CASB530 Перспектива

Анотация:

Перспективата като обща и единна теория на пространството обединява определен кръг от знания и като исторически обособила се наука с приложно-практическа ориентация обхваща три групи проблеми в сложна многопланова, нелинейна обвързаност (генезисна, историческа, теоретична, методологична):

1. Проблемите на човешкото зрение – зрителното възприятие;

2. Проблемите на изобразяването, законите на проектирането – обективна геометрия на пространството;

3. Проблеми на художественото изобразяване – субективна геометрия, интерпретация на пространството в пластическите изкуства.

От тази проблематика не се изключват и редица фундаментални философски (гносеологически, естетически) и исторически въпроси, проектирани в сферата на перспективата като: развитие на пространствените представи като част от еволюцията на човешкото съзнание, развитие на интерпретацията на пространството в пластическите изкуства, историческото развитие на перспективната теория, възпитанието на нехудожника в пространствено мислене, специалното възпитание на художника и други, които се смятат също за основни в обхвата на перспективната наука. Заедно с тези, в най-широката перспективна проблематика се включват и много въпроси от редица науки и дисциплини, явяващи се помощни в перпективната теория, както и такива, които се пораждат като следствие от тази теория и от неизчерпаемата природа на пластичните изкуства.

По този начин перспективата се явява помощна по отношение на различните специалности и по отношение на основните дисциплини, включващи в себе си рисунката и композицията. Тя има задача да ги подпомогне с необходимия минимум от начални и общовалидни познания. Заедно с това, общият дух на дисциплината е такъв, че тя трябва да спомогне за развитието на пространственото мислене при студента, който да създаде персонален-творчески и съвременен мироглед, както и активно отношение към пластичните стойности, необходими в творческия процес.

прочети още
Графичен дизайн

Преподавател(и):

доц. Рангел Чипев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Запознаване на студентите с основите на обективната и субективната геометрия на пространството. Това включва основен общообразoвателен теоретичен минимум по дескриптивна, проективна и перспективна геометрия, 3D система, сечения, взаимнопроникване, трансформация, морфология, работа с чертежи и мащаби, изграждане на пластична култура, необходима в творческия процес при създаване на крeн художествен продукт.

Развитие на пространствен рефлекс – изграждане на знания, умения, навици при боравене с тримерни обекти (групиране, разгрупиране, трансформации). Развитие на пластичната култура в творческия процес – основни познания при работа с форма, пластика, пространствени взаимодействия.


Предварителни изисквания:
средно образование

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Увод в артистичната перспектива. Историческо развитие на пространствените представи и генезис на перспективните проблеми. Перспектива и комбинаторика в теорията на изкуството. Идеи в съвременната перспектива
  2. Обективна геометрия на пространството. Класификация на проекциите. Ортогонално проектиране и закономерности на тримерната система. Обекти в системата, движения в системата – ротация, транслация. Помощни проекционни равнини, разрези, сечения. Взамнопроникване на ръбести тела
  3. Повърхнини в тримерната система. Конични сечения. Характерни особености при рисуване на окръжност, елипса, парабола, хипербола. Рисуване на успоредни и концентрични окръжности в пространството. Ротационни тела – взаимнопроникване. Морфология. Взаимнопроникване на ръбести и ротационни тела
  4. Взаимнопроникване на ръбести тела. Булеви операции. Групиране и разгрупиране
  5. Взаимнопроникване на валчести и ръбести тела. Булеви операции. Групиране и разгрупиране
  6. Субективна геометрия на пространството - паралелна перспектива. Програмно проектиране. Перспективна система – основни закони. Зрителен лъч - картинна равнина. Хоризонт - убежни точки. Построяване на куб в перспектива
  7. Равновесие и движение в елементите от перспективната системата. Елементи, принципи на построяване, действие. Измерване в системата - мерни точки. Мащаби. Взаимовръзка между чертеж и тримерно изображение. Построяване на ръбести тела в перспектива
  8. Методи на конструктивната перспектива. Методът на архитекта. Перспективен чертеж на екстериор по зададени данни
  9. Построяване на стереометрични тела в перспектива с 2 убежни точки чрез диагонали
  10. Светлина. Светлосенки.Светлината като перспективен проблем. Светлинни проекционни явления – принципи. Лъчева равнина. Източници на светлина в системата
  11. Видове хвърлени сенки според вида на източника на осветление. Конструктивен анализ на светлосенки при слънчево - паралелно осветление, контражурно, задно слънце, както и при централно - изкуствено осветление
  12. Построяване на хвърлени сенки с изкуствено осветление върху три тела
  13. Построяване на хвърлена сянка на изкуствено осветление в интериор с една убежна точка
  14. Аналитична перспектива. Светлина, сянка, собствена сянка, хвърлена сянка, рефлекс – пластика, тонални мащаби, контрасти, нюанси
  15. Аналитична (съпоставителна) перспектива. Специфични перспективни проблеми при различните видове пластични изкуства. Илюзии, анаморфози, метаморфози, трансформации. Нови визуални технологии. Перспективни проблеми на медийното пространство

Литература по темите:

1. Чуховски, Петър. Конструктивна перспектива .С., 1968.

2. Чуховски, Петър. Бешков, рисунката и пространството. С., 1971.

3. Данов, Тодор. Композиция и изобразителни средства в архитектурната перспектива. С., 1977.

4. Раушенбах, Борис. Пространствени построения в живописта. С., 1984.

5. Раушенбах, Борис. Пространственные построения в древнерусской живописи. М., 1975.

6. Раушенбах, Борис. Системы перспективы в изобразительном исскустве - общая теория перспективы. М., 1986.

7. Мочалов, А. В. Пространство мира и пространство картины. М., 1983.

8. Гомбрих, Ернст Х. Изкуство и илюзия - изследване върху психологията на изображението в изкуството. С., 1988.

9. Панофски, Е. Смисъл и значение в изобразителното изкуство, С., 1986.

10. Арнхейм, Рудолф. Искусство и визуальное восприятие. Москва, 1974.

11. Arnheim, R. Visual Thinking. 1969.

12. White, Gwen. Perspective: A Guide for Artists, Architects and Designers.‎ B T Batsford, 2004.

13. Attebery, Craig. The Complete Guide to Perspective Drawing: From One-Point to Six-Point.Routledge, 2018.

14. Pastrana, Robert. Simplifying Perspective: A Step-by-Step Guide for Visual Artists. Routledge, 2014.

Средства за оценяване: