BCLB513 Проект: Приобщаващо образование
Анотация:
Курсът е подготвителен спрямо аудиторния курс по Приобщаващо образование и се осъществява чрез извънаудиторни контактни часове и самостоятелна работа. Той дава основни знания в областта на приобщаващото образование – неговите принципи, развитие и приложението му в българската образователна система. Представят се основните категории на деца със специални образователни потребности (СОП). Особено внимание се обръща на проявите на дислексия, синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието и аутизъм. Дискутират се специфичните нужди, породени от тези различия, и препоръчителните методи и техники на работа с ученици със СОП.
Преподавател(и):
доц. Екатерина Тодорова д-р
преп. Благовеста Троева
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Теоретичните принципи на приобщаващото образование и практическото му приложение в страната;
• Характеристиките на някои от по-често срещаните увреждания сред учениците в общообразователните училища;
• Препоръчваните техники и методи за работа с ученици с различни видове СОП.
2) могат:
• Да разпознават индивидуалните характеристики и нужди на учениците със СОП;
• Да прилагат диференцирано обучение, съобразено с индивидуалните особености на учениците;
• Да използват публикации и методически пособия за самоподготовка.
Предварителни изисквания:
Нe се изискват предварителни знания по темата.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Приобщаващо обучение – историческо развитие на концепцията и основни принципи.
- Специални образователни нужди. Прилагане на приобщаващото образование в българските училища.
- Дислексия на развитието: дефиниция и специфични прояви
- Синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието: дефиниция и специфични прояви
- Аутизъм: дефиниция и специфични прояви
- Сензорни увреждания: видове и особености
- Преподаване на чужд език на ученици със специални образователни потребности
Литература по темите:
Задължителна
Станкова, М., В. Боянова (2012) Методологии за работа с деца със СОП : Наръчник за учители и педагогически съветници, София
Стъбс, С. (2002) Приобщаващо образование: Когато ресурсите не достигат, The Atlas Alliance, http://www.cil.bg/userfiles/library/otdelni/stubs_priobshtavashto_obrazovanie_2005.pdf
Шапкова-Танева, П. (2012) Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на вклюващото образование, Научни трудове на Русенския университет, т. 51, серия 6.2, http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp12/6.2/6.2-18.pdf
Допълнителна
Боянова, В., Станкова, М. (2005) Хиперактивност и дефицит на вниманието или какво да правим с неудържимото дете, София
Джуров, М. (2012) Детето от аутистичния спектър, Варна: ВСУ "Черноризец Храбър",
Леви, Дж. (2011) Децата аутисти : Десет неща, които можем да направим още сега, за да помогнем на детето с аутизъм
Наредба за приобщаващото образование (2016) https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136927891
Терзиева, В., П. Кадемова-Кацарова Уеб-ресурси и услуги за допълващо обучение на деца със СОП, 5-та национална конференция „Образованието в информационното общество“, http://sci-gems.math.bas.bg/jspui/bitstream/10525/1824/1/adis-may-2012-273p-282p.pdf
Тодорова, Е. (2016) Дислексия. Специфични нарушения на способността за учене, трето допълнено и преработено издание, Издателство на Нов български университет, София.
Якимова, Р. (2015) Нарушения на четенето: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.
Якимова, Р. (2015) Нарушения на писмената реч: Практическо ръководство за корекция, част 2, 3-то издание, ЛЦР издателство.
Английски език
Academic Network of European Disability Experts (ANED) Доклади, свързани със статута на хората с увреждания в България, https://www.disability-europe.net/country/bulgaria UNESCO (1994).
Brock, S. E.,. Jimerson, S. R., R. L. Hansen (2006) Identifying, assessing, and treating autism at school, New York: Springer, 2006
Frederickson, N., & T. Cline, (2002) Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Heward, W. L. & M. D. Orlansky (1988) Exceptional children: an introductory survey of special education, Colmbus: Merrill.
UNESCO (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education, UNESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf.