EDUB304 Дидактика на началното ограмотяване

Анотация:

В теоретичната част аудиторният курс “Дидактика на началното ограмотяване” представя нормативни, дидактически и психологически основи на процеса на ограмотяване в началното училище. Упражненията имат за цел да формират у студентите практически умения да планират, организират и диагностицират умения за четене и писане у ученици в начална училищна възраст; да подготвят студентите да прилагат традиционни и иновативни образователни ресурси за ограмотяване в съвременната класна стая и да провеждат начално ограмотяване, според образователните потребности на учениците в начална училищна възраст.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

доц. Евгения Тополска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят:

- да структурират образователния процес по начално ограмотяване, съобразно нормативните документи;

- да избират подходящи методически подходи според образователните потребности на учениците;

- да усъвършенстват педагогическата си компетентност като прилагат иновации в теорията и практиката на началното ограмотяване.

2) Могат:

- да управляват качеството на образователния процес по начално ограмотяване;

- да избират подходящи модели за начално ограмотяване;

- да предлагат адекватни подходи за оценяване постиженията на учениците в началното ограмотяване.


Предварителни изисквания:
Студентите да познават спецификата на образователния процес в началното училище, различните видове подготовка и готовност за училище, стандартизирани и нестандартизирани тестове за училищна готовност

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Грамотност - научна употреба. Политики и практики
  2. Международни изследвания на грамотността сред учениците
  3. Психологически механизми на четенето и писането в периода на началното ограмотяване
  4. Начално ограмотяване - цели, съдържание, очаквани резултати
  5. Етапи на начално ограмотяване
  6. Обучение по начално четене /формиране на умения за декодиране и умения за разбиране/
  7. Обучение по начално писане
  8. Специфика на обучението по писане на леворъки деца
  9. Методи на обучение по начална грамотност
  10. Урокът по начална грамотност. Видове уроци по начално ограмотяване
  11. Педагогически средства за начално ограмотяване

Литература по темите:

1. Ангелова, Т. Детето и неговата читателска грамотност според международното изследване PIRLS’ 2006 и националното външно оценяване за завършен начален етап – В: Детето и педагогиката /Юбилеен сборник в чест на 70-годишнината на проф. д-р Емилия Василева/, С., 2018

2. Георгиева, М., Йовева, Р., Здравкова, С. Обучението по български език и литература в началното училище, Шумен, Университетско издателство “Еп. Константин Преславски”, 2013

3. Здравкова, Ст. Обучение в начална грамотност, Пловдив, “Макрос 2001”, 1998

4. Иванова, Н. Обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен, С, “Рива”, 2014

5. Йочева, К. Подходи при формиране на четивна грамотност у ученици билингви – В: Реторика и комуникации, електронно списание , http://rhetoric.bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B9%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B8-%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82

6. Мандева, М., Гаджева, Д. Начално ограмотяване в променящия се свят, Университетско издателство “Св. св. Кирил и Методий”, В.Търново, 2016

7. Танкова, Р. Алтернативи по пътя към грамотността – В: Обучение на детски учители за работа в групите за задължителна предучилищна подготовка, С., 2013

8. Тополска, Е. Психологически механизми на четенето и писането в периода на начално ограмотяване – В: Превенция на трудностите в ограмотяването: теоретични и практически аспекти. - София: Амадеус`с Къмпани, 2008

Документи:

• НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, МОН

• НАРЕДБА № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование, МОН

• Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020), МОН

• PIRLS 2016 Assessment Framework, 2nd Edition Ina V.S. Mullis and Michael O. Martin, Editors, https://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/downloads/P16_Framework_2ndEd.pdf