CINB501 Документално и научнопопулярно кино І част

Анотация:

Този курс запознава студентите с богатата история и забележителни фигури на документалното кино, като изследва значими движения и школи в тази уникална кинематографична сфера. Създаден да подобри разбирането на студентите за артистичните и изразителни техники, използвани както в документалните, така и в нехудожествените филми, курсът набляга на критичния анализ на ключови произведения и тяхното въздействие върху обществото. Чрез комбинация от теоретично обучение и практическо приложение, студентите ще се ангажират с различни творчески подходи, научавайки се как ефективно да предават разкази и теми, които резонират с различни аудитории. Чрез изследване на еволюцията на документалния филм, участниците ще придобият ценна представа за ролята му като форма на изкуство и средство за културно изразяване, което им дава възможност да развият собствения си глас в тази динамична област.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

гл. ас. Богомил Калинов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

След успешно завършване на този курс студентите ще притежават цялостно разбиране на процесите, включени в разработването на документален проект. Те ще бъдат добре запознати с историческите и теоретичните основи на документалното кино, както и с универсалните техники и изразителни методи, които са от съществено значение за реализирането на такива проекти.

Освен това студентите ще бъдат оборудвани да подготвят цялостно досие на проекта за документален филм, демонстрирайки способността си ефективно да организират и представят своята творческа визия.


Предварителни изисквания:
1. Базисна кинокултура

2. Владеенето на английски език е желателно

3. Компютърна грамотност



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в курса – цели, задачи, учебен план, полезни източници. История и основи на документално съдържание
  2. Документален режим #1 Перформативeн (Performative).
  3. Документален режим #1 Перформативeн (Performative). Формираме отбори
  4. Документален режим #2 Вмешателен (Participatory).
  5. Анализ на документален режим #2. Избор на проект и тема.
  6. Документален режим #3 Рефлексивен (Reflexive).
  7. Как се пише есе? Написване на сценарий за документален филм
  8. Анализ на документален режим #3.
  9. Как се пише сравнителен анализ?
  10. Документален режим #4 Наблюдение (Observational).
  11. Анализ на документален режим #4.
  12. Документален режим #5 Експозиционен (Expository).
  13. Анализ на документален режим #5. Изграждане на визия на филмите
  14. Документален режим #6 Поетичен (Poetic)
  15. Анализ на документален режим #6.
  16. Разглеждане на казус от практиката

Литература по темите:

Стоилова-Дончева, Т. (2021) Българското посттоталитарно документално кино. София: Институт за изследване на изкуствата - БАН.

Хаджиев, Петър. Основи на документалното кино. София: Издателство "Кабине", 2015.

Костов, Искрен. Режисура на документалното кино. София: Издателство "Изгрев", 2013.

“Знеполски, И. (1969) “Актуалното кино”. София: Наука и изкуство

Саръиванова, М. (1984) “Българско документално кино - етап на зрели търсения”. София: Наука и изкуство

Стоева, Е (1992) “Изображението в документалния филм”. София: НАТФИЗ

Стоева, Е (2005) „Визията в документалното кино”.: ACTION

Черноколева, Л. (1977) “Съвременно българско документално кино”. София: Наука и изкуство

Рейсц, К. (1970) Техника на киномонтажа. Част 1-3. София:Съюз на българските филмови дейци

Средства за оценяване: