EDMM205 Стратегически и програмни документи за развитие на образованието в РБ и в ЕС до 2030 г.
Анотация:
Курсът има за цел да актуализира знанията и да подобри разбирането на студентите за връзката между новите европейски и националните стратегически, програмни и нормативни документи в сферата на образованието за периода 2021-2030 г.
В практически контекст ще бъдат разгледани актуални тенденции, изследвания и полезни ресурси за методическа подкрепа и работа в мрежи на ръководители в предучилищното и училищното образование.
В рамките на лекциите ще бъдат представени ключови резултати, добри практики и научени уроци от реализирани проекти на детски градини и училища, както и от проекти за повишаване на професионалната квалификация на педагогическите специалисти.
Акценти в програмата ще бъдат поставени и върху разработването на образователни планове за проектно финансиране на образователни институции в контекста на новите финансови програми и рамки.
Чрез практическите занимания ще бъдат развити умения за разработване на програми за развитие на учителите и на планове за средносрочно проектно финансиране на образователни институции.

Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Милена Драгова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• новите приоритети, цели и мерки на политиката на Европейския съюз в сферата на образованието до 2025 г.;
• новите национални стратегически приоритети и цели на образователната политика в България до 2030 г.;
• актуална информация от най-новите изследвания в Европа относно променените условия, приоритети и роли на директорите на образователните институции по отношение на моделите на работа, заплащане на труда, оценката на работата на педагогическите специалисти;
• широк списък от европейски и национални мрежи за обмен на добри практики, методическа подкрепа и актуални ресурси (наръчници, помагала, методики за оценка на работата на педагогическите специалисти, управление на образователни институции в хибриден вариант и др.);
• промените в проектното финансиране на образователни инициативи и други мерки.
2) могат:
• да разширят комуникацията си и работата в мрежи с други директори и ръководители в сектора на образованието;
• да разработят планове за повишаване на квалификацията на учителите в ръководените от тях образователни институции;
• да разработят проектен план за средносрочно финансиране на образователна институция от предучилищното и училищното образование в контекста на приоритетите на Програма „Образование“ 2021-2027.
Предварителни изисквания:
Студентите следва:
• да притежават ОКС “бакалавър” или ОКС “магистър” по специалности от професионални направления 1.2. Педагогика или 1.3. Педагогика на обучението по ..., или от други професионални направления с придобита квалификация “учител”;
• владеенето на английски език е желателно.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• НАЦИОНАЛНАТА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ „БЪЛГАРИЯ 2030“, ПРИОРИТЕТ 1 „ОБРАЗОВАНИЕ И УМЕНИЯ“;
• СТРАТЕГИЧЕСКА РАМКА ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО, ОБУЧЕНИЕТО И УЧЕНЕТО В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПЕРИОДА ОТ 2021 ДО 2030 Г.
• НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ И УЧАСТИЕ НА РОМИТЕ (2021-2030 Г.);
• СТРАТЕГИЯ ЗА ВЪЗПИТАТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ (2019-2030);
• ПРОГРАМА „ОБРАЗОВАНИЕ“ 2021-2027 Г., ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ“ И ПРОГРАМА „РАЗВИТИЕ НА РЕГИОНИТЕ“;
• ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ В ОБЛАСТТА НА ЦИФРОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ (2021—2027 Г.)“ НА ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ.
Средства за оценяване:
• Практическа задача
• Тест
• Писмена задача