TCMB022 Комуникационни аудио устройства и системи
Анотация:
• Курсът цели да запознае студентите със същността и принципите на аудиотехниката.
• Разглеждат се видове устройства за озвучаване и техните възможности.
• Студентите се запознават с видовете електроакустични преобразуватели.
• В курса студентите научават методите и стандартите за кодиране на аудио сигнали.
• Студентите се запознават с многоканални системи за озвучаване.
Преподавател(и):
Ангел Александров
гл. ас. Тереза Стефанова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните принципи на аудиотехниката;
• предназначението и видове електроакустични преобразуватели;
• принципът на действие на микрофоните и високоговорителите;
• особеностите на озвучаването;
• спецификата на многоканалните системи за озвучаване;
• методите за кодиране и декодиране на цифрови аудио сигнали.
2) могат:
• да познават елементите на озвучителните системи;
• да познават видовете електроакустични преобразуватели;
• да познават параметрите на аудио устройствата;
• да анализират схеми на аудио устройства;
• да познават съвременните многоканални системи за озвучаване;
• да прилагат основните принципи на озвучаване на закрити и открити пространства.
Предварителни изисквания:
• Общотехническа подготовка.
• Познания по аналогова и цифрова електроника.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Аудиосистеми. Класификация. Видове. Основни блокови схеми. Възникване и развитие на акустиката. Основни понятия.
- Зона на слуховото възприятие. Гръмкост. Ниво на гръмкост. Височина и тембър
- Акустоелектрически преобразуватели. Параметри и характеристики на микрофоните. Видове
- Електроакустични преобразуватели. Параметри и характеристики на високоговорители. Видове.
- Озвучителните тела. Класификация. Видове. Звукови колони. Слушалки.
- Тест 1
- Архитектурна акустика. Озвучаване на закрити и открити пространства
- Многоканални акустични системи. Видове. Характеристики. Съвременни акустични системи
- Цифрово представяне на аудиосигнал. Кодиране и декодиране на цифрови аудио сигнали. Методи и стандарти за кодиране.
- Тест 2
- Преобразуване на звукови нива
- Изчисляване на параметри на микрофони
- Изчисляване на параметри на озвучителни тела
- Интегрални схеми на нискочестотни усилватели
- Практически схеми на нискочестотни усилватели
Литература по темите:
1. Вълчев, И. Електроакустика, Изд. „Техника”, София, 1988
2. Маляков, С. Обща звукотехника, Изд. "Музика", София, 1985.
3. Момчеджиков, М. Студийна техника и системи за озвучаване, Изд. „Техника”, София, 1981
4. Плешкова-Бекярска, С. Аудиотехника, Издателство на ТУ - София, 2011
5. Плешкова-Бекярска, С. Видео- и аудиотехника (Аудиотехника), Издателство на ТУ - София, 2012
6. Попова, А. Аудио и видео технологии: компресия и HDTV, Издателство на ТУ - София, 2012
7. Попянев, Д. Висококговорители и озвучителни тела, Изд. „Техника”, София, 1980
8. Симеонов, Л. Озвучаване – достъпно за всички. Изд. „Техника”, София, 2008.
9. Colloms, Martin. High Performance Loudspeakers: Optimising High Fidelity Loudspeaker Systems, 7th Edition, John Wiley&Sons, Inc., UK, 2018
10. D'Antonio, Peter and Trevor J. Cox. Acoustic Absorbers and Diffusers, Third Ed., CRC Press, London, 2016
11. Harley, Robert. The complete guide to the high-end audio, Fifth edition, Acapella Publishing, Carlsbad, California, USA, 2015
12. Loar, Josh. The Sound System Design Primer, Routledge, Taylor & Francis Group, 2019
13. McCarthy, Bob. Sound Systems: Design and Optimization, 3rd. Ed., Focal Press, Oxford, England, 2016
14. McCarthy, Bob. Sound Systems: Design and Optimization. Modern Techniques and Tools for Sound System Design and Alignment, Routledge, Taylor & Francis Group, 2016
15. Roberts, Becky. What Wi-Fi?, 2021, https://www.whathifi.com/news/what-hi-fi-awards-2021-winners-announced
Средства за оценяване:
• Текущ контрол – тестове – 80%, писмени задачи – 20%
• Комбинирано оценяване – тестове – 80%, писмени задачи – 20%
• Финален изпит – тестове – 80%, писмени задачи – 20%
• При текуща оценка от 3.00 или повече студентът има право да не полага изпит върху материала, но може да го направи, ако желае повишаване на успеха си.