BUTB600 Туристическа реклама и PR
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с възможностите на ефективните реклама и връзки с обществеността в съвременната туристическа организация. Предмет на основната част от предлаганите теми са ролята, същността и значението на рекламата и пъблик рилейшънс в съвременната туристическа индустрия и свързаните с тях конкретни практически стъпки за изграждане на имиджа на организацията.
Сред основните теми по занятия са видовете реклама, каналите и носителите на рекламните послания, рекламните константи на фирмената култура, самостоятелните и несамостоятелните средства за реклама, участниците в комуникационния процес, организиране, бюджетиране и реализиране на конкретна рекламна кампания и др. Визирани са основните теми, които разглеждат историята и развитието на връзките с обществеността, разликите между рекламата и връзките с обществеността, форми и средства на пъблик рилейшънс на туристическата организация, управление на връзките с обществеността на туристическата организация.
Като конкретен резултат от този курс студентите ще знаят основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността, както и основните ключови понятия, свързани с организацията на съвременната рекламна и пъблик рилейшънс кампания на една туристическа организация.. Студентите ще могат организират, планират и бюджетират сами рекламна кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие, да познават и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама, да пишат план-сценарии на реални събития в туризма и др.
В рамките на курса са предвидени дискусии теми, анализ на случаи, разработване на самостоятелни писмени работи, посещение и отразяване след това на конкретно туристическо събитие и др. В посочения обем от часове за лекции и упражнения са включени практически казуси от рекламни и пъблик рилейшънс кампании в българския туризъм, кризисен пъблик рилейшънс в туристическия бизнес и др.
Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните определения, функции и задачи на рекламата и връзките с обществеността в туризма, както и основните ключови понятия
• формите и средствата на ПР в туризма, ефективните комуникации с външните и вътрешните публики в туристическата организация
• как се подготвят и организират специални ПР събития на съвременната туристическа фирма
2) могат:
• да организират, планират и бюджетират сами рекламна и пъблик рилейшънс кампания в туризма, да познават психологическите механизми на рекламното въздействие
• да избират и предлагат най-добрите в практиката средства на туристическа реклама и връзките с обществеността
• да пишат план-сценарий на реални събития в туризма и др.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• първоначални знания по маркетинг
• първоначални знания по реклама
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Монографии и учебници:
Доганов, Д., Маркетинг в туризма. Варна, 1994
Кътлип, С., Сентър, Ал., Бруум, Гл., Ефективен пъблик рилейшънс. С., 1999
Райков, З., Публична комуникация. С., 1999
Райън, К., Възстановителен туризъм, С, 1999
Райков, З., “Техники и технологии на публичната комуникация”,С, 2000
Петев, Т., Комуникация и социална промяна, С, 2001
Българска рекламна енциклопедия, С., 2001
Райков, З., Корпоративен имидж, С, 2001
Костов, Е., Културният туризъм, С, 2001
Рийс, А., Рийс, Л., Залезът на рекламата и възходът на ПР, С.,2003
Рибов, М., Туризмът на новото хилядолетие, С., 2003
Алексиева, С., История между сезоните – Книга за БХРА , I част, С., 2003
Алексиева, С., История между сезоните – Книга за БХРА , II част, С., 2004
Алексиева, С., Връзки с обществеността на културния туризъм, С, 2004
Зийман, С., Краят на рекламата, каквато я познаваме, С., 2004
Зийман, С., Как да вземаме правилните решения, С., 2005
Фокс, У., Как се пишат новини, С., 2005
Фидлър, Р. Медиаморфоза. Да разберем новите медии, С., 2005
Абаджимаринова, Р., Търговска марка – бренд, С., 2006
Лехтонен, Я., Рисковете на публичността, С,. 2006
Голдблат, Д., Специални събития, С., 2006
Маринов, С., Маркетингово управление на конкурентоспособността на туристическа дестинация, Варна, 2006
Стойков, Л., Управление на връзките с обществеността, С., 2007
Дейвис, А., Всичко, което трябва да знаете за ПР, С., 2007
Златева, М., Мостове към консенсуса. Пъблик рилейшънс, журналистика и медии: проблемни области и конфликтни зони, С., 2008
Алексиева, С., Пъблик рилейшънс – Книга за това, което не може да се купи, а трябва да се спечели, С., 2016
Маккей,М., Дейвис, М., Фенинг, П., Посланията. Комуникационнните умения, С., 2009
Шипли, Д., Шуолби, У., Интернет етикет, С., 2009
Пачева, В., Кризата под контрол – Корпоративна комуникация в кризисна ситуация, С., 2009
Алексиева, С., Бизнескомуникации, С., 2011
Томс, Ж., Георгиева, К., Инструменти на социалните мрежи, С., 2011
Рийд, Дж., В крак с онлайн маркетинга, С., 2012
Бърд, Д., Директен и дигитален маркетинг на здравия разум, С., 2012
Киберман, Т., На първо място в GOOGLE, С., 2013
Алексиева, С., Бокова, И., Туризъм и културно наследство, С., 2013
Гардфийлд, Б., Десетте божи заповеди на рекламата, С., 2014
Катранджиев, Хр., Кристиян Постаджиян, К., Въведение в рекламния бизнес, С., 2014
Каууд, Д., Изкуството да убеждаваш, С., 2014
Шуинар, И., Стенли, В., Отговорната компания, Пловдив, 2014
Дънкъл, Ж., Тейлър, Б., Доволните клиенти - стратегия за успех, С., 2014
Томс, Стефанова, М., Корпоративна социална отговорност и комуникации за устойчиво развитие на бизнеса, С., 2014
Котлър, Ф., Хескил, Д., Лий, Н, Добри дела, С., 2014
Алексиева, С., Пъблик рилейшънс - книга за това, което не може да се купи, а трябва да се спечели, С., 2016
Алексиева, С., Емилова, И., Караилиева, М.и др. Специализирани видове туризъм, С., 2017
Сборници:
Годишник на департамент “Масови комуникации”, НБУ. С., (1996-2011)
Сб. Развитие на конкурентноспособен туризъм в България, С., 2003
Сб. Качеството на българския туризъм – мит и реалност, Варна, 2003
Сб. Първото десетилетие. Връзки с обществеността (1995-2005), София, 2005
Сб. Насоки за внедряване на концепцията „Зелени хотели” в община Варна, Варна, 2009 Сб. Алтернативи за развитие на съвременния туризъм, Варна, 2010
Сб. Културният туризъм – бъдещето на България, Варна, 2010
Сб. Туризмът – шансове в условията на икономическа криза, С., 2011
Интернет източници:
www.bulgariatravel.org/bg/
www.bginfo.ru
www.bulgaria-travel.org
www.bulgarian-tourism.com
www.discoverbulgaria.com
www.ngtraveler.com
www.world-tourism.org
www.wttc.org
www.ih-ra.org
www.hotelsmag.com
www.bhra-bg.org
Средства за оценяване:
Текущото оценяване на студентите през семестъра включва:
- предаване на три писмени работи през семестъра (коментар, анализ или писмен отговор)
- предаване на курсов проект по тема от курса (в обем от 10 с.) преди приключването на семестъра.