PMCB101 Медийна грамотност
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които представляват различни форми на учебна натовареност:
• Запознаване със същността на медийната грамотност и възможностите за прилагането й спрямо различните медии – 18 часа;
• Дискусионен форум, в който студентите следва да приложат познанията си в областта на медиите и да създават медийни послания – 4 часа;
• Практически занимания и работа по групи 8 часа;
Формирането на оценката е комплексно. От една страна се проверяват теоретичните познания и подготовка на студентите чрез тест. От друга – активността и качеството на участие в дискусионния форум. Основните критерии за оценката са:
• Придобит минимум познания върху медиите и медийната грамотност;
• Познания за различните техники на конструиране на медийни послания;
• Практически умения за работа в сферата на медиите.;
• Творческо интерпретиране на различни медийни послания.
Преподавател(и):
гл. ас. Ралица Филипова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да владеят основните категории и понятия на теорията на медийната грамотност.
• Да откриват положителните и отрицателни ефекти при използването на отделните медийни съобщения.
2) могат:
• Да „четат” и интерпретират смисъла на медийните съобщения.
• Да прилагат познанията си по медийна грамотност при конструиране на медийни съобщения
• Да придобият нужни умения за работа в различните медии.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Да имат интереси и познания в областта на различните медии.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Медиен плурализъм и медийна грамотност
- Медийната грамотност и професионалната журналистика
- Техники за приучаване на зрителите да наблюдават критично. Какво се крие зад телевизионните модели?
- Ролята на достъпа до радиото и телевизията. Механизми за манипулация чрез рекламата и PR
- Разбиране и анализиране на медиясъобщението – основа на медийната грамотност.
- Токшоуто и реалити програмите – възможности за въздействие и формиране на аудиторията
- Новини и публицистични програми – реалност или манипулирани послания?
- Разграждане” на медиите или как да възвърнем контрола над възприятията си?
- Децата и медийната грамотност.
- Кои реклами по-силно ни въздействат и защо?
- Медийната грамотност и гражданското общество.
- Европейската директива за аудиовизуални медийни услуги – подробна информация за директивата и за чл.37 от нея;
- Работа с медии
- Работа в медии
- Как да се предпазим от манипулациите в медиите?
Литература по темите:
1. „Медиязнание”, Вл. Михайлов
2. „Лице в лице с медиите”, Т.Стоицова
3. „Как да общуваме с медиите”, С. Стюърт
4. „Теория и практика на манипулацията”, Д. Рушкоф
5. „Елементи на журналистиката”, Б. Ковач и Т. Роузънстийл
6. „Аудиовизуална политика и законодателство на Европейския съюз”, Н. Огнянова
Средства за оценяване:
1. Тест
2. Практическа задача