MUSB001C Композиция
Анотация:
Курсът MUSB001C Композиция се състои от 30 часа разпределени в рамките на един семестър и е предназначен за студенти от Бакалавърска програма „Музика“ – I част. Той е I част от група от 4 аудиторни индивидуални курса разпределени в 1, 2, 3 и 4 семестри от обучението на студентите. По време на обучението в него студентите се запознават с: основни понятия, термини, реалии и факти в музиката; с етапи на развитие на творческия процес, с принципи на създаване и начини на структуриране на музикалната творба, с основни композиционни системи, проблеми на нормата, хармонията и симетрията; с класическото и модерното в музиката.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Стефан Драгостинов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
•принципи на създаването на музикалната творба; възможни връзки с други изкуства; проблеми в музикалната интерпретация, разгледана и в обществен и културен контекст.
2) могат:
• да прилагат своите познания при анализ на музикалната форма, да разпознават различни стилове, епохи и композиционни принципи и да правят класификации.
Предварителни изисквания:
• Познания по елементарна теория, солфеж, нотна грамотност, основни познания по хармония и полифония.
• Отлично боравене с компютър и умения за нотопис на „Сибелиус“ (или „Финале“).
Предварителни изисквания:
• Предимство е свиренето на пиано.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Ритъм в музикалното изкуство. Установяване на ритъм и размер. 4 часа.
- Ритмичен мотив. 4 часа.
- Ритмични фрази. 4 часа.
- Типология на ритмичната фраза. 6 часа.
- Ритмични модули. Ритмични периоди. 4 часа.
- Ритмично развитие на мотив, фраза, период. 4 часа.
- Организация на ритмичното протичане на музикална творба. 4 часа.
Литература по темите:
• Арнаудов, Георги. Бележки към разбирането на понятието стил в музиката от края на ХХ и началото на ХХI век. Българско музикознание (3-4 - 2013). сс. 182-200. ISSN 0204-823X
• Арнаудов, Георги. Множествена естетика в музиката на постмодерността. Минимализъм и процесна музика. Българско музикознание (1 - 2012). сс. 52-70. ISSN 0204-823X
• Холопов, Ю. Н.. Гармония. теоретический курс. Санкт- Петербург Москва Краснодар 2003.
• Хофстатър, Дъглас. Гьодел, Ешер, Бах: Една гирлянда към безкрайността, С. Изток-Запад, 2011, 1104 стр.
• Aldwell, Edward, Schachter, Carl, Cadwallader, Allen. Harmony and Voice Leading. Schirmer, 2010, 736 p.
• Fux, Johann Joseph; Mann, Alfred; Edmunds, John The Study of Counterpoint from Johann Joseph Fux’s Gradus ad parnassum. New York: W.W. Norton & Co. 1965, 160 p.
• Jeppesen, Knud Counterpoint: the polyphonic vocal style of the sixteenth century. trans. by Glen Haydon, with a new foreword by Alfred Mann. New York. 1992, 320 p.
• Lang, Berel. The Concept of Style, NY, Cornell University Press; Rev Exp Su edition, 1987, 320 p.
• Vicentino, Nicola. Ancient Music Adapted to Modern Practice. Edited by Claude V. Palisca; Translated by Maria Rika Maniates. Yale University Press, Nov 27, 1996 - 560 p.
• Messiaen, Olivier „The Technique of My Musical Language”, Paris: Alphonse Leduc, 1944.
• Read, Gardner „Music Notation”, New York: Allyn and Bacon, Inc., 1979.
• Schoenberg. Arnold. Theory of Harmony. University of California Press 2010, 472 p.
• Schroeder, Carl. Harmony and Theory: A Comprehensive Source for All Musicians. Musicians Institute Press, 1998, 160 p.
• Zarlino, Gioseffo “Istituzioni armoniche”, tr. Oliver Strunk, in Source Readings in Music History. New York, W.W
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Проект - 50%
Практическа разработка - 50%
Финално оценяване:
Презентация - 50%
Събеседване - 50%