EDUB301 Начална училищна педагогика – I част
Анотация:
Аудиторният курс „Начална училищна педагогика – I част“ има три компонента:
• „Основи на началната училищна педагогика“ има за цел да подготви студентите по теми, свързани с научния статут на началната училищна педагогика – обект, предмет, задачи, основни понятия.
• „Подходи в началното училищно образование“ цели да подготви студентите да познават и прилагат целесъобразно различни подходи в образователния процес.
• „Интеракции в началното училищно образование“ цели да подготви студентите да познават спецификата и да управляват целесъобразно различни процеси в педагогическите взаимодействия: учител – ученик, учител – родител.
Преподавател(и):
доц. Евгения Тополска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
• да дефинират обект, предмет, цел, задачи, основни понятия в началната училищна педагогика.
• да анализират традициите и познават перспективите в развитието на началната училищна педагогика.
• да анализират педагогическата дейност в началното училище.
• да анализират различни подходи в началното училищно образование.
2) Могат:
• да прилагат целесъобразно различни подходи в началното училищно образование.
• да управляват целесъобразно интеракциите между субектите в началното училищно образование.
Предварителни изисквания:
Студентите имат базови педагогически компетенции, придобити от изучаваните аудиторни курсове: Педагогика - I част, Педагогика – II част, Приемственост между детската градина и началното училище и др
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Началната училищна педагогика като наука – предмет, обект, цел, задачи, основни понятия
- Приложение на компетентностния подход в начален етап
- Личностно - ориентираният подход в началното образование
- Проектно - базирано обучение в началното образование
- Обърната класна стая - модели и технологии
- Приложение на STEM - STEAM - STEALM в началното образование
- Модел на приобщаващо образование
- Урокът в начален етап на основното образование - микро и макроструктура на урока
- Планиране на урок за нови знания Планиране на урок за обобщаване и систематизиране
- Класни неурочни форми на обучение в начален етап
- Портфолио на ученика
- Защита на реферат
Литература по темите:
1. Амонашвили, Ш. (1989) Здравейте деца. Как сте деца, С.
2. Амонашвили Ш.A.(1990) Личностно-гуманная основа педагогического процесса. Минск: Изд-во “Университетское”
3. Ахутина, Т., Пылаева, Н. (2008). Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. „Питер Пресс”, М.
4. Белухин, Д. (2006) Личностно-ориентированная педагогика в вопросах и ответах. М.: Изд-во МПСИ
5. Бонева, Г. (2004) Основи на началната училищна педагогика, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново
6. Василева, Ем. (2002) Детето в началното училище. С.
7. Василева, Ем. (2001) Опит за по-прецизно очертаване на научното направление - начална училищна педагогика – Начално образование, 2001, № 5.
8. Василева, Ем. (2004) Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. С.
9. Михова, М. (2015). Конструктивизмът – нова философия на обучението. В: Педагогика, втора част, Теория на обучението и дидактика, ред. Т.Попов, Габрово: ЕКС-ПРЕС
10. Нестеренко, В. (2012) Сущность и задания личностно – ориентированного подхода в образовании - Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 6.;
URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=8002 (дата обращения: 08.12.2019).
11. Тодорова, Л. (2005) Основи на началната училищна педагогика, Благоевград
12. Цветанова – Чурукова, Л. (2010) Интегрирано обучение в началните класове, Благоевград
13. Bada, S. (2015) Constructivism Learning Theory: A Paradigm for Teaching and Learning - IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) e-ISSN: 2320–7388,p-ISSN: 2320–737X Volume 5, Issue 6 Ver. I (Nov. - Dec. 2015), pp 66-70
14. Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. The International Encyclopedia of Education, 3(2), 1643-1647