BATB505D Екскурзоводство

Анотация:

Предназначението на курса е да даде дидактически обоснована система от приложни знания, целящи да формират конкретни умения от теоретично и практическо естество по екскурзоводското обслужване в туристическата дейност. Акцента се поставя върху екскурзоводското обслужване - организация и управление, теми и беседи, комуникации с клиенти и технология. Обръща се внимание на воденето на беседи според спецификата на обекта, интересите на туристите, националността им, езиковите им предпочитания, възрастовите особености и други.

прочети още
Управление на туризма - ДО

Преподавател(и):

проф. Мариана Янева  д-р
гл. ас. Маргарита Мишева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

Познания относно работа в туристическа агенция или хотел, свързана с екскурзоводското обслужване като:

- технологични процеси,

- организация на дейността,

- изисквания към работата на екскурзоводите,

- организация при различните видове туристи- индивидуални и групови, при различните видове транспорт,

- финансово-отчетната дейност при екскурзоводското обслужване. знания за предотвъртяване на критични инциденти и др.

- разработване на маршрути и на беседи за отделни туристически обекти.

2) могат да:

- предвиждат възможни пропуски и своевременно да реагират за недопускането им;

- установяват ефективен първоначален контакт с туристите;

- поднасят кратка, ясна и конкретна информация;

- реагират своевременно на промени в определена ситуация и бързо да решават конфликтни ситуации;

- рекламират и продават ефективно екскурзии.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

•туроператорска и турагентска дейност

•организация и управление на туризма

•туристически ресурси



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. ТЕМА ПЪРВА: СЪЩНОСТ НА ЕКСКУРЗОВОДСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ 1. Туристическият продукт и значението на екскурзоводството 2. Екскурзоводско обслужване при провеждане на пътуване 3. Технология на екскурзоводското обслужване ТЕМА ВТОРА: ПЕРСОНАЛЪТ В ЕКСКУРЗОВОДСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ 1.Изисквания към екскурзоводската дейност 2. Видове екскурзоводи 2.1. Според принадлежността на екскурзовода към субекта в туризма 2.2. Според вида на туристическата дейност 2.3.Според възрастовия състав на обекта на туризма 2.4.Според динамиката при провеждане на пътуване
  2. ТЕМА ТРЕТА: ОРГАНИЗАЦИЯ НА ЕКСКУРЗОВОДСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ 1. Взаимодействие на екскурзовода с организатори на туристически пътувания 2. Съвместна дейност с водача на автобуса 3. Взаимодействие с доставчици на туристически услуги 4. Взаимодействие с бюрата за туристическа информация 5. Взаимодействие с браншови организации на екскурзоводите ТЕМА ЧЕТВЪРТА: КОНСУЛТАНТСКА ДЕЙНОСТ НА ЕКСКУРЗОВОДА 1. Консултации преди и по време на пътуването 2. Финансови услуги ТЕМА ПЕТА: ПОТРЕБИТЕЛИ НА ЕКСКУРЗОВОДСКИ ПРОДУКТ 1. Характеристика на потребителите на екскурзоводски продукт 2. Ролята на екскурзовода в туристическата група 3. Вербални и невербални комуникации с туристите 4. Проучване на удовлетворението на туристите от екскурзоводското обслужване 5. Конфликтни ситуации при обслужване на туристите 6. Отношения по повод рекламации на туристите
  3. ТЕМА ШЕСТА: ОСОБЕНОСТИ НА ЕКСКУРЗОВОДСКАТА ДЕЙНОСТ 1. Екскурзоводската дейност в междукултурните отношения 2. Екскурзоводът като "културен посредник" ТЕМА СЕДМА: ТЕМИ И БЕСЕДИ В ЕКСКУРЗОВОДСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ 1. Съдържателни и методични указания при подготовката на екскурзоводски беседи 2. Технологични указания при подготовката на екскурзоводски беседи 3. Използване на промоционни материали при подготовката на екскурзоводски беседи 1. Разработване на примерен методичен план на туристически маршрути по входящ туризъм 2. Разработване на примерен методичен план на туристически маршрути по изходящ туризъм. 3. Екскурзоводската дейност във Франция 4. Екскурзоводската дейност в Италия и Испания 5. Екскурзоводската дейност в Австралия

Литература по темите:

А. ОСНОВНА

1.Янева, М., Екскурзоводско обслужване, второ издание, УИ “Стопанство”, С., 2008

2.Янева, М., Екскурзоводско обслужване, трето допълнено издание, Авангард Прима, С., 2009

3.Мишева, М. и кол., Специализирани видове туризъм, НБУ, С., 2017

Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА

1. Gwenda,Syratt., Manual of Travel Agency Practice, Butterworth/ Heinemann,Oxford 1995.

2. Verite Reily Collins, Becoming a Tour Guide, Oxford, 1996.

3. Heinrich-Rudolf Lang, Reiseileitung, R. Oldenbourg Verlag Munchen Wien, 1997.

4. Finger, Gayler, Animation im Urlaub, Oldenbourg Munchen Wien, 2003.

Средства за оценяване:

МЕТОДИ НА ОЦЕНЯВАНЕ

• Предвижда се текущо оценяване на студентите въз основа на разработените от тях презентации по входящи и изходящи туристически маршрути и обекти и по разработените програми с екскурзоводски беседи.

• Предвижда се текущо оценяване на студентите под формата на защита на разработения от тях теоретичен реферат.

• Индивидуалното задание /реферат/ подлежи на открита защита пред учебната група.

• Участие и активност на студента по време на занятия.

• Семестриалният изпит включва една оценка от писмен изпит, проведен под формата на тест.

• Формулата за образуване на крайната оценка е следната:

КО = 0,3 ИТ + 0,2 ТА +0,3 ИЗ + 0,2 Р,

Където

КО = крайна оценка

ИТ = оценката от изпитния тест

ТА = оценка от текуща активност

ИЗ = оценката на направените разработки по маршрути и беседи и от защитата на индивидуалното задание,

Р = оценката на реферата

• Крайната оценка е по шестобалната система, минималната оценка за успешно приключване на обучението е “Среден /3/”. Съответствието на оценките с Европейската система за трансфер на кредит е следната:

Отличен /6/ Много добър /5/ Добър /4/ Среден /3/ Слаб /2/

A B C D E FX F

Присъждат се кредити както е по учебен план Не се присъждат кредити