EDUB305 Обучение по български език на ученици с друг майчин език

Анотация:

Аудиторният курс „Обучение по български език на ученици с друг майчин език“ има за цел да подготви студентите – бъдещи начални учители да преподават български език на ученици с друг майчин език в началния етап на основната образователна степен. Курсът запознава студентите със същността на билингвизма, различни модели, принципи и методи за езиково обучение в билингвална среда, форми на обучение, видове упражнения. Аудиторният курс насочва вниманието на студентите към партньорството с родителите в езиковото обучение в междукултурна среда.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

доц. Евгения Тополска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят:

• нормативните основи на преподаването на български език при ученици с друг майчин език в началния етап на основната образователна степен;

• различни модели, принципи, методи на обучение по български език при ученици с друг майчин език.

2) Могат:

• да прилагат различни упражнения за езиково стимулиране, за овладяване на лингвистични знания и умения, и умения за възприемане и създаване на текст;

• да създават подкрепяща среда за обучение по български език на ученици с друг майчин език;

• да приобщават родителите на учениците с друг майчин език и да ги включват в дейности, които стимулират овладяването на българския книжовен език.


Предварителни изисквания:
Студентите имат базови педагогически и лингвистични компетенции, придобити от изучаваните аудиторни курсове.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Когнитивни основи на многоезичието
  2. Многоезичие и интеркултурна комуникация в образователното пространство
  3. Същност на билингвизма – видове билингвизъм, транспозиция и интерференция
  4. Нормативни основи, регламентиращи обучението по български език при ученици с друг майчин език
  5. Специфика на обучението по български език и литература в мултикултурна среда
  6. Педагогически умения за преподаване на български език в интеркултурна среда
  7. Модели на езиково обучение в билингвална среда
  8. Принципи и методи на обучението по български език при ученици с друг майчин език
  9. Създаване на подкрепяща среда в обучението по български език на ученици с друг майчин език
  10. Анализ на педагогически технологии за обучение по български език в мултикултурна среда в специализираната педагогическа литература
  11. Езиково стимулиране при обучение по български език на ученици с друг майчин език
  12. Теоретико-методически аспекти на обучението по български език при ученици с друг майчин език – цели на обучението, комуникативен подход
  13. Практико-приложни аспекти на обучението по български език при ученици с друг майчин език : овладяване на лингвистични знания и умения
  14. Практико-приложни аспекти на обучението по български език при ученици с друг майчин език : овладяване на знания и умения за възприемане и създаване на текст
  15. Приобщаване на родителите на ученици с друг майчин език и включването им в дейности, които стимулират овладяването на българския книжовен език

Литература по темите:

1. Ангелова, П. (2018) Втори език при деца: Рийдър за учителя, МД „Елиас Канети“, http://eliascanetti.org/wp-content/uploads/2018/10/Vtori-ezik-pri-detsa-Reader-za-uchitelya.pdf

2. Георгиева, М. (2004). Обучението по български език в условия на билингвизъм. Шумен: УИ „Еп. Константин Преславски“.

3. Даскалова, Ф. (2003) Психолингвистика, Изд.„Даниела Убенова“, С.

4. Димчев, К. (2005). Отношенията между понятията първи език и втори език в съвременния научен дискурс.// Езиковедски приноси в чест на чл.-кор. проф. Михаил Виденов. В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий”

5. Иванова, Н. (2010) Обучението по български език и литература в мултикултурна среда в началния етап на основната образователна степен, „Планета 3“, София

6. Колева, И. (2003) Билингвална технология. Рефлексивният подход за обучение на деца от ромски произход за училище, „Гея Либрис“, С.

7. Кючуков,Х. (1997) Лингводидактични проблеми на обучението при ранен билингвизъм, (дисертация), С.

8. Кючуков, Х. (2004) Методика на обучението по български език и литература в началните класове в условия на билингвизъм, Просвета, С.

9. Радкова, Р. (2016). Ролята на интеркултурното и езиковото обучение за успешна междукултурна комуникация Реторика и комуникации, 21

10. Сотирова, М. (2011). Многоезичие и интеркултурна комуникация в образователното пространство. Реторика и комуникации, 1

11. Танкова, Р. (2014) Дидактически технологии за начално овладяване на българския език от ученици с доминиращ майчин ромски и турски език, Пловдив, https://elearn.uni-sofia.bg/pluginfile.php/401714/mod_resource/content/1/12709265921398242410.pdf

12. Тополска, Евгения (2017) Педагогически умения за преподаване на български език в интеркултурна среда. Педагогика , 2017, № 1, с. 21-32, Print ISSN 0861 – 3982, COBISS.BG-ID - 1284977380

Уеб-сайтове

1. Министерство на образованието и науката: https://www.mon.bg/bg/59

2. http://eliascanetti.org/de/lad-projekt/