CITB714 Програмиране на мобилни устройства

Анотация:

Курсът представя основите на програмирането за мобилни устройства в сред Android. Разгледани са последователно фундаменталните теми, свързани с архитектурата и организацията на операционната система, структурата и организацията на изпълняваните в нея приложения, основните компоненти, изграждащи приложението. Последователно са изложени всички аспекти на създаване на мобилно приложение - от разработването на графичния потребителски интерфейс, до изпълнението на фонови задачи, организация и управление на многонишковата (конкурентна) работа, ползване на бази от данни, работа в мрежа и др.

Използваният език за разработване на приложения е Java, а като развойна среда -Android Studio.

прочети още
Информационни технологии

Преподавател(и):

гл. ас. Димитър Петров  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основните принципи и методи за създаване на приложения за мобилни устройства.

2) могат:

• дa използват технологиите на Java, като развойна среда.


Предварителни изисквания:
• Основни познания по компютърна грамотност

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Архитектура и организация на OS Android. Жизнен цикъл на приложение.
  2. Графичен потребителски интерфейс в Android. Базови компоненти и техники. Обработка на събития.
  3. Диалог с потребителя – уведомления, диалогови прозорци, меню.
  4. Компоненти за избор в графичния потребителски интерфейс на Android. Класът AdapterView и производните му: архитектура, използване на адаптери, реакция на избора на потребителя.
  5. Средства и техники за управление на екрана. Установяване на конфигурация на екрана. Запазване състоянието на потребителския интерфейс.
  6. Класът Intent. Изпълнение на имплиситни и експлиситни извиквания на activity. Комуникация между activity. Получаване на резултат.
  7. „Висящ” интент (PendingIntent). Използване на нотификации. Класът NotificationManager.
  8. Текущо оценяване I
  9. Фрагменти в графичния потребителски интерфейс. Динамично управление.
  10. Съхранение на данни. Библиотека AndroidX Preference, Споделени преференции (SharedPreferences). SQLite - бази от данни.
  11. Достъп до данни. Употреба на класовете ContentProvider, ContentResolver. Синхронен и асинхронен достъп.
  12. Класът Service. Стартирани и свързани услуги. Създаване на свързани сървиси.
  13. Нишки и процеси. Класовете Looper, Handler, Message. Модел на комуникация между нишките в Android.
  14. Управление на нишките в Android. Класът Handler.
  15. Оповестяване. Употреба на класа BroadcastReceiver.
  16. Средства за достъп до Интернет и изпращане на SMS. Класовете WebView и SmsManager.
  17. Текущо оценяване II

Литература по темите:

• Bill Phillips and Brian Hardy, Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide, Big Nerd Ranch, Inc.2013 .

• Wei-Meng Lee, Beginning Android™ 4 Application Development, John Wiley & Sons, Inc, 2012.

• Иванов М., Софтуерни приложения в среда Android, Издателство на НБУ, 2016

• Колисниченко, Д., Практическо програмиране за Android. Асеневци, 2018.

Средства за оценяване:

Допълнително в текущото оценяване са включени проекти за работа в час и такива за самостоятелна работа по възлови теми на изучавания материал.