EDUB704 Методика на обучението по музика
Анотация:
Целите, които се поставят при обучението в курс Методика на обучението по музика, са подготовка на педагози по музика (учители по музика) с възможности за реализация във всички образователни степени на общообразователното училище, реализация на студентите като детски учители, музикални ръководители, директори и методисти, експерти по музика.
Курсът предоставя теоретични знания по отношение на основни проблеми на обучението по музика, системите за музикално възпитание и обучение, утвърдили се в световната музикална практика, спомага за изграждането на практически умения у бъдещите музикални педагози (респ.учители по музика), формиране на музикално-педагогически знания, активност и творческо мислене.
Предвид създаване/изграждане на необходимите компетенции, курсът покрива широк кръг от теми, с интердисциплинарна насоченост: знания из областта на педагогиката, психологията, теория и методика на музикалното възпитание в детската градина, в общообразователното училище, солфеж, теория на музиката, хармония, музикални форми, музикален фолклор, мениджмънт, изпълнителско изкуство, компютърни технологии в музиката, съвременни информационни технологии.

Преподавател(и):
доц. Росица Бечева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• по теория и методика на музикалното възпитание в общообразователното училище;
• за организация и провеждане на учебен процес по музика в общообразователното училище, съдействайки за развитието на музикалните способности у обучаваните;
• за иновативни методи и форми за стимулиране на творческото развитие и индивидуалните способности на обучаваните;
• свързани с приложението на електронни (компютърни) музикални системи, компютърни технологии в музиката.
2) могат:
• да разбират същността на поставените задачи и тяхната връзка с целите на курса;
• да разбират същността на изпитните задачи и да демонстрират подходящи за случая компетентности;
• да изразяват добре, в структуриран вид, устно и в писмена форма знанията и идеите си;
• имат умения за контрол и оценяване на музикалнообразователния процес в училище;
• имат умения за организиранеи провеждане научебна и научно-методическа дейност, научноизследователска дейност в системата на музикалното образование.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• основни познания по отношение елементите на музикалната изразност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- ПРЕДМЕТ, ЦЕЛ И ЗАДАЧИ НА МЕТОДИКАТА НА МУЗИКАЛНОТО ВЪЗПИТАНИЕ В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНОТО УЧИЛИЩЕ
- МЕТОДИ НА МУЗИКАЛНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНОТО УЧИЛИЩЕ. 2.1. Методи за изследване. 2.2. Практически методи
- ПРИНЦИПИ НА ОБУЧЕНИЕТО И ВЪЗПИТАНИЕТО ПО МУЗИКА
- МЕТОДИ И СИСТЕМИ ЗА ВЪЗПИТАНИЕ НА МУЗИКАЛНИЯ СЛУХ 4.1. Западно-европейски методи(основни групи). 4.2.Съвременни методи и системи.
- МУЗИКАЛЕН СЛУХ
- ОСНОВНИ МУЗИКАЛНИ СПОСОБНОСТИ
- МУЗИКАЛНОСЛУХОВИ ПРЕДСТАВИ
- УСЕТ ЗА МНОГОГЛАСИЕ 8.1.Форми на работа за активизиране наусета за многогласие.
- МУЗИКАЛНИ ДЕЙНОСТИ
- СЪЧИНЯВАНЕ НА МУЗИКА В КЛАС
- ДИГИТАЛИЗАЦИЯТА НА МУЗИКАТА ПРИЛОЖЕНИЕ НА МУЗИКАЛНИ КОМПЮТЪРНИ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МУЗИКА
- УПОТРЕБА НА ИНФОРМАЦИОННИ И КОМПЮТЪРНИ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МУЗИКА В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНОТО УЧИЛИЩЕ
- УЧИЛИЩЕ 13.1. Роля на знанията в урока по музика. 13.2 Урокът по музика.
- ПЛАНИРАНЕ И ИЗГОТВЯНЕ НА ГОДИШНОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ И МУЗИКАЛНОВЪЗПИТАТЕЛНАТА РАБОТА.
- КРАТЪК ОБЗОР (ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ) НА ЦЕЛИТЕ И ЗАДАЧИТЕ НА УЧЕБНИТЕ ПРОГРАМИ ПО МУЗИКА В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНОТО УЧИЛИЩЕ В БЪЛГАРИЯ
Литература по темите:
• Атанасова-Вукова, А.Психодиагностика на деца от ранна и предучилщна възраст.Благоевград 1988
• Николова, Е., Петрова, С. Методика на музикалното и танцово обучение запредучилищна възраст.С., 1993
• Минчева, П.Музикалното възпитание в общообразователното училище. Издателство „Просвета”, София, 1994.
• Огненска, Н. Теория и методика на музикалното възпитание (в общообразователното училище). ВПИ „Н. Рилски”- Благоевград, 1995.
• Кръстева,Св.Проблемът за масовото музикално възпитание в българското училище. Педагогика, 1991, № 2, 3-12.
• Бечева, Р., М. Бечева. Синтезаторът в музикалното обучение. Методика на
обучението по синтезатор с акомпаниращи функции. Школа за синтезатор с акомпаниращи функции С.,2001 – одобрено от МОН.
• Бечева, Р., М.Бечева. Методика на обучението по синтезатор с автоматичен
акомпанимент. С.,2001
• Книги за учителя по музика в общообразователното училище
• Учебници по Музика
Материали от Интернет
Средства за оценяване:
Формирането на оценката е комплексно. Зависи от активността на студента по време на протичането на курса, от изпитния резултат по време на сесията, участието в семинари, концертни изяви, проекти.
Изпитването е чрез тестови въпроси и задачи, разработване на практически задачи.