MUSB019 Музика и танц в българските фолклорни изкуства
Анотация:
• Курсът е насочен към студентите, които имат желание да научат повече за музиката и танца в българския фолклор. Той е едно естетсвено продължение на курса по Структура и развитие на българските фолклорни изкуства.
• Тук вниманието ще е насочено към харакатеристиката на музикално-фолклорните области на страната.
• Повреме на обучението си студентите ще могат да се докоснат до голямото разнообразие на музика, танц, инструменти, костюми, които оформят пъстрата картина на музкалния и танцови фолклор в България.
• Ще се запознаят с едни от изтъкнатите изпълнители, носители на традициите в съответните области.
Преподавател(и):
проф. Георги Петков д-р
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са фолклорните области в България.
• Какви са основните отличителни черти и харакатеристики на всяка една от изучаваните области.
• Кои са традиционните костюми и инструменти, кото се срещат в тях.
• Кои са основните тактови размери и най-популярните танцов образци.
• Ще познават работата на професионалните ансамбли.
• Придобиват познания относно използването на изучавния материал в работата си като хореографи.
2) могат:
• Да различават музикалните характеристики на отделните области.
• Разграничават танцовия фолклор на всяка една област
• Могатда различават инструментите, костюмите, които са характерни за всяка една област.
• Различават изпълненията на едни от най-популярните изпълнители.
• Могат да използват получените знания в своята работа и последващо обучение..
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Музикално-танцови фолклорни области в България. Традиционни български костюми. Характеристика. Символика на българския традицонен костюм.
- Северняшка фолклорна област – граници, костюми, инструменти.
- Северняшка фолклорна област – музика и танц
- Известни изпълнители, самодейно и професионално изкуство.
- Добруджанска фолклорна област - граници, костюми, инструменти.
- Добруджанска фолклорна област – музика и танц. Известни изпълнители, самодейно и професионално изкуство.
- Текущ контрол
- Тракийска фолклорна област– граници, костюми, инструменти.
- Тракийска фолклорна област– музика и танц
- Известни изпълнители, самодейно и професионално изкуство.
- Родопска фолклорна област
- Пиринска фолклорна област– граници, костюми, инструменти.
- Пиринска фолклорна област– музика и танц. Известни изпълнители, самодейно и професионално изкуство.
- Текущ контрол
- Шопска фолклорна област– граници, костюми, инструменти.
- Шопска фолклорна област– музика и танц. Известни изпълнители, самодейно и професионално изкуство.
Литература по темите:
• Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
• Абрашев, Г. Тематична и сюжетна форма на танца // Художествена самодейност, 1957, №5
• Абрашев, Г. Композиция и форма на танца, С. 2001
• Вакарелски, Хр. Етнография на България, С. 1974
• Велева, М. Разнообразие на българските народни носии, С. 1969, В: Танцова самодейност, бр. 11/12
• Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.
• Григоров, Б. Кратка история на българската фолклорна хореография, С. 2008
• Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.
• Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965
• Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971
• Дженев, К. Репертоар, фолклор, творчество // Художествена самодейност, 1980, №7
• Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.
• Джуджев, Ст. Българска народна музика, С. 1970
• Дикова, М. Стил и характер на българските народни танци, С. 1955
• Донков, И. Народни хора от Великотърновския край, В. Търново, 1999
• Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.
• Кутева, М. Народните игри и обичаи на сцената // Художествена самодейност, 1980, №10
• Илиева, А. Жанр и форма на добруджанския танцов фолклор, С. 1976
• Илиева, А. Българският народен танц.// Художествена самодейност, 1982, №11
• Илиева, А. Сериозни игри.// Художествена самодейност, 1985, №8
• Илиева, А. Българският танцов фолклор в постановките на държавните ансамбли за народни песни и танци.// Български фолклор, 1987, №3
• Илиева, А. За някои танцови архетипи в моминската пролетна обредност. В: Проблеми на българския фолклор. Т.8: С., 1991
• Илиева, А. Теория и анализ на фолклорния танц: принципи на формообразуването в българския танцов фолклор. С., 2007
• Кацарова, Р. Български танцов фолклор, С. 1955
• Кацарова, Р. Хора и игри от с. Хлевене, Ловешко, БАН., С. 1956
• Кацарова, Р. Хора и игри от Североападна България, С. 1956
• Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.
• Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.
• Петров, Кр. Български народни танци от Средна Западна България, В. 2004
• Петров, Кр. Български народни танци от Югозападна България – Пирин, В. 2008
• Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
• Списание “Танцов фолклор”.
• Торнев, П. Историческо развитие и същност на танца, С., 1967, В: „танцово изкуство”, бр. 4
• Харалампиев, К. Сценично поставяне на народните танци // Художествена самодейност, 1981, №9
• Шулеков, Н. Танц и сцена. За хореографското претворяване на сценичното пространство // Художествена самодейност, 1982, №5
• Щърбанова, А. Тяло и танц // Български фолклор, 1995, № 4
• Щърбанова, А, Антропология на танца // Български фолклор, 1994, №2
• Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.
Средства за оценяване:
По време на своето обучение студентите ще имат два теста за оценка на техните текущи познания.