EDUB304 Дидактика на началното ограмотяване
Анотация:
В теоретичната част аудиторният курс “Дидактика на началното ограмотяване” представя нормативни, дидактически и психологически основи на процеса на ограмотяване в началното училище. Упражненията имат за цел да формират у студентите практически умения да планират, организират и диагностицират умения за четене и писане у ученици в начална училищна възраст; да подготвят студентите да прилагат традиционни и иновативни образователни ресурси за ограмотяване в съвременната класна стая и да провеждат начално ограмотяване, според образователните потребности на учениците в начална училищна възраст.

Преподавател(и):
доц. Евгения Тополска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
- да структурират образователния процес по начално ограмотяване, съобразно нормативните документи;
- да избират подходящи методически подходи според образователните потребности на учениците;
- да усъвършенстват педагогическата си компетентност като прилагат иновации в теорията и практиката на началното ограмотяване.
2) Могат:
- да управляват качеството на образователния процес по начално ограмотяване;
- да избират подходящи модели за начално ограмотяване;
- да предлагат адекватни подходи за оценяване постиженията на учениците в началното ограмотяване.
Предварителни изисквания:
Студентите да познават спецификата на образователния процес в началното училище, различните видове подготовка и готовност за училище, стандартизирани и нестандартизирани тестове за училищна готовност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Грамотност - научна употреба. Политики и практики
- Международни изследвания на грамотността сред учениците
- Психологически механизми на четенето и писането в периода на началното ограмотяване
- Начално ограмотяване - цели, съдържание, очаквани резултати
- Етапи на начално ограмотяване
- Обучение по начално четене /формиране на умения за декодиране и умения за разбиране/
- Обучение по начално писане
- Специфика на обучението по писане на леворъки деца
- Методи на обучение по начална грамотност
- Урокът по начална грамотност. Видове уроци по начално ограмотяване
- Педагогически средства за начално ограмотяване
Литература по темите:
1. Ангелова, Т. Детето и неговата читателска грамотност според международното изследване PIRLS’ 2006 и националното външно оценяване за завършен начален етап – В: Детето и педагогиката /Юбилеен сборник в чест на 70-годишнината на проф. д-р Емилия Василева/, С., 2018
2. Георгиева, М., Йовева, Р., Здравкова, С. Обучението по български език и литература в началното училище, Шумен, Университетско издателство “Еп. Константин Преславски”, 2013
3. Здравкова, Ст. Обучение в начална грамотност, Пловдив, “Макрос 2001”, 1998
4. Иванова, Н. Обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен, С, “Рива”, 2014
5. Йочева, К. Подходи при формиране на четивна грамотност у ученици билингви – В: Реторика и комуникации, електронно списание , http://rhetoric.bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B9%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B8-%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82
6. Мандева, М., Гаджева, Д. Начално ограмотяване в променящия се свят, Университетско издателство “Св. св. Кирил и Методий”, В.Търново, 2016
7. Танкова, Р. Алтернативи по пътя към грамотността – В: Обучение на детски учители за работа в групите за задължителна предучилищна подготовка, С., 2013
8. Тополска, Е. Психологически механизми на четенето и писането в периода на начално ограмотяване – В: Превенция на трудностите в ограмотяването: теоретични и практически аспекти. - София: Амадеус`с Къмпани, 2008
Документи:
• НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, МОН
• НАРЕДБА № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование, МОН
• Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020), МОН
• PIRLS 2016 Assessment Framework, 2nd Edition Ina V.S. Mullis and Michael O. Martin, Editors, https://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/downloads/P16_Framework_2ndEd.pdf