BUBB546 Теория на игрите и приложения в бизнеса

Анотация:

Курсът представя основните идеи и техники на Теорията на игрите, свързани с управлението на конфликти, анализ на стратегически ситуации, взаимодействие и вземане на решения. Фокусът му е върху конструкцията на архетипни модели на социални ситуации, които възникват в ежедневието, анализът им и извличането на препоръки, приложими на практика. Заедно с това курсът включва казуси и исторически примери, които служат за илюстрация на идеите и развиване на практическите умения. Тъй като курсът има практическа насоченост, той не изисква познаване на формалната страна на Теорията на игрите. Повечето занятия ще съчетават практическите аспекти на важни социални ситуации с теорията, която ги анализира.

Оценяването ще бъде по точкова система. Таблицата тук може да ви ориентира във възможностите за трупане на точки. 10 точки са равни на една единица от шестобалната система, 5 точки - на половин. Може да бъдат комбинирани точки от текущото и финалното оценяване. Задачи, които са изтекли не може да бъдат повтаряни. Например, всеки куиз се планира след края на съответна тема текущото оценяване и се прави в аудиторията. Не допускаме преди изпита тези куизове да бъдат повтаряни. Възможно е обаче, ако имате 15 точки от текущото оценяване да се явите само на устен изпит или тест. Затова следете задачите в курса и планирайте събирането на точки внимателно.

прочети още
Управление на бизнеса и предприемачество

Преподавател(и):

доц. Виктор Аврамов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• кои са архетипните модели на социални ситуации в Теорията на игрите и тяхната връзка с бизнеса;

• какво означава „рационалност“, „фокусна точка“, „равновесие“ в конфликтите;

• какво представляват преговорите, пазаренето и комуникацията в конфликтите;

• каква е ролята на сигналите, информацията, заплахите, ангажиментите и достоверността;

• как се формират печеливши коалиции;

• каква е ролята на етиката и репутацията в бизнеса.

2) могат:

• да прилагат методите на Теорията на игрите в бизнес ситуации;

• да анализират бизнес ситуации и да изработват ефективни и ефикасни стратегии за максимизиране на ползите за фирмата;

• да преговарят (да се пазарят), да комуникират и убеждават ефективно и ефикасно;

• да анализират стратегиите на своите опоненти и да ги убеждават за постигането на сътрудничество и колективно изгодни резултати.


Предварителни изисквания:
Не изисква предварителни знания



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Теория на игрите и стратегическо поведение: играчи, стратегии, резултати, равновесие.
  2. Фокусни точки и равновесие на Неш
  3. Моделиране на игри: матрични игри, дървета на решения и обратна индукция
  4. Шанс и вероятност. Бейсови игри и решения
  5. Рационалност, полезност и максимизиращо поведение в игрите
  6. Планиране: стратегическа и разширена форма на игрите
  7. Смесени стратегии
  8. Приложения на теория на игрите в икономиката и бизнеса
  9. Повторение на игрите: реципрочност и сътрудудничество
  10. Пазарене и договаряне
  11. Стратегическо поведение и информация, вярване и блъфиране
  12. Дизайн на механизми

Литература по темите:

• Binmore, K Rational Decisions. Princeton University Press 2009

• Binmore, K., Game Theory: A Very Short Introduction. Oxford University Press 2008

• Dixit, A. and B. Nalebuff, Thinking Strategically, WW Norton, 1991

• Harsanyi J., Rational Behavior and Bargaining Equilibrium in Games and Social Situations, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press 1977

• Raiffa, H., The Art and Science of Negotiation, Belknap Press of Harvard University Press 1985

Средства за оценяване:

Оценяването ще бъде по точкова система. Таблицата тук може да ви ориентира във възможностите за трупане на точки. 10 точки са равни на една единица от шестобалната система, 5 точки - на половин. Може да бъдат комбинирани точки от текущото и финалното оценяване. Задачи, които са изтекли не може да бъдат повтаряни. Например, всеки куиз се планира след края на съответна тема текущото оценяване и се прави в аудиторията. Не допускаме преди изпита тези куизове да бъдат повтаряни. Възможно е обаче, ако имате 15 точки от текущото оценяване да се явите само на устен изпит или тест. Затова следете задачите в курса и планирайте събирането на точки внимателно.