OOOK175 Езикът на танца
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с вълнуващия свят на танцът. Ще разглеждаме теми свързани с неговата история и развитие през вековете. Ще се научим да общуваме чрез танцово изкуство.
• Казват, че танцът е универсален език. И още, че той е език преди словото. Не случайно нарекох курсът именно така. Искам чрез него да се опитаме със студентите да надникнем отвъд познатата ни представа за този вид изкуство. Но дали е само изкуство. Или е език, пантомима ...
• Чрез курса ще потърсим къде се крият корените на танца. Ще се опитаме да разкрием неговата семантика и същност. Ще разгледаме промените и еволюцията му през епохите.
• Мястото на танца в различните култури е различно, но именно това различно ще ни научи да познаваме повече танца. Да ни даде възможност да го познаваме не само като чисто физическо занимание, но и като духовно.
• Индия, Китай, Гърция, Америка, България, Турция, Русия са само част от спирките на които ще се спре нашия път на опознаване.
• Ще се срещнем визуално с творчеството на едни от най-големите хореографи в областта на съвременното и класическо изкуство.
• Ще потърсим връзките на танца с другите изкуства – кино, театър...
Преподавател(и):
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• Придобиват познания по отношение културата на танца в различните култури.
• Придобиват познания относно стилистиката и еволюцията на танцовото изкуство.
• Ще преоткрият смисъла на танца днес и преди.
2) могат:
• Да използват получените знания и да ги обогатяват в своята житейска практика, сблъсквайки се съзнателно или не със света на танца.
• да формулират особеностите в историческото развитие на танцовото изкуство.
Предварителни изисквания:
Няма, само желание за нови знания и развитие.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Запознаване с методологията на курса. За танца и неговата същност.
- Произход на танца.
- Египет и произходът на танца
- Китай и древното китайско танцово изкуство
- Корените на танца в Индия
- Гърция и танцовото изкуство
- Танцовото изкуство в Древен Рим
- Характерни и исторически танци
- Танците по българските земи и мястото им в световната танцова история.
- Танцът през Средновековието.
- Танци на ексатаза. От шаманите до нестинарите. Или как чрез танц общуваме с по-висши сили.
- Танцът през Ренесанса.
- Корените на балета.
- Зараждане на съвременното танцово изкуство. От Айседора Дънкан, Марта Греъм до Рудолф фон Лабан и творчеството на много съвременни творци.
- Семантика на танца. Митология в танцото изкуство. Танц и сцена. Театрализирането на танца - едно връщане назад във времето. Танцът във филмовото изкуство.
Литература по темите:
• АВС на етнологията, Антология на науката за човека, културата и обществото, т. I и II, С., 1999
• Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
• Абрашев, Г. Тематична и сюжетна форма на танца // Художествена самодейност, 1957, №5
• Абрашев, Г. Композиция и форма на танца, С. 2001
• Александрова, А. Биография на танца и балета, С., 1996
• Беров, Т. Семиотика на изкуството, В., 2000
• Вакарелски, Хр. Етнография на България, С. 1974
• Дикова, М. Стил и характер на българските народни танци, С. 1955
• Еко, Умберто. История на красотата. Кибеа, 2006.
• Захариев, П. Характерни особености на тракийските танци. С. 1957, В: Танцова самодейност, бр. 12
• Кацарова, Р. Български танцов фолклор, С. 1955
• Крейпо, Р. Културна антропологич. Как да разбираме себе си и другите, С., 2000
• Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
• Тодоров, Т. Фолклорната традиция и съвременността, С., 1982, В: Художествена самодейност, бр. 4
• Торнев, П. Историческо развитие и същност на танца, С., 1967, В: „Танцово изкуство”, бр. 4
• Фрейденберг, О. Поетика на сюжета и жанра, С., 2001
• Харалампиев, К. Сценично поставяне на народните танци // Художествена самодейност, 1981, №9
• Шевалие, Ж., А. Геербрант, речник на символите, С., 1997
• Шмит, Жан-Клод, Смисълът на жестовете вСредновековния Запад, С., 2000
• Шулеков, Н. Танц и сцена. За хореографското претворяване на сценичното пространство // Художествена самодейност, 1982, №5
• Щърбанова, А. Тяло и танц // Български фолклор, 1995, № 4
• Щърбанова, А, Антропология на танца // Български фолклор, 1994, №2
• Королева, Е. Ранние формы танца, М., 1977
• Jaffe, N. Folk Dance of Europe, England, 1990
Средства за оценяване:
Текущият контрол се състои от следните компоненти:
1. Тест
2. Курсова работа.
3. Участие в практическите семинари.
4. Участие по време на семестъра.