MSEM205 Управление на енергийните ресурси и устойчиво развитие
Анотация:
Курсът цели запознаването на студентите с основните проблеми, методи, подходи и инструменти за управление на енергийните ресурси в контекста на устойчивото развитие на икономиката и обществото. Успешно завършилите студенти ще имат познания по основните видове енергийни ресурси, методите за трансформацията им в енергия и ефекта на тези процеси върху икономиката, обществото и националната сигурност. Заедно с това, студентите ще имат капацитет за анализ на регулаторните механизми, стимулите и ограниченията на нормативната среда и технологичните аспекти на управлението на енергийните ресурси.
Преподавател(и):
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
каква е връзката между енергетиката, екологията и устойчивото развитие;
какви са принципите, методите и технологиите за добив и производство на енергийни ресурси;
какви ефекти оказват цените, количествата, достъпа и качеството на енергийни ресурси върху икономиката, енергетиката и националната сигурност;
какви са екологичните проблеми и предизвикателства пред добива на енергийни ресурси;
какви са основните компоненти на политиките и регулаторните механизми, свързани с енергийните ресурси;
какви са предизвикателстата пред въвеждането на ефикасни методи за производство на енергия;
какви са основните методи за управление, бенчмаркинг и стимулиране на енергийната ефективност;
какви са принципите на доброто управление на енергийните ресурси в контекста на изикването за устойчиво развитие на икономиката и обществото.
2) могат:
да взимат/да участват във взимането на решения относно използване на енергийни източници, енергийна ефективност, и взимане на решения в контекста на устойчивото развитие;
да анализират и оценяват енергийното потребление на организацията, използването на енергийни източници и зависимостта от енергия;
да изработват решения и препоръки относно различни алтернативи на енергийното потребление, енергийната ефективност и устойчивото развитие на организацията.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Енергийна икономика;
Стратегически мениджмънт.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение: енергия, технология и устойчиво развитие
- Енергийни ресурси: производство и потребление
- Енергийни ресурси: ефекти върху индустрията, икономиката и националната сигурност
- Екологични аспекти на добива на енергийни ресурси
- Политика и регулация на производството и потреблението на енергийни ресурси. Въвеждане на ефикасни системи за преобразуване на енергия
- Енергийна ефективност: управление, технологии и стимулиране Устойчиво управление на енергийните ресурси
Литература по темите:
1. . Golomb: “Energy and the Environment”, Oxford, 2002
2. Thomas C. Schelling (auth.), Buchan, D. (2009) Energy and Climate Change: Europe at the Crossroads, Oxford: Oxford University Press
3. J.A. Fay and D.SFerenc L. Toth (eds.), Energy for Development: Resources, Technologies, Environment, Springer Netherlands 2012
4. Tushar K. Ghosh, Mark A. Prelas (eds.)
Energy Resources and Systems: Volume 1: Fundamentals and Non-Renewable Resources
Springer Netherlands 2009
5. Endre Bjorndal, Mette Bjorndal, Panos M. Pardalos, Mikael Ronnqvist Energy, Natural Resources and Environmental Economics (Energy Systems) [1st Edition. ed.] Springer 2010
6. Edward S. Cassedy and Peter Z. Grossman: “Introduction to Energy: Resources, Technology & Society”, 2nd Edition, Cambrdige Press, 2003.
Средства за оценяване:
Проверката и оценката на компетенциите на студентите ще се извърши чрез текущ контрол под формата на тест и курсова работа. Предмет на оценяване ще бъдат освен овладените знания и формираните умения по дисциплината, така също и дейността на всеки студент по време на лекционните занятия (в т. ч. присъствие, активност, прилежност, дисциплина и др.). Оценяването ще се извършва по шестобалната система. Крайната оценка от текущ контрол е сума от средноаритметичната стойност на оценките от теста (с тегло 60%) и оценката от курсовата работа (с тегло 40%).