CASB911 Жанрове в киното и телевизията-приложни аспекти

Анотация:

Курсът въвежда в теорията и практиката на филмовите жанрове, проследявайки еволюцията на основните жанрови формати като тематични и формални конфигурации - (сюжетни ядра, наративни схеми, композиционни построения и визуални стилове) в съответните социокултурни парадигми и на различни медийни платформи и създава умения за оценка, интерпретация и авторска преработка на съществуващите жанровите конвенции.

Той цели:

• да подскаже подходи за разбиране на различни по жанр и стил филмови и телевизионни творби;

• да създаде умения за писане/снимане в различните стилове и формати на съвременната визуална култура;

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

преп. Ангелина Василева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1)знаят:

• аналитичния инструментариум на жанровия анализ;

2)могат:

• да създават драматургични/визуални текстове, съобразно избраната си специалност в различните жанрови и медийни формати на съвременната култура


Предварителни изисквания:
• Култура в областта на историята на киното и литературата.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в Темите и организацията на курса. Въведение в теорията на жанровете. Типология на жанровите категоризации. Жанрове във филмовата индустрия.
  2. Комичното - система на поджанровете. Типове комични сюжети, елементи на комичното. Комичното в киното.
  3. Класическа и Нова ексцентрична комедия.Развитие на романтичната комедия. Три класически комедии и техните по-нови вариации.
  4. Архетипът на тайната. Сюжети на загадката в криминалната драма. Формални и тематични характеристики. Класически ноар: структура и история.
  5. Неоноар и пост-неоноар. Три класически ноара и техните по-нови вариации.
  6. Архетипът на приключението. Жанрове на приключението.Типове герои, сюжетни опозиции и конфликти. Уестърн: история и типология. Филми.
  7. Класически, екзистенциален, нихилистичен и ревизионистки уестърн. Спагети-уестърн. Постмодернисткият уестърн. Филми.
  8. Фантастичното: категории и сюжети. Жанрове на фантастичното. Филми на ужасите: история и концепции за жанра.
  9. Еволюция на "хоръра". Три класически филма на ужасите и техните по-нови вариации.
  10. Архетипът на престъплението. Жанрове на престъплението.Гангстерският филм: митологеми и културен контекст. Еволюция на жанра.Филми.
  11. Мелодрамата като модус и жанр. Класическа Холивудска мелодрама през 50-те и 60-те години и новите авторски преработки.
  12. Телевизионният модус на филмовите жанрове: сапунени опери, ситкоми.
  13. Телевизионният модус на филмовите жанрове: криминален трилър, хорър, фентъзи.
  14. Текущо оценяване.
  15. Текущо оценяване.

Литература по темите:

1. Cawelti, J. G. Adventure, Mystery and Romance, Chicago and London, Univ. of Chicago Press, 1976, ch. 1-3, 9

2. Chandler, D. An Introduction To Genre Theory, http://www.aber.ac.uk/media/Documents/intgenre/intgenre1.html

3. Cobley, Paul, The American Thriller: Generic Innovation and Social Change in th 1970s, Palgrave, 2000

4. Dictionnaire des genres et notions littйraire, Albin Michel, Paris, 1997

5. Fiske, J. Television Culture, London: Routledge, 1987

6. Hill, John, The Oxford Guide to Film Studies, part 2, Oxford University Press, 1998

7. Lacey, Nick, Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies,

8. King G., The Spectacle of the Real. From Hollywood to 'Reality' TV and Beyond, 2005, IB, UK

9. Langford B., Film Genre. Hollywood and Beyond, Edinburgh Univ. Press, 2005

10. Mast, G., The Comic Mind. Comedy and the Movies, Indianapolis etc., Bobbs-Merrill, 1973

11. Oxford Concise Dictionary of Literary Terms, Oxford University Press, 2002

12. Shadoian, J., Dreams and Dead Ends. The American Gangster/Crime Film., Cambridge, Mass, etc., The MIT Press, 1977

13. Schatz Thomas, Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, 1981, pp.150-186

14. Seldman Steve, Comedian Comedy: A Tradition in Hollywood Film, S. Seldman, An Arbor, Mich: UMI, 1981

15. Solomon, Stanley J., Beyond Formula. American Film Genres, N.Y., etc. Harcourt, Bran. Jovanovich, 1976

16. Todorov, T. Introduction а la littеrature fantastique, Seuil, 1970

17. Tuska, Jon, Dark Cinema: American Film Noir in Cultural Perspective, JonTuska, Westport, Conn. etc.: Greenwood, 1984

18. Wright Will, Six Guns and Society. A Structural Study of the Western, Berkeley, etc. Univ. of California Press, 1975

19. Андрейков, Т. Комичното на екрана, С., НК, 1995, стр. 11-56

20. В света на киното, т.1, Народна просвета, 1983

21. Паси, И. Смешното, С. НИ., 1979, гл. 2 и 3

22. Фрай Н., Анатомия на критиката, НИ, С., 1987, Първо есе, Трето есе, Четвърто есе