MHRB116 Центрове за оценяване и развитие на ЧР
Анотация:
Курсът е с практико-приложна насоченост. Изследват се теоретичните основи и добрите практики свързани с проектиране и прилагане на център за оценка и развитие в организациите.
Цел на курса:
• Разбиране на „добавената стойност“ от използване на методологията, наречена „Център за оценяване и развитие на таланти“
• Осъзнаване важността на подхода базиран на компетенциите като ключов в процеса на подбор и развитие на таланти
• Оценяване на плюсовете и минусите на различните техники и средства за оценяване и развитие
• Развитие на умения за оценяване, демонстрирайки етичност и обективност в съответствие с „най-добрата практика“
Преподавател(и):
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят
• какво представляват центровете за оценка и развитие на таланти
• кога и по отношение на кои целеви групи да използват центърът за оценка и развитие на таланти
• осъзнаят различните роли и отговорности в този процес
2) Могат да:
• проектират идеалния компетентностен профил на кандидата
• прилагат различни инструменти и техники за оценяване и развитие на потенциала на кандидатите
• предоставят обратна връзка на кандидатите
• демонстрират етичност, обективност и безпристрастност в процеса на работа
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Студентите следва да имат формирано разбиране и познания за ефективно управление, разбирания върху основните понятия от теорията за управлението на човешките ресурси, умения по български език за правилно писане на управленски документи и компютърни умения за работа с текстообработващи програми и Internet.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна литература:
Банчева, Е. Процесите на подбор и оценяване на персонала, УМ-НБУ, 2008, ISBN 978-954-535-520-2
Допълнителна литература:
Arthur, W. Jr., Day, E. A., McNelly, T. L., & Edens, P. S. (2003). A meta-analysis of the criterion-related validity of assessment center dimensions. Personnel Psychology, 56, 125-154.
Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: A comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795
Caldwell, C., Thornton, G. C., & Gruys, M. (2003). Ten classic assessment center errors: Challenges to selection validity. Public Personnel Management, 32(1), 73-88.
Cullen, M. J., & Sackett, P. R. (2004). Integrity testing in the workplace. In J. C. Thomas & M. Hersen (Eds.), Comprehensive handbook of psychological assessment, Volume 4: Industrial and organizational psychology (pp. 149-165). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Hough, L. M., & Oswald, F. L. (2000). Personnel selection: Looking toward the future — Remembering the past. Annual Review of Psychology, 51, 631-664.
Murphy, K. R., Cronin, B. E., & Tam, A. P. (2003). Controversy and consensus regarding the use of cognitive ability testing in organizations. Journal of Applied Psychology, 88(4), 660-671.
Schmidt, F. L., & Hunter, J. (2004). General mental ability in the world of work: Occupational attainment and job performance. Journal of Personality & Social Psychology, 86(1), 162-173
Testing and Assessment: An Employer's Guide to Good Practices. (2000). Washington, DC: U.S. Department of Labor, Employment and Training Administration. Note: Article can be accessed at http://www.onetcenter.org/guides.html.
Tolley Harry, Wood R. (2005) How to Succeed at an Assessment Centre, Kogan Page
Woehr, D., & Winfred, A. (2003). The construct-related validity of assessment center ratings: A review and meta-analysis of the role of methodological factors. Journal of Management, 29(2), 231-258.
Zedeck, S. (1986). A process analysis of the assessment center method. In B. M. Staw & L. L. Cummings (Eds.), Research in organizational behavior, 8, 259-296.
Средства за оценяване:
Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителни резултати на писмените задачи през семестъра и участие в дискусия или чрез изпълнение на практическите задачи (проект) през семестъра, предадени през платформата Мудъл на УМ-НБУ.
Оценяването на студентите в сесията става чрез комплексно задание – писмена задача и практически курсов проект предаден в MOODLE УМ - НБУ до деня на изпита в сесията. Относителната тежест на двата компонента е 50:50.