POLS349 Политики, граждани и участие
Анотация:
Цели на курса са: 1/ да представи знания за гражданското участие , за бариерите пред него, за начини на неговото развитие, 2/ да развие у студентите умения за себерефлексия върху собственото си участие в определен контекст.
Курсът представя знания от отношенческата парадигма в хуманитарните науки, за да обсъди как човешките отношения могат (или не могат) да насърчават, развиват, използват или спират гражданското участие. Курсът използва концепцията за публичната сфера и приложението й в изучаването на гражданско участие в реформи и политики. Двете теоретични парадигми- социологическата и тази на индивидуалното развитие целят да развият у студентите критично мислене за обществените и лични измерения на участието, за това как личността и нейната активност се „посреща“ от структурите на обществото. Курсът дискутира как насилието, зависимостта и липсата на доверие в средата създават условия за развитие на нагласи, които формират определен тип участие.
В курса се дискутират научни текстове, които представят проекти, инициативи и реформи, целящи да насърчават гражданско участие в контекста на образователни и социални реформи.
В курса студентите овладяват умения да прилагат критична рефлексия върху темата „гражданско участие“ като използват личен опит, наблюдения върху процеси, както и тяхното отразяване в публичните сфери на медиите и интернет.Курсът използва методи, които насърчават студентите да участват и да парвят рефлексия върху участието си с цел постигане на знания от процеса, който курсът развива.
Преподавател(и):
Галина Маркова-Дерелиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ключови теоретични концепции от психодинамични теории
• изследвания и автори , работещи по темите на курса;
• ключови теоретични концепции, свързани с публичната сфера и условията за гражданско участие;
• знания за изследователски методи , изискващи участие.
2) могат:
• да прилагат придобитите теоретични знания в анализ на участие в политики/инициативи;
• да развиват аргументирани, базирани на научни доказателства, тези , свързани с анализ и препоръки към насърчаване на гражданско участие
• да осмислят собственото си участие в определен контекст.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Anderson, G., L.(1998).Toward Authentic Participation: Deconstructing the Discourses of Participatory Reforms in Education. American Educational Research Journal, 35, 4 571-603.
Bowlby, J. (1979). The making and breaking of affectional bonds. London: Tavistock.
Bretherton, I., & Munholland, K. (1999). Internal working models in attachment relationships. In J. Cassidy & P. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 89-115). New York: Guilford Press.
Cooper, J. (1998). Routes to care. European Children’s Trust..
Cornwall, A. and Gaventa, J. (2001). ‘Bridging the Gap: Citizenship, Participation and Accountability’,
PLA Notes 40: 32–5
Cornwall, A. and Gaventa, J. (2000). ‘From Users and Choosers to Makers and Shapers: Repositioning
Participation in Social Policy’, IDS Bulletin 31.4
Eriksen, E.,O.(2005). An Emerging European Public Sphere. European Journal of Social Theory August . 8, 3, 341-363
Erikson, E. (1968), Identity, Youth and Crisis, W.W. Norton & Co. Inc. New York.
Ferree,M.,M., Gamson, W.,A., Gerhards, J., Rucht, D. (2002) Four models of the public sphere in modern democracies. Theory and society,31,3,289-32.
Fonagy, P., Gergerly, G., Jurist, E. and Target, M. (2006) Affect Regulation, Mentalization and the Development of the Self. London, New York: Karnac
Fonagy, P. (2003). Towards a developmental understanding of violence. British Journal of Psychiatry, 183, 190–192.
Fonagy, P., Twemlow, S., Vernberg, E., Sacco, F., & Little, T. (2005). Creating a peaceful school learning environment: The impact of an anti–bullying program on educational attainment in elementary schools. Medical Science Monitor, 11(7),317–325.
Fonagy, P., & Target, M. (1997). Attachment and reflective function: Their role in self-organization. Development and Psychopathology, 9, 679-700.
Fraser, N.(1990). Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy. Social Text, No. 25/26 (1990), pp. 56-80
Habermas, J. (1962). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a category of Bourgeois Society, Polity, Cambridge.
Markova et.al. (2014) Resilience – Bulgaria: Investing in children’s lives in a changing society http://www.oakfnd.org/sites/default/files/FINAL_REPORT_Bamboo3_0.pdf
Markova, G. (2011) Attachment Theory and Child Protective Practice. When a State Becomes a Parent: Orphanages in a Post-Totalitarian Culture. Book chapter in Berzoff,J, Falling through the Cracks:Psychoanalytic Theory and Practice with Vulnerable, Oppressed and Marginalized Populations.
Markova, G. (2010). Parents, Children, Institutions in a Post-Totalitarian Context. VDM Verlag dr. Muller Aktiengesellschaft&Co. KG
Markova G. Alexandrov,H., Anguelova, N., Yordanova, S. (2011) Opening PAAR spaces in Bulgaria: Reflective accounts. Reflective Practice, 12 (2), 195-208.
Markova, G., Ganev A. (2014). Strengths-based action research as a route to Roma integration? Conference Nothing about us without us? – Roma Participation in Policy Making and Knowledge Production. Budapest.
Markova,G., Shilkret, R.,Djalev,L. (2008). Parents’ attachment styles, mental representations, and institutionalization of children in Bulgaria. Infant Mental Health Journa,29, 6, 555-569. Pharr, S. (1988). The Common Elements of Oppressions. In Homophobia: A Weapon of Sexism.Inverness, CA: Chardon Press, 52-64
Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere. The internet as a public sphere. Media & Society. 4 , 1 9-27
Prout, A. (2000). Children's participation: control and self-realisation in British late modernity. Children & Society, 14, 4, pp. 304-315.
Smith,W.(2011). Civil Disobedience and the Public Sphere. The Journal of Political Philosophy, 19, 2, 145–166.
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%