VACB502 Пространствен дизайн - І част
Анотация:
Пространственият дизайн е творчески процес на създаване на пространства, които да се използват за продажба на стоки в обществена среда. Целта на тази дисциплина е да покаже процесите и стратегии при проектиране на изложбени, експозиционни и пространства за търговия, обособените им съставни зони и структури като витрини, тотеми, рекламни стени и др.
Дизайнът на магазините и рекламните пространства е постоянно променящ се цикъл, следвайки модните тенденции и потребителски стремежи, защото независимо дали сме на пазаруване, за да се нахраним, облечем или просто за удоволствие и развлечение, местата, които избираме да пазаруваме казват много за нашия начин на живот, култура и интереси. Потребителят създава връзка с търговската среда, която чувстваме близка и уютна или пък отблъскваща и неотговаряща на нашия образ.
Търговски площи са в челните редици на съвременния интериорен дизайн, защото те са актуализират редовно спрямо текущите тенденции, за да останат конкурентоспособни и привлекателни. Така можем да забележим някои от най-иновативни и интерактивни интериори именно в сектора на търговията.
Проектирането на търговски интериори е сложен процес, тъй като е обвързан с анализ на марка и визуална идентичност. Целта на дизайнера е да привлече, развълнува и увлече потребителя чрез създаване на преживяване.
В този лекционен курс ще обсъдим подробно всяка стъпка от процеса на проектиране на търговски пространства, процесите, които могат да доведат до успешни пространствени решения за търговска площ и подходи за отъждествяване на марката, продукта, потребител и търговеца с проектираното пространство.
За тази цел ще бъдат изпълнявани малки текущи задачи, които са част от проектантския процес, имащи за цел генерирането на идеи и предизвикването на иновативни и стилни пространствени решения, като част от дългия процес на цялостното проектиране на пространствата. Освен теоретичната част в лекционната част са предвидени презентации на нагледни примери чрез изображения, чертежи и рисунки от практиката, както и студентски проекти.
Преподавател(и):
ас. Мария Койчева
Описание на курса:
Компетенции:
- познания в процеса на проектиране на пространства и елементите в тях чрез системен подход;
- познания в интериорния дизайн на рекламни и продажбени площи;
- техники на изпълнение на дизайнерски проект за интериор,
- прилагане на композиционни средства при проектирането на пространства;
- пластично формоизграждане, създаване на концепции за пространствени решения свързани с бранда;
- познания в тенденциите при проектирането на продажбени площи, витрини и експозиции
Предварителни изисквания:
умения за скициране на идеи, компютърни умения, креативност, умения за работа в екип, познаване на основите в графичния дизайн и печата, познаване на история на изкуството, дизайна и стиловете
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основи на пространствения дизайн. Увод в тематичните раздели, които ще бъдат изучавани. Характер на упражненията и текущите задачи по време на курса
- Връзката на брандинга и пространствения дизайн.Брандинг и идентичност Еволюция на брандинга. Принципите на брандинга приложени при проектирането на пространствени решения. Развитието на бранда в пространството. Брандирането на интериори при развитието на концепции Интерпретиране на концепцията. Приложение на концептуалното решение в различните планове на магазини
- Видове търговски пространства. Различни формати на пространства при брандирани магазините. Постоянни пространства - концептуални магазини, флагшип магазини, поп-ъп магазини и събития, лайфстайл магазини. Временни пространства - събития, сътрудничества и спонсорства.
- Видове търговски пространства. Сектори на търговията и различните пространства за продажба. Хранителни магазини - пазари, халета, супермаркети, специализирани магазини. Магазини за облекло и мода - модни къщи, бутици, комерсиални магазини. Магазини за дом и градина - покъщнина и масова консумация, мегамаркети, премиум магазини за мебели и аксесоари. Развлечение и свободно време - спортни магазини, магазини за техника, пътуване, финанси.
- Видове магазини. Търговски центрове. Входове, циркулация на човекопотока и разпеределение на магазините. Вериги магазини. Аркади. Аутлет центрове и паркове за продажба. Шоуръми. Мегацентрове и хипермаркети. Места на привличане на човекопотока - железопътни гари, летища и сервизни (бензино)станции. Галерии и изложбени пространства. Виртуални пространства за продажба.
- Системите в интериорното простанство.Търговски пространства и устойчивост. Енергоконсумация. Материали използвани при изграждането на пространства. Дървесина, метали, стъкло, ламинат, винил, гума, текстил и тапети, керамика, бетон, теракот, кварц, камък, мрамор, бои и лакови покрития. Примери на пространствени решения съчетаващи различни материали. Принципите на интериорното осветление и видове осветление. Видове осветителни тела и техните характеристики. Системи за отопление и вентилация. Качество на въздуха. Акустика на пространствата.
- Презентация на изработените проекти по темата "Брендскейпинг". Обща дискусия по възникналите въпроси при проектирането. Анализ на проектите и насоки за работа.
- Етапи при процеса на проектиране на интериорни пространства и елементи. Видове иницииране на процеса на проектиране. Задание за проектиране. Проучване. Концептурално решение и творческо търсене. Документално представяне на проекта във фаза работен проект. Основни функционални размери при търговските обекти - размери за отстояния, дълбочини и височини на мебелите, оборудването и съоръженията
- Композиционни средства за постигане на единен облик на пространството.Художествен образ в дизайна. Естетически изисквания към проектираните изделия и пространства. Формоизграждането и композиционните особености при създаването на пространствени решения. Особености при човешкото визуално възприятие. Структурна комбинаторика в пространството
- Начини за представяне на проект за интериорно пространство.Изобразяване на проектното решение и начини за изчертаване на детайли. Графични и цветни техники. Интериорна перспектива. Макет и пана с материали. Реалистична пространствена визуализация
- Презентация на изработените проекти по темите "Формообразуващи аналогии" и "Витрината като тримерен плакат". Обща дискусия по възникналите въпроси при проектирането. Анализ на проектите и насоки за работа.
- Конферанс по текущите задачи и семестриален порект на Интериор на търговски обект
Литература по темите:
1. Lynne Mesher (2010) Basics Interior Design 01: Retail Design. AVA Academia, ISBN 9782940411221
2. Pam Locker (2010) Basics Interior Design 02: Exhibition Design. AVA Publishing, ISBN 9782940411382
3. Jasmin Yu (2011) Exhibitions and Showrooms. Design Media Publishing Limited, ISBN 9789881974075
4. Simon Dodsworth (2009) The Fundamentals of Interior Design. AVA Publishing, ISBN 9782940373925
5. Inge Daniels (2019) What Are Exhibitions For? An Anthropological Approach. Bloomsbury Academic, ISBN 9781350065352
6. Sharon Macdonald (Editor), Paul Basu (Editor) (2007) Exhibition Experiments (New Interventions in Art History). ISBN 9781405130776
7. Mimi Love, Chris Grimley (2007) Color, Space, and Style: All the Details Interior Designers Need to Know but Can Never Find. Rockport Publishers, ISBN 9781592532278
8. Aurelia Bertron, Ulrich Schwarz, Claudia Frey (2006) A Compendium for Architects, Designers and Museum Professionals. Birkhäuser Architecture ISBN 9783764372071
9. // (2009) 1000 Retail Graphics: From Signage to Logos and Everything In-Store. Rockport Publishers ISBN 9781592535491
10. Jasmin Yu (2011) Shopping Experience: Store & Showroom. Design Media Publishing Limited, ISBN 9789881974082
11. Christian Schittich (2009) In Detail, Exhibitions and Displays: Museum design concepts, Brand presentation, Trade show design. Birkhäuser Architecture, ISBN 9783764399559
12. Philip Hughes (2009) Exhibition Design: An Introduction. Laurence King Publishing, ISBN 9781780676067
13. Vince Dziekan (2012) Virtuality and the Art of Exhibition: Curatorial Design for the Multimedial Museum. Intellect, ISBN 9781841504766
14. Иван Газдов (2008) Авторски плакат Типологичен личен трактат. Ателие Аб, ISBN 9789547377530
15. Tony Morgan (2016) Visual Merchandising, Third edition: Windows and in-store displays for retail. Laurence King Publishing, ISBN 9781780676876
16. Eddie Miles (2021) Contemporary Retail Design: A Store Planner's Handbook. The Crowood Press, ISBN 9781785008702
17. Michael Levy, Barton Weitz, Dhruv Grewal (2018) Retailing Management. McGraw Hill, ISBN 9781259573088
18. Леонора Бонева (2009) Теория на музейната експозиция. Основен курс за дизайнери. НХА, ISBN 978-954-92524-7-7