MBAM178 Стратегическо управление и инструменти за анализ (експерти от бизнеса)

Анотация:

Курсът „Стратегическо управление и инструменти за анализ” има теоретико-приложен характер. Курсът предлага систематизирана система от знания за цялостния инструментариум за стратегическо планиране и анализ.

Целите на обучението са свързани с усвояването на знания по основни процеси и техники, свързани с идентифицирането на проблеми, тенденции, ресурси, ограничения и потенциал на развитието; формулирането на цели на развитието, стратегии, приоритети и мерки; съчетаването на стратегическите планове с плановете на по-ниските нива на управление; организацията, наблюдението и оценката на стратегическите планове като елемент на конкретната им реализация.

прочети още
Маркетинг мениджмънт

Преподавател(и):

доц. Юлиана Василева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

- методологията и научния инструментариум на стратегическото управление и анализ;

- процесите по формулирането на цели на развитието, стратегии, приоритети и мерки в стопанските организации;

- принципите на съчетаването на стратегическите планове с плановете по-ниските нива на управление;

- спецификата на организацията, наблюдението и оценката на стратегическите планове като елемент на конкретната им реализация.

2) могат:

- да прилагат на практика методологията и научния инструментариум на стратегическото управление и анализ;

- да анализират и планират стратегическото управление на многопродуктови и еднопродуктови предприятия;

- да използват основните инструменти на стратегическия анализ при управлението на стопански организации;

- да реализират на практика инструментариума за стратегическо планиране и анализ в стопанските организации – малки, средни и големи по размер.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения по:

- Основи на мениджмънта

- Конкурентоспособност и бизнес развитие



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Стратегическото управление: същност, основни понятия, видове стратегии, бизнес vs корпоративна стратегия, нива и взаимовръзка между различните стратегии, стратегиране в пазарна среда, стратегиране в непазарна среда
  2. Основни етапи на стратегическото управление - подходи, структури, организация
  3. Ключови области на стратегическия анализ - стратегическа диагностика и позициониране на компанията, стратегическо сегментиране, стратегически портфейл, стойностни вериги, стратегически групи и стратегически партньорства
  4. Стратегически инструментариум за анализ - методи, модели и приложение, бизнес казуси
  5. Приложение на инструментариума за стратегическа диагностика и позициониране на компанията
  6. Приложение на инструментариума за стратегическо сегментиране и стратегически портфейл
  7. Приложение на инструментариума за стойностни вериги, стратегическа групи и стратегически партньорства

Литература по темите:

• Генов, Г., Хаджичонева, Ю. (2021). Дигиталната трансформация на бизнеса: въздействието от Ковид-19. В: Захаринов Б., Ризова Т. (съст.). (2021). Икономика и бизнес в постпандемичния свят. София: Аскони-Издат. 465-480.

• Магрета, Д. (2017). Как да разбираме Майкъл Портър: Основен наръчник в областта на конкуренцията и стратегията. София: Класика и стил.

• Маринов, М. (2012). Стратегии на бизнеса. София: УНСС.

• Портър, М.Е. (2004). Конкурентното предимство на нациите. София: Класика и стил.

• Портър, М.Е. (2010). Конкурентна стратегия: Техники за анализ на индустрии и конкуренти. София: Класика и стил.

• Ръководство за стратегическо планиране и разработване на политики в България, www.strategy.bg.

• Хаджичонева, Ю. (2022). Предприемачество, иновации и изкуствен интелект в България – динамика и управление. София: Издателски комплекс – УНСС. 282.

• Digman, L.A. (1986). Strategic Management : concepts, decisions, cases. Plano: Business Publications.

• Hill, Ch.W. L. (2013). Strategic Management : Theory. Mason: South-Western

• Hitt, M., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2013). Strategic Management: Competitiveness and Globalization: Cases. 10th Edition. Mason: South-Western.

• Lehmann-Ortega, L. et al. (2016). Strategor. 7ème éd. Paris : Dunod.

• Thompson, A.A., Strickland III, A.J. (1987). Strategic Management : concepts and cases. Plano: Business Publications.