PSYB604 Когнитивно развитие в детството

Анотация:

• Запознаване с развитието на когнитивните процеси през кърмаческа възраст и периода на ранното детство;

• Придобиване на умения за провеждане на експерименти.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

доц. Милена Мутафчиева  д-р
гл. ас. Кристина Гоцева-Българанова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Ще притежават знания за промените, които настъпват в когнитивното развитие през периода на детството;

• Ще притежават знания за теориите и системите, които обясняват наблюдаваните промени.

2) могат:

• Ще могат да боравят с литература, засягаща горепосочената тематика;

• Ще могат да водят дискусии за проблеми, свързани с когнитивното развитие;

• Ще имат първоначални умения да извършват експерименти с деца, свързани с когнитивното развитие;

• Ще могат да коментират резултатите от направените от тях експерименти.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Когнитивно развитие в кърмаческа възраст. Неонатална памет за познати истории, памет за обекти и събития. Перцепция и внимание. Рудиментарна категоризация, крос-модална перцепция в кърмаческа възраст - връзки между визия и докосване, визия и звук, имитация
  2. Висши когнитивни процеси в кърмаческа възраст. Извличане и диференциация на прототипи, обработване на вътрешни връзки между свойствата. Процесуални връзки между обектите – пространствени отношения, закриване, причинно-следствени връзки, агенти
  3. Решаване на проблеми в кърмаческа възраст. Учене чрез имитация, учене чрез аналогии. Грешки, които бебетата допускат в търсене при достигане и пълзене до желания обект
  4. Развитие на понятия. Нива на категоризация. Методи за изследване на категоризацията – честота на докосване и сортиране на обекти по категории
  5. Разграничение между биологично и небиологично. Разбирания за онаследяването, растеж, движения, външен вид и вътрешна структура. Структура и функция при категоризирането на биологични видове и артифакти. Аналогиите като механизъм за разбирането на биологични принципи
  6. Развитие на съждения за причина и следствие и съждения за причинността на трансформации на познати обекти. Разсъждения на базата на принципи на причинност
  7. Разбиране на причинно-следствени вериги и научни разсъждения. Разбиране на логически търсения. Разбиране на ситуации, включващи много причинно-следствени величини. Интегриране информация за физически дименсии
  8. Ранно развитие на паметта. Разбирането на символични представи като допълнение към паметта. Имплицитна памет. Начини за изследване на имплицитната памет – задачи за перцептуално научаване, задачи за допълване на фрагменти на думи, картинки
  9. Епизодична памет. Времевото подреждане и причинно-следствените връзки като организиращи принципи в детските епизодични спомени. Детските свидетелски показания и тяхната акуратност. Връзки между епизодичната памет и свидетелските показания. Работна памет
  10. Логическо развитие в детство. Разсъждения по аналогия. Дедуктивна логика и дедуктивно мислене. Транзитивни съждения и съждения за включване в клас. Теорията на Halford за логическото развитие
  11. Теорията на Пиаже за логическото развитие. Механизми на когнитивната промяна, стадии на когнитивно развитие. Стадиите на когнитивно развитие на Пиаже в светлината на съвременните изследвания – подкрепящи и оборващи доказателства
  12. Тест
  13. Обсъждане на резултатите от проведения експеримент
  14. Обсъждане на резултатите от проведения експеримент
  15. Обсъждане на резултатите от проведения експеримент

Литература по темите:

Blumberg F.C., Deater-Deckard K., Calvert S.L., Flynn R.M., Green C.S., Arnold D., & Brooks, P.J. (2019). Digital Games as a Context for Children's Cognitive Development: Research Recommendations and Policy Considerations. Social Policy, 32 (1), 1-33.

Burneo-Garcés, c., Cruz-Quintana, F., Pérez-García M., Fernández-Alcántara, M., , Fasfous, A., & Pérez-Marfil, N. (2019) Interaction between Socioeconomic Status and Cognitive Development in Children Aged 7, 9, and 11 Years: A Cross-Sectional Study. Developmental Neuropsychology, 44(1), 1-16.

"

Goswami U. (1998), Cognition in children, Psychology Press, UK

" Keil F.C.C. (1989), Concepts, kinds and cognitive development, Cambridge MA

" Gelman R. (1979), The children's understanding of number, Cambridge MA

" Wimmer H. and Perner J. (1983), Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of deception

" Permutter M. and Myers N.A. (1979), Development of recall in 2 to 4-year-old children, Developmental psychology, Vol.15

" Flavel J.H. (1993) Cognitive development

" Shaffer D.R. (1999), Developmental Psychology: childhood & adolescence

Средства за оценяване:

тест 50%

самостоятелна работа 50%