PIDM019 Процедури за прилагане, управление и контрол на социалните услуги

Анотация:

Курсът има за цел да запознае студентите с процедурите по управление, контрол и мониторинг при реализиране на деинституционализацията:„… процес на планиране, трансформиране, съкращаване и/ или закриване на резидентните институции, като в същото време се създава разнообразие от други услуги за отглеждане на децата, регулирани от стандарти, основани на правата и ориентирани към резултатите” . Целта е да се погледне на дейността по деинституционализацията от гледна точка на интересите на детето и да проследи дали и в каква степен организациите, участващи в нейното провеждане, работят в полза на неговите интереси. В този смисъл, във всяка дългосрочна дейност, дори и да е внимателно обмислена и планирана, винаги нещо може да се обърка. Причините могат да бъдат много и най-различни – променящата среда, в която се изпълнява дейността, твърде оптимистичните предварителни оценки или възникването на непредвидени рискове. Поради това е необходимо системно проследяване на изпълнението на дейността и, в случай на необходимост, предприемане на своевременни действия, които да върнат нейното изпълнение в предначертаните граници и посока.

За целта са разработени процедури, които трябва да се управляват добре и да се проследява тяхната коректност на изпълнение.

прочети още
Психо-социални интервенции с деца и семейства

Преподавател(и):

доц. Полина Михова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

- процедури по мониторинг

- Методи за контрол на провежданите дейности

2) могат:

- да разработват специализирани анкетни проучвания за целите на мониторинга на различни нива

- да реализират качествено управление на процесите

- да мониторират дейността на службите и да оказват съдействие


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Видове процедури за мониторинг
  2. Преглед на съществуващи системи в сферата на социалниту услуги в България и ЕВропа
  3. Индикатори за мониторинг на качеството в работата на отделите за закрила на детето
  4. Разработване и провеждане на специализирани анкетни проучвания на различни нива в сферата на социалните услуги
  5. Дете-центриран подход и дете-центриран мониторинг – характеристики, изведени от опита на специалисти, работещи в сферата на деинституционализацията
  6. Значение на оценката и самооценката за предоставяне на качествени услуги
  7. Примери от практиката и световен опит
  8. Версии на проследяване успешното протичане прилагането на определена методика
  9. Обратна връзка, резултати и последващи действия
  10. Представяне на курсови задачи и семинар

Литература по темите:

1. Доклад на Национална Мрежа за Децата: Извадки от ключови източници: Пърси-Смит, Б., Томас, Н. (Percy-Smith B., Thomas N.), “Наръчник по участие на децата и младите хора: аспекти на теорията и практиката”, Рутлидж (Routledge), 2010 г

2. "Защо толкова майки и бащи зарязват децата си?" - http://blog.amilanov.org/archives/category/comments/state-care

3. Доклад на Eurochild, 2012 г.

4. Oak Foundation – Child Abuse Programme Guiding Principles Background and a more detailed elaboration of the programmatic implications of the guiding principles

5. Hope and Homes for Children: Mulheir & Browne et al.: DE-INSTITUTIONALISING AND TRANSFORMING CHILDREN’S SERVICES

6. НАРЕДБА за качеството на социалните услуги, приета с ПМС № 135 от 22.06.2022 г., обн., ДВ, бр. 48 от 28.06.2022 г.

7. ПРАВИЛНИК за прилагане на Закона за социалните услуги, приет с ПМС № 306 от 9.11.2020 г., обн., ДВ, бр. 98 от 17.11.2020 г., в сила от 17.11.2020 г.

8. НАРЕДБА ЗА КРИТЕРИИТЕ И СТАНДАРТИТЕ ЗА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ЗА ДЕЦА ОТ 2003 Г.

9. Устройствен правилник на Агенцията за социално подпомагане (АСП)