PIDM019 Процедури за прилагане, управление и контрол на социалните услуги
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с процедурите по управление, контрол и мониторинг при реализиране на деинституционализацията:„… процес на планиране, трансформиране, съкращаване и/ или закриване на резидентните институции, като в същото време се създава разнообразие от други услуги за отглеждане на децата, регулирани от стандарти, основани на правата и ориентирани към резултатите” . Целта е да се погледне на дейността по деинституционализацията от гледна точка на интересите на детето и да проследи дали и в каква степен организациите, участващи в нейното провеждане, работят в полза на неговите интереси. В този смисъл, във всяка дългосрочна дейност, дори и да е внимателно обмислена и планирана, винаги нещо може да се обърка. Причините могат да бъдат много и най-различни – променящата среда, в която се изпълнява дейността, твърде оптимистичните предварителни оценки или възникването на непредвидени рискове. Поради това е необходимо системно проследяване на изпълнението на дейността и, в случай на необходимост, предприемане на своевременни действия, които да върнат нейното изпълнение в предначертаните граници и посока.
За целта са разработени процедури, които трябва да се управляват добре и да се проследява тяхната коректност на изпълнение.

Преподавател(и):
доц. Полина Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
- процедури по мониторинг
- Методи за контрол на провежданите дейности
2) могат:
- да разработват специализирани анкетни проучвания за целите на мониторинга на различни нива
- да реализират качествено управление на процесите
- да мониторират дейността на службите и да оказват съдействие
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Видове процедури за мониторинг
- Преглед на съществуващи системи в сферата на социалниту услуги в България и ЕВропа
- Индикатори за мониторинг на качеството в работата на отделите за закрила на детето
- Разработване и провеждане на специализирани анкетни проучвания на различни нива в сферата на социалните услуги
- Дете-центриран подход и дете-центриран мониторинг – характеристики, изведени от опита на специалисти, работещи в сферата на деинституционализацията
- Значение на оценката и самооценката за предоставяне на качествени услуги
- Примери от практиката и световен опит
- Версии на проследяване успешното протичане прилагането на определена методика
- Обратна връзка, резултати и последващи действия
- Представяне на курсови задачи и семинар
Литература по темите:
1. Доклад на Национална Мрежа за Децата: Извадки от ключови източници: Пърси-Смит, Б., Томас, Н. (Percy-Smith B., Thomas N.), “Наръчник по участие на децата и младите хора: аспекти на теорията и практиката”, Рутлидж (Routledge), 2010 г
2. "Защо толкова майки и бащи зарязват децата си?" - http://blog.amilanov.org/archives/category/comments/state-care
3. Доклад на Eurochild, 2012 г.
4. Oak Foundation – Child Abuse Programme Guiding Principles Background and a more detailed elaboration of the programmatic implications of the guiding principles
5. Hope and Homes for Children: Mulheir & Browne et al.: DE-INSTITUTIONALISING AND TRANSFORMING CHILDREN’S SERVICES
6. НАРЕДБА за качеството на социалните услуги, приета с ПМС № 135 от 22.06.2022 г., обн., ДВ, бр. 48 от 28.06.2022 г.
7. ПРАВИЛНИК за прилагане на Закона за социалните услуги, приет с ПМС № 306 от 9.11.2020 г., обн., ДВ, бр. 98 от 17.11.2020 г., в сила от 17.11.2020 г.
8. НАРЕДБА ЗА КРИТЕРИИТЕ И СТАНДАРТИТЕ ЗА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ЗА ДЕЦА ОТ 2003 Г.
9. Устройствен правилник на Агенцията за социално подпомагане (АСП)