EDUB301 Начална училищна педагогика – I част

Анотация:

Аудиторният курс „Начална училищна педагогика – I част“ има три компонента:

• „Основи на началната училищна педагогика“ има за цел да подготви студентите по теми, свързани с научния статут на началната училищна педагогика – обект, предмет, задачи, основни понятия.

• „Подходи в началното училищно образование“ цели да подготви студентите да познават и прилагат целесъобразно различни подходи в образователния процес.

• „Интеракции в началното училищно образование“ цели да подготви студентите да познават спецификата и да управляват целесъобразно различни процеси в педагогическите взаимодействия: учител – ученик, учител – родител.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

доц. Евгения Тополска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят:

• да дефинират обект, предмет, цел, задачи, основни понятия в началната училищна педагогика.

• да анализират традициите и познават перспективите в развитието на началната училищна педагогика.

• да анализират педагогическата дейност в началното училище.

• да анализират различни подходи в началното училищно образование.

2) Могат:

• да прилагат целесъобразно различни подходи в началното училищно образование.

• да управляват целесъобразно интеракциите между субектите в началното училищно образование.


Предварителни изисквания:
Студентите имат базови педагогически компетенции, придобити от изучаваните аудиторни курсове: Педагогика - I част, Педагогика – II част, Приемственост между детската градина и началното училище и др

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Началната училищна педагогика като наука – предмет, обект, цел, задачи, основни понятия
  2. Приложение на компетентностния подход в начален етап
  3. Личностно - ориентираният подход в началното образование
  4. Проектно - базирано обучение в началното образование
  5. Обърната класна стая - модели и технологии
  6. Приложение на STEM - STEAM - STEALM в началното образование
  7. Модел на приобщаващо образование
  8. Урокът в начален етап на основното образование - микро и макроструктура на урока
  9. Планиране на урок за нови знания Планиране на урок за обобщаване и систематизиране
  10. Класни неурочни форми на обучение в начален етап
  11. Портфолио на ученика
  12. Защита на реферат

Литература по темите:

1. Амонашвили, Ш. (1989) Здравейте деца. Как сте деца, С.

2. Амонашвили Ш.A.(1990) Личностно-гуманная основа педагогического процесса. Минск: Изд-во “Университетское”

3. Ахутина, Т., Пылаева, Н. (2008). Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. „Питер Пресс”, М.

4. Белухин, Д. (2006) Личностно-ориентированная педагогика в вопросах и ответах. М.: Изд-во МПСИ

5. Бонева, Г. (2004) Основи на началната училищна педагогика, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново

6. Василева, Ем. (2002) Детето в началното училище. С.

7. Василева, Ем. (2001) Опит за по-прецизно очертаване на научното направление - начална училищна педагогика – Начално образование, 2001, № 5.

8. Василева, Ем. (2004) Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. С.

9. Михова, М. (2015). Конструктивизмът – нова философия на обучението. В: Педагогика, втора част, Теория на обучението и дидактика, ред. Т.Попов, Габрово: ЕКС-ПРЕС

10. Нестеренко, В. (2012) Сущность и задания личностно – ориентированного подхода в образовании - Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 6.;

URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=8002 (дата обращения: 08.12.2019).

11. Тодорова, Л. (2005) Основи на началната училищна педагогика, Благоевград

12. Цветанова – Чурукова, Л. (2010) Интегрирано обучение в началните класове, Благоевград

13. Bada, S. (2015) Constructivism Learning Theory: A Paradigm for Teaching and Learning - IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) e-ISSN: 2320–7388,p-ISSN: 2320–737X Volume 5, Issue 6 Ver. I (Nov. - Dec. 2015), pp 66-70

14. Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. The International Encyclopedia of Education, 3(2), 1643-1647