TCMM362 Бизнес планиране в телекомуникациите
Анотация:
Курсът разглежда основните теоретични и приложни аспекти на бизнес планирането в телекомуникациите чрез представяне на процеса на планиране, чрез планиране на търсенето, на приходите от продажби общо и по видове услуги, на маркетинговото планиране, на планиране на годишните и инвестиционните разходи, съставяне на бизнес модел, анализ на редица финансови индикатори и оценка на инвестиционните решения.
Целта на курса е усвояването на основните съвременни правила за планиране на бизнеса в условията на преход към либерализация, конкуренция и пазарно и потребителски ориентирано поведение, начините за оценка на състоянието и намеренията.
Преподавател(и):
доц. Валентин Ценов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Познания:
основни икономически познания в областта на телекомуникационния бизнес;
основните съвременни правила за планиране на бизнеса на в условията на преход към пълна либерализация, конкуренция и потребителско ориентирано поведение;
начините на оценка на състоянието на операторите и техните намерения в условията на засилена конкурентна среда;
Умения:
да планират корпоративната дейност на телекомуникационен оператор като цяло;
да планират отделните приходни и разходни елементи по видове услуги и да правят избор на алтернативни инвестиционни решения;
да ползват техниката и инструментариума на пресмятането, оценките и решенията при движението на паричния капитал в телекомуникациите;
да правят анализ на външната и вътрешната пазарна среда и предизвикателствата;
да разбират формите и начините на финансиране и инвестиране;
да използват знанията си като база за по-лесно навлизане в курсовете по мениджмънт и маркетинг в телекомуникациите.
Предварителни изисквания:
Основни познания от бакалавърско обучение по:
икономика на телекомуникациите;
финанси на телекомуникационен оператор;
финансов анализ на телекомуникационен оператор;
секторната политика;
икономически аспекти на регулирането в сектора;
икономическите аспекти на телекомуникационните мрежи и технологии;
насоките на технологичната конкуренция в сектора;
пазарните и потребителски характеристики на съвременните услуги.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна:
Европейската регулаторна рамка за електронните съобщения
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/legislation/index_en.htm
Националната секторна политика за електронните съобщения http://www.crc.bg/
Закон за електронните съобщения http://www.crc.bg/
Курс лекции ТСММ 362 “Бизнес планиране в телекомуникациите”
Допълнителна:
Материали за обществено обсъждане по проекти на общи и нормативни административни актове по ЗЕС, ЗПУ, ЗЕДЕП на Комисията за регулиране на съобщенията http://www.crc.bg/
Telecommunication indicators handbook, ITU, Geneve http://www.itu.int/
Impact of restructuring issues and new technologies on business planning practices in telecommunications, ITU – BDT, Geneva http://www.itu.int/
Telecommunication trade and finance colloquium for Europe, ITU – BDT, http://www.itu.int/
Други материали на http://www.itu.int/
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ТЕКУЩА ОЦЕНКА
T1 – Присъствие и участие - (60 %);
T2 - Самостоятелна работа (реферат, курсова работа, презентация) - оценка (40%).
ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ ПРИ ИЗПИТ
1. Писмена работа – 40%
2. Устно изложение – 60%
ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ ПРИ ИЗПИТ ПРИ НАЛИЧИЕ НА ЕДНА ТЕКУЩА ОЦЕНКА
1. Оценката от текущо оценяване – 50%;
2. Представяне на писмена работа – 50%.