PSYB500 Увод в клиничната психология

Анотация:

Целта на курса е студентите да се запознаят с предмета на клиничната психология, със специфичните й характеристики като направление в психологията, с научните й основи и с професията на клиничния психолог.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

гл. ас. Светослав Савов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Като резултат от участието си студентите трябва да развият общи познания за областта на клиничната психология, за нейната история, за отличаващите я от другите близки до нея дисциплини характерни особености и за изискванията към професионалната практика: квалификационни и етични. Те трябва да бъдат в състояние да се ориентират в основните психодиагностични методи, използувани в клиничната психология, и да познават теоретично различните възможности за психологически интервенции и подходите към тях.
Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Понятието “клинична психология”. Предмет на клиничната психология. Клиничната психология и съседните дисциплини: психология на здравето, медицинска психология, поведенческа медицина, клинична невропсихология, психология на здравето, обществено здравеопазване, психиатрия, неврология.
  2. История на клиничната психология.
  3. Понятие за психично разстройство, модели на психичните разстройства. Психично здраве, психична болест, психично разстройство. Модели на болестта. Определения за болест и здраве. Модели на психичните разстройства в психиатрията.
  4. Понятие за норма в психологията. Статистическа и клинична норма. Модели на психичните разстройства в психологията.
  5. Модели на психичните разстройства в психоанализата.
  6. Бихейвиористки модели. Системни модели.
  7. Модели на психичните разстройства в хуманистичната психология
  8. Психопатология на развитието.
  9. Психодиагностика в клиничната психология: основи. Многомодалността като основен принцип на диагностиката.
  10. Диагностичното интервю като психодиагностичен метод.
  11. Психологически тестове в клиниката. Скрийнинг на симптомите. Тестове за интелигентност. Тестове за специални функции: памет, внимание и др.
  12. Тестове за изследване на личността. Тестове за изследване на психопатологични особености и синдроми. Проективни тестове
  13. Клинико-психологични интервенции: дефиниция. Социална хигиена и профилактика. Терапия. Рехабилитация. Кризисни интервенции. Стрес и справяне.
  14. Психотерапия и консултиране. Кратка история на развитието на психотерапевтичните подходи. Класификация.
  15. Професията „клиничен психолог”. Професионални стандарти. Въпроси на професионалната етика.

Литература по темите:

Айзенк Х. (1987). Модел на личност. София: Наука и изкуство.

Атанасов Н. (1996). Психодрама и психоанализа: покана за среща. Българско списание по психология, брой 4.

Атанасов Н. (2005). Психотерапията като професия. Сборник с научни доклади от Третия национален конгрес по психология. София: Софи-Р.

Атансов, Н. (2017). Теории за психичното развитие в психоанализата. София: НБУ

Бонгар Б. и Бютлър Л.Е. (ред.) (2002). Пълен наръчник по психотерапия. София: ЛИК.

Бренър Ч. (1993). Психоанализа: основен курс. София: Фондация “Отворено общество”.

Вацлавик П., Бийвин Дж. и Джексън Д. (2004). Прагматики на човешкото общуване. София: Наука и изкуство.

Кокошкарова А. (1984). Психологичното изследване на личността в клиничната практика. София: Медицина и физкултура.

Енциклопедия по психология (под редакцията на Р. Корсини). 1998. София, Наука и изкуство.

Паспаланов И., Щетински Д., Айзенк С.Б. (1984). Българска адаптация на личностовия въпросник на Айзенк. – Психология, 1984, №. 5.

Перре М., У. Бауман (ред.). Клиническая психология. Москва: Питер (превод от немски).

Сиймън Дж.Д., Кенрик Д.Т. Психология. София: издателство на Нов български университет.

Франкл В. (1993). Теория и терапия на неврозите. София: ЛИК, 2001.

Щетински, Паспаланов (1989). Методическо пособие за работа с българската форма на въпросника за оценка на тревожността на Ч.Спилбъргър. БАН – Институт по психология.

Шулц Д. и Шулц С. (2006). История на модерната психология. София: Наука и изкуство.

Plante Th. G. (2005). Contemporary Clinical Psychology. Hobokan, NJ: John Wiley & Sons.

Средства за оценяване:

Текущо оценяване: тест 1, тест 2

Финално оценяване: тест и изследователски проект