
  13. Специфика на воденето на преговори в мултикултурна среда
  14. Дискусия по поставени задачи за групова работа

Литература по темите:

1. Генов, Ю., Защо толкова малко успяваме, С., 2004.

2. Минков. М., Защо сме различни, С., 2004.

3. Хофстеде, Х., П. Пидърсън, Изследване на културата – упражнения, истории и синтетични култури, изд. „Класика и стил”, С., 2003.

4. Хофстеде,, Х., Култури и организации, Изд. Класика и стил, С., 2001

5. Василева, А., Комуникации в международния бизнес, Изд. Консулт АГ, С., 2002

6. Brett, J. M., Negotiation and Culture – a Framework, media.wiley.com/product_data/excerpt/68/07879558/0787955868-1.pdf

допълнителна

1. Harvard Business Essentials – Преговорите, изд. „Класика и стил”, С., 2005.

2. Лароша П. Преговорите – пълно ръководство за безупречни и печеливши преговори, изд. „Принцепс”, С., 2002.