ARPM209 Дизайн на средства за игра и мебели за деца
Анотация:
• Проектирането за деца е област от дизайна, която е натоварена с многоаспектни задачи, отговорности и изисквания, съществено различаващи се от тези за дизайна за възрастни. Целта на курса е да даде на студентите познания и умения, необходими за проектирането на игрови средства и елементи за обзавеждане, изграждащи благоприятна и пълноценна за развитието на децата среда.
Преподавател(и):
доц. Иванка Добрева-Драгостинова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните понятия и термини в областта на дизайна за детска среда;
• основните зависимости и принципи при проектиране на продуктов дизайн за деца от различни възрастови групи и с различни потребности;
• спецификите, отличаващи продуктовия дизайн за деца от този за възрастните;
• стандарти и нормативи, изисквания за безопасност и безвредност.
2) могат:
• да проектират игрови и дидактични средства за деца в различни възрастови групи и с различни потребности;
• да изграждат проекти за обзавеждане за деца, предназначено както за единично, така и за серийно производство;
• да прилагат адекватни за детската среда стилистика, формоизграждане и цветност.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат:
• интерес към дизайна за деца;
• познания по методология на дизайна;
• умения в областта на дизайнерското проектиране.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Дизайнът за детска среда - роля и специфика
- Периодика на детското развитие. Игрова дейност и видове игрови средства
- Дизайн на средства за игра от дърво и картон
- Дизайн на средства за игра от текстил. Надувни игрови средства
- Дизайн на средства за игра от пластмаса и метал.
- Жилищна среда за деца. Детската стая в различните възрастови периоди
- Дизайн на мебели за зони сън, за почивка, за съхранение
- Дизайн на мебели за зони за игра и за двигателна активност
- Дизайн на мебели за зони учене, за творчески занимания, за хранене
- Обществена среда за деца. Основни видове, специфика, изисквания
- Дизайн на игрови средства за обществена среда за деца. Специфика, изисквания, безопасност
- Дизайн на мебели за обществена среда за деца – зони сън, общуване, почивка
- Дизайн на мебели за обществена среда за деца – зони игра, учене, хранене
- Продуктов дизайн – мебели, съоръжения и др. за зони за спорт и двигателна активност за деца
- Семестриален конферанс. Оценяване за освобождаване от изпит
Литература по темите:
Ганка Илиева „Психология на детското развитие“, Берже, 2002
Генчо Пирьов „Детето“, Веда словена – ЖГ, 1998
Грация Фреско, Сара Киари „Къща по размер на детето“, ТАРА Пъблишинг, 2012
Колин Кейхилл „Интерьер дома. Детская“,Ниола 21-й век, 2004
Мариана Егарас „Малки детски стаи“, Книгомания, 2010
Jennifer Levy “Kid’s Rooms. Ideas and Projects for Children’s Spaces”, Chronicle Books,2001
Judith Wilson “Children’s spaces from zero to ten”,Ryland Peters&Small,2001
Patricia Bueno “Everything for Kid’s rooms”,Atrium Group, 2004
Sharon and Peter Ezley “Design for kids’’, images Publishing, 2006
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ТЕСТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 100%
ПОРТФОЛИО
УСТЕН ИЗПИТ