HACD963 Графична реклама във визуалната среда – ролята на новите медии
Анотация:
Курсът въвежда докторантите в разглеждането на спецификите на рекламното изображение, правейки преход от историята на печатната реклама и плакатното изкуство, което е в неговата основа към дигиталната среда. По тази тема се разглеждат и някои класически графични техники, които имат отношение към печата.
Ролята на новите медии за графичната реклама, но и дигитално изкуство в последните години е изключително динамична и разнообразна, затова и курсът има интердисциплинарен характер. Занимава се дигитализация на изкуството, както и със съвременни изразни средства (софтуерни решения), от което то се ползва.
Курсът има за цел да запознае докторантите с тенденциите и моментните практики в областта на графичната реклама в среда. Визуалната среда все повече обитава дигиталното пространство, a динамичната икономическа обстановка влияе на дигиталните валути, което направи изкуството част от определени пазари и то излезе не само на културната „борса“.
Курсът се занимава с историческите аспекти и взаимовръзки на визуалната среда, от която графичната реклама е само част, но разбира се, се повлиява от много други процеси в дигиталната среда. Дискутира се темата за наличието на „дигиталната памет“ и значението на практиките за архивиране на изкуството и рекламата, които циркулират с невероятна скорост и обем онлайн, но дали оставят дълготрайна следа.

Преподавател(и):
доц. Калина Христова д-р
доц. Илия Кожухаров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Историческите аспекти на печатната реклама и плакатното изкуство
• Ролята на новите медии и трансформациите в областта на визуалните изкуства
• Познават тенденциите и моментните практики в областта на графичната реклама във визуалната среда
2) могат:
• Да анализират течения / автори / произведения
• Да представят авторски проект: рекламна стратегия / печатна / онлайн кампания / художествен проект
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Обща култура в областта на изкуствата
• Аналитичност и креативност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Първата печатна реклама – изкуството на плаката. Идеология на жанра и технологични средства.
- Специфика на рекламното изображение – специфична композиция и символика.
- Техническа специфика на рекламното изображение – печат / дигитални медии
- Дигитализация на изкуството. Съвременни изразни средства и софтуерни решения.
- Повтарящи се рекламни стратегии, които редуват периоди в историята на изобразителното изкуство - примери
- Дискусия върху избрани от докторантите автори - презентация
- Кратък обзор на дигиталното изкуство: минало, състояние и тенденции
- Концепции и методи за архивиране на дигиталното изкуство (дигитална памет)
- Ролята на новите медии за трансформацията на изкуството. (NFT). Излуствен интелект
- Пърформанс и инсталация в дигиталната среда. Мултимедийни решения
- Дискусия върху представени от докторантите идейни проекти – практическа разработка
- Финално оценяване. Отворена презентация.
Литература по темите:
• На български език:
• Светлин Босилков, „Българският плакат“
• Иван Газдов, „Авторски плакат“
• ОИ „Приложна графика“ – издания на СБХ, каталози от изложбите (1973-1990)
• „Биенале на българския театрален плакат – Димитровград, София“, каталози от изложбите (1980-1992)
• „Международно триенале на сценичния плакат – София“, каталози от изложбите (1995-2019)
На английски език:
• Catherine Flood Zorian Clayton, The Poster: A Visual History, Thames & Hudson, 2020
• David Rymer, The World in Prints: The History of Advertising Posters from the Late 19th Century to the 1940s, White Star Publishers, 2020
• Juliann Sivulka, Soap, Sex, and Cigarettes: A Cultural History of American Advertising, Cengage Learning, 2011
• Jurgen Doring, The Poster: 200 Years of Art and History, Prestel, 2020
• Austin Kleon, Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative, Workman Publishing, 2012
• Austin Kleon, Show Your Work!: 10 Ways to Share Your Creativity and Get Discovered, Workman Publishing, 2014
• Dominik Dryja , The Empowered Artist: NFT Technology and the Future of Art, Independently published, 2021
• Ellen Lupton, Design Is Storytelling, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, 2017