CASB936 Киноезикът на игралното кино - сравнителен анализ
Анотация:
• Курсът ще запознае студентите по кино и ТВ режисура с основните компоненти на киноезика на базата на значими кино произведения от целия свят. Сравнителният анализ ще съпоставя филми, в които преобладава визуалния режисьорски дар, ще проследи развитието на този изказ. По същия начин ще се разглеждат и произведения, в които водещото начало е писателската нагласа у режисьора. Трета група от филми ще бъдат съпоставени с оглед актьора като главен носител на емоционалния и смислов заряд. На четвърто място ще се разгледат филми, в които се проявява режисьорът като „композитор” – не като автор на музиката, а като автор на пластическия строй на филма, опрян върху принципите на музикалния строеж.
Преподавател(и):
проф. Георги Дюлгеров
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните компоненти на киноезика.
2) могат:
• Да прилагат основните компоненти на киноезика в своите практически работи – курсови и дипломни.
Предварителни изисквания:
• Студентите трябва да са усвоили базисните понятия на киноезика като кадър, крупност, монтажна фраза, ракурс и други такива. Те трябва да имат общи познания по история на киното.
• Желателно е студентите да могат да четат на английски.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997
2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996
3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986
4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966
5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985
6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989
13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
Средства за оценяване:
Събеседване
Анализ