EDUB103 Политики и програми на ЕС в образованието
Анотация:
Получените знания и умения ще ориентират студентите за дейността на ЕС и възможностите, които Съюзът предоставя за развитието на образованието в държавите – членки.
Курсът изследва формирането на т.нар. “мека” политика в образователната сфери. Проследява се развитието от институционална, правна, политическа, икономическа и социална гледна точка. Курсът е интердисциплинарен по своята същност – той комбинира информация от история, социология, институционално развитие, културология и др. и описва тяхната взаимна връзка в процеса на изграждане на политиката на ЕС в образованието и инструментите, които подкрепят тази политика.
Лекциите осигуряват основните знания по включените теми, които се задълбочават и практикуват по време на семинарите. Чрез практически занимания в групи ще бъдат развити умения за селектиране на информация за финансиращи програми, анализиране на документи, работа с насоки за кандидатстване и др.
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Развитието на интеграционния процес в областта на образованието от историческа, политическа, правна и организационна гледна точка.
• Тенденциите за бъдещо развитие в тази област от политическа гледна точка’
• Програми на ЕС в областта на образованието.
• Терминологията за успешно ориентиране в програмна документация.
2) могат:
• Да се ориентират в институционалната структура на ЕС.
• Да боравят с терминологичния апарат за формиране на наднационални политики и управление.
• Да разчитат програми и програмни документи и да разработват проектни идеи в рамките на централизираните и децентрализираните програми.
Предварителни изисквания:
не
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Представяне на курса – цели и компетенции. Какво знаем за ЕС?
- Политиките на ЕС – видове и обхват
- Институциите на ЕС – структура и компетенции в областта на образованието.
- Обхват на образователната политика на ЕС.
- Постепенното изграждане на “Europe of education and ‘training”– първи стъпки; осъществени програма за действие.
- Постепенното изграждане на “Europe of education and ‘training” - включването на образованието в Договора от Маастрихт; развитие на програмите за действие.
- Болонски процес и Европейското пространство за висше образование.
- Обща платформа за подкрепа на обучението през целия живот, Лисабонска стратегия; стратегия - "Education and Training 2020"
- Дискусия по историческото развитие на образователната политика на ЕС
- Инструменти за сътрудничество в средното образование – Еразъм +
- Инструменти за сътрудничество в средното образование – Еразъм + - успешни проекти
- Инструменти за сътрудничество във висшето образование и образованието за възрастни – Еразъм +
- Инструменти за сътрудничество във висшето образование и образованието за възрастни – Еразъм + - успешни проекти
- Синергия между различни субсидиарни политики – образование: култура, младеж
- Стратегия за развитие на ВО в България
- Структурни фондове и образование. Оперативна програма ОБРАЗОВАНИЕ
- Презентация на идея за проект с мотивационен анализ на избрана от студента дейност по програма Еразъм+
Средства за оценяване:
Благоева-Хазърбасанова, Елена. "Европейското измерение в образованието и културата - политики и управление", София, изд. Авангард Прима, 2017
Шикова, Ингрид. Европейски фондове, програми, проекти 2014 – 2020, Минерва, 2015
The Internal Market – General Principles;
Структурните фондове – възможности и предизвикателства. - София: Министерство на финансите, 2014
Изпълнителна агенция „Образование, аудиовизия и култура“.
Wallace H., W. Wallace and M Pollack, Policy-Making in the European Union, Oxford University Press, 2005.