EDUB103 Политики и програми на ЕС в образованието

Анотация:

Получените знания и умения ще ориентират студентите за дейността на ЕС и възможностите, които Съюзът предоставя за развитието на образованието в държавите – членки.

Курсът изследва формирането на т.нар. “мека” политика в образователната сфери. Проследява се развитието от институционална, правна, политическа, икономическа и социална гледна точка. Курсът е интердисциплинарен по своята същност – той комбинира информация от история, социология, институционално развитие, културология и др. и описва тяхната взаимна връзка в процеса на изграждане на политиката на ЕС в образованието и инструментите, които подкрепят тази политика.

Лекциите осигуряват основните знания по включените теми, които се задълбочават и практикуват по време на семинарите. Чрез практически занимания в групи ще бъдат развити умения за селектиране на информация за финансиращи програми, анализиране на документи, работа с насоки за кандидатстване и др.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

проф. Елена Благоева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Развитието на интеграционния процес в областта на образованието от историческа, политическа, правна и организационна гледна точка.

• Тенденциите за бъдещо развитие в тази област от политическа гледна точка’

• Програми на ЕС в областта на образованието.

• Терминологията за успешно ориентиране в програмна документация.

2) могат:

• Да се ориентират в институционалната структура на ЕС.

• Да боравят с терминологичния апарат за формиране на наднационални политики и управление.

• Да разчитат програми и програмни документи и да разработват проектни идеи в рамките на централизираните и децентрализираните програми.


Предварителни изисквания:
не

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Представяне на курса – цели и компетенции. Какво знаем за ЕС?
  2. Политиките на ЕС – видове и обхват
  3. Институциите на ЕС – структура и компетенции в областта на образованието.
  4. Обхват на образователната политика на ЕС.
  5. Постепенното изграждане на “Europe of education and ‘training”– първи стъпки; осъществени програма за действие.
  6. Постепенното изграждане на “Europe of education and ‘training” - включването на образованието в Договора от Маастрихт; развитие на програмите за действие.
  7. Болонски процес и Европейското пространство за висше образование.
  8. Обща платформа за подкрепа на обучението през целия живот, Лисабонска стратегия; стратегия - "Education and Training 2020"
  9. Дискусия по историческото развитие на образователната политика на ЕС
  10. Инструменти за сътрудничество в средното образование – Еразъм +
  11. Инструменти за сътрудничество в средното образование – Еразъм + - успешни проекти
  12. Инструменти за сътрудничество във висшето образование и образованието за възрастни – Еразъм +
  13. Инструменти за сътрудничество във висшето образование и образованието за възрастни – Еразъм + - успешни проекти
  14. Синергия между различни субсидиарни политики – образование: култура, младеж
  15. Стратегия за развитие на ВО в България
  16. Структурни фондове и образование. Оперативна програма ОБРАЗОВАНИЕ
  17. Презентация на идея за проект с мотивационен анализ на избрана от студента дейност по програма Еразъм+

Средства за оценяване:

Благоева-Хазърбасанова, Елена. "Европейското измерение в образованието и културата - политики и управление", София, изд. Авангард Прима, 2017

Шикова, Ингрид. Европейски фондове, програми, проекти 2014 – 2020, Минерва, 2015

The Internal Market – General Principles;

Структурните фондове – възможности и предизвикателства. - София: Министерство на финансите, 2014

Изпълнителна агенция „Образование, аудиовизия и култура“.

Wallace H., W. Wallace and M Pollack, Policy-Making in the European Union, Oxford University Press, 2005.