BABB601 Икономика за мениджъри
Анотация:
Курсът е надграждащ. Неговата цел е да интегрира знанията на студентите в областта на икономическата теория, и по-конкретно – микроикономиката, с мениджмънта, за да се придобият практически умения за вземане на управленски решения. Дисциплината дава възможност на студентите да се запознаят с начините за прилагане на икономическото знание към решаването на реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса.
Курсът създава знания и умения за използване на базовите принципи и концепции на икономическата теория в конкретните анализи и оценки на търсенето, поведението на потребителите, производството и производствената технология, разходите и печалбата на фирмата, ценообразуването и пазарното поведение в условията на различни пазарни структури.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• инструменти за количествен анализ и оценка на пазарното търсене, поведението на потребителите, производството и производствената технология, разходите и печалбата на фирмата;
• различни модели на ценообразуване, управление на разходите и печалбата на фирмата;
• “правилата на играта” в условията на различни видове пазарни структури;
2) могат:
• да прилагат на практика различни модели и инструменти за оценка на факторите, влияещи върху пазарните резултати на фирмата;
• да вземат управленски решения, основаващи се на анализ и оценка на количествените измерения на търсенето, производството, разходите и различните пазарни структури;
• да решават реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Микроикономика
• Макроикономика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в управленската икономика
- Икономика, функционални науки от сферата на управлението, иконометрия – основа за ефективно управление
- Методи на поведение на фирмата
- Анализ на търсенето
- Оценка и прогнозиране на търсенето
- Анализ на производството и оценка на производствената функция
- Анализ на разходите и оценка на функцията на разходите
- Печалба на фирмата
- Пазарна структура и ценообразуване
- Практика на ценообразуването
- Икономическа роля на държавата
Литература по темите:
Основна литература:
С. Ракарова, Икономика за мениджъри, НБУ, 2008.
Ракарова, С. и А. Еленкова. 2013. Пътеводител по икономика за мениджъри. С: Издателство на НБУManagerial Economics, Dominic Salvatore, Harcourt Inc.,2001
Управленческая экномика, К.К. Сио, Инфра-М, 2000
Допълнителна литература
J. R. Davis, Semoon Cang, Principles of Managerial Economics, Prentice-Hall, 1986
М. Портър, Конкурентни предимства на нациите, изд. Класика и стил, 2004
Средства за оценяване:
• Текущо оценяване – текущ тест (2х30%), разработване и представяне на задача за текущо оценяване (40%)
• Финално оценяване – тест (40%) и задача (60%)