ADVB105 Основни рекламни школи
Анотация:
Всяка индустрия има своите звезди - минали и настоящи. Рекламата със сигурност не е изключение. Всеки, който се готви да влезе в този бизнес трябва да знае кои са най-важните и влиятелни фигури в историята на съвременната реклама. Курсът разглежда творчеството и приносите за развитието на комуникациите на редица креативни хора от индустрията. Това са Джеймс Уолтър Томпсън, Клод Хопкинс, Реймънд Рубикъм, Росър Рийвс, Дейвид Огилви, Бил Бърнбах, Лео Бърнет и др. Тези имена са останали изписани със златни букви в историята на рекламата и всеки един от тях има значителен принос за развитието на съвременната индустрия. Тяхна е заслугата за появата на различни техники, правила и принципи, които и до днес намират своето приложение в практиката. Реализираните от тях кампании продължават да будят възхищение и могат да служат като „наръчник“ на всеки прохождащ рекламист.
Курсът е предимно с практическа насоченост. Целта е на основата на анализ на конкретни примери от света на историята на рекламата да се изведат основни изводи и препоръки за реализацията на ефективна комуникационна кампания отговаряща на съвременните тенденции.
Преподавател(и):
доц. Даниела Кадийска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ЩЕ ЗНАЯТ:
- Периодизиация на рекламата
- Най-ярките представители в индустрията и техния принос.
2) ЩЕ МОГАТ:
- да различават творчеството на отделните "звезди" на рекламата
- да намират практическата приложимост на придобитите знания и да развиват различни комуникационни техники по примера на големите имена в рекламата
- да прилагат наученото в практиката създавайки свои собствени рекламни продукти
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в тематиката на курса. Нейно величество рекламата – дефиниции
- Възникване на рекламата в света - етапи в развитието
- Великите предшественици американската реклама: Бенджамин Франклин и Финиъс Тейлър Барнъм
- Джеймс Уолтър Томпсън – въвеждане на термина търговска марка
- Стенли Резор – легитимиране на науката в рекламата и изграждане на стандарти
- Хелън Лансдаун Резор – въвеждане на сексуалните апели в рекламата насочена към жените
- Алберт Дейвис Ласкър - защитник на очевидното
- Клод Хопкинс – теоретик и практик на научната реклама
- Реймънд Рубикъм - устоявайте на обичайното
- Росър Рийвз – изключително предложение за продажба
- Бил Бернбах – силата на въздействието
- Лео Бърнет - налагане на визуалните образи на продуктите в рекламата
- Дейвид Огилви - образът на търговската марка
- По примера на Големите - практическа работа
- Конферанс - представяне на самостоятелни разработки
Литература по темите:
БИБЛИОГРАФСКИ ИЗТОЧНИЦИ:
1. Каталог на библиотеката на НБУ
ЕЛЕКТРОННИ ИЗТОЧНИЦИ:
1. EBSCO: Academic Search Complete, eBook Collection, MasterFILE Premier
2. JSTOR
3. WARK
КНИГИ
АБАДЖИМАРИНОВА, Румяна Георгиева. Книгата : Интегрирана маркетингова комуникация на книгата. София: Сиела, 2000.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 00 / А 121
АБАДЖИМАРИНОВА, Румяна Георгиева. Търговска марка – Бренд. София: Сиела, 2006.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / А 121
ГЕОРГИЕВ, Лъчезар Георгиев. Българско книгоиздаване : Ретроспекции, тенденции, структури, модели. Велико Търново: Университетско издателство "Св. св. Кирил и Методий", 2006.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 00 / Г 370
ДОГАНОВ, Димитър Иванов. Българска рекламна енциклопедия. София: Сиела, 2001. Източник: Каталог НБУ сигнатура С 659 / Д 692
ДОГАНОВ, Димитър Иванов. Речник на рекламните термини. София: Д-р Петър Берон, 1983.
Източник: Каталог НБУ сигнатура С 659 / Д 692
ИЛЧЕВ, Иван. Рекламата през Възраждането. София: Академично издателство "Проф. Марин Дринов" , 1995.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 949.72.04 / И 581
КАФТАНДЖИЕВ, Христо Николов. Текстът на печатната реклама : [Учебник за ВУЗ]. София: Фак. по журналистика и масови комуникация, 1998.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / К 477
КРЪСТЕВ, Светозар Владимиров. Рекламата : Понятия, правила, примери. София: Сиела, 2000.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / К 923
РИЙС, Ал. [Двадесет и два] 22 неизменни закона на брендинга : Как да превърнем един продукт или услуга в търговска марка. София: Класика и стил, 2000.
ТРАУТ, Джак. Големите проблеми на големите търговски марки : Трудно научените уроци. София: Инфодар, [2006].
Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / Т 798
ЦОНЕВА, Иванка. Анатомия на рекламата. В. Търново, 2009.
Източник: НАБИС
BABIN, Barry J. Essentials of marketing research. Boston: Cengage Learning, 2016. Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / B 11
FELTON, George. Advertising : Concept and copy. New York: W. W. Norton & Company, 2013.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / F 36
СТАТИИ И ГЛАВИ ОТ КНИГИ
BAYERS, Chip. Bill Bernbach: Creative Revolutionary. Adweek. [serial online]. 2011,vol. 52, no. 28, p. 30. [viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
YAKOB, Faris. Point of view: Ogilvy on efficacy. Admap Magazine [serial online]. March 2017. [viewed June 30, 2017].
Източник: WARK
TORR, Gordon. I blame J. Walter! Market Leader[serial online].. 2004, Issue 27, p. 14-16. [viewed June 30, 2017].
Източник: WARK
WOOD, James Playsted. Raymond Rubicam. Journal of Marketing [serial online]. 1962, No. 2, p. 77. [viewed June 30, 2017].
Източник: JSTOR
BOMAN, John. Raymond Rubicam (1892-1978). Cambridge Dictionary Of American Biography [serial online]. 2001, No. 1. [viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
FELDWICK, Paul. Six models of advertising [serial online]. Admap. 2015, pp. 10-12.
Източник: WARK
Raymond Rubicam. Hutchinson's Biography Database [serial online]. 2011, No. 1.
[viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
KOVER, Arthur J. Advertising Creativity: Some Open Questions. Journal of Advertising Research [serial online]. 2016, Vol. 56, No. 3, pp. 235-238. [viewed 30 June 2017].
Източник: WARK
Средства за оценяване:
тест, екипна разработка, презентация