ADMB834 Политики на ЕС
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с принципите на функциониране и еволюцията на политиките на ЕС - общи и субсидиарни, с институциите и институционалните звена, които ги развиват и администрират, както и с програмите, чрез които тези политики се осъществяват. Курсът развива и умения за ориентация и анализ на програмните компоненти: цели, структура, финансиране, проектни приоритети. Студентите подробно се запознават с основните политики на Съюза, както и с промените и предизвикателства пред тях, произтичащи от Лисабонския договор и Страгегия „Европа 2020”
Лекциите осигуряват основните знания по включените теми, които се задълбочават и практикуват по време на семинарите. Чрез задачи за групова работа ще бъдат развити умения за селектиране на информация, анализиране на документи, работа с насоки за кандидатстване и др.
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Развитието на интеграционния процес в областта на разглежданите политики;
• Тенденциите за бъдещо развитие в тези области от политическа гледна точка
• Инструментите за осъществяване на политиките
• Терминологията за успешно ориентиране в програмна документация
2) могат:
• Да се ориентират в институционалната структура на ЕС.
• Да комуникират и черпят информация от различните звена, на централно или национално ниво, занимаващи се с политиките.
• Да търсят източници на финансиране от ЕС, съобразно идеите си за проект.
Предварителни изисквания:
• да имат общи познания за историята и структурата на ЕС
• владеенето на английски език е желателно
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1 Представяне на курса – цели и компетенции. Какво знаем за ЕС в началото?
- 2 Институции на ЕС и техните правомощия за взимане не решения и развитие на политиките.
- 3 Общи и субсидиарни политики – основни принципи
- 4 Обща регионална политика на ЕС – цели и инструменти
- 5 Структурни фондове на ЕС и ОП на България лекция 2
- 6 Икономическа интеграция. Вътрешен пазар.
- 7 Основни принципи на селскостопанската политика и политиката в областта на защитата на конкуренцията
- 8 Обща търговска политика. Лекция и дискусия
- 9 Семинарно занятие – представяне на добри практики по избрана програма Практическо занимание и дискусия
- 10 Политика в областта на гражданското общество – цели и инструменти (програми)
- 11 Политика в областта на младежта – цели и инструменти (програми)
- 12 Политики в областта на културата и образованието – цели и инструменти (програми)
- 13 Политика в областта на изследванията и новите технологии – цели и инструменти (програми)
- 14 Презентация на идея за проект с мотивационен анализ на избрана от студента програма Практическо занимание и дискусия
- 15 Дискусия върху основните теми на курса
Литература по темите:
Шикова, Ингрид. Политики на ЕС. Издателство на СУ, 2012
Благоева-Хазърбасанова, Елена. Европейското измерение в образованието и културата – политики и управление. София: Авангард, 2017, 253 стр.
Благоева-Хазърбасанова, Елена. Политиките на ЕС в областта на образованието и културата, НБУ, С. 2012
Благоева – Хазърбасанова, Елена. Приносът на образованието и културата за регионалното развитие. Спецификите на регионалния проект. В: Млад научен форум за музика и танц, бр. 6. ISSN 1313-342X. – София: НБУ, 2013
Юлияна Гълъбинова.Европейските региони – формално следване на номенклатурата
или използване на възможностите за сближаване. НБУ, София, 2015, ISBN 978-954-535-888-3, 488 стр.
Европейски младежки портал
Изпълнителна агенция „Образование, аудиовизия и култура“
Wallace H., W. Wallace and M Pollack, Policy-Making in the European Union, Oxford University Press, 2005
Средства за оценяване:
тест
представяне на проектна идея по програма