MBAM178 Стратегическо управление и инструменти за анализ (експерти от бизнеса)
Анотация:
Курсът „Стратегическо управление и инструменти за анализ” има теоретико-приложен характер. Курсът предлага систематизирана система от знания за цялостния инструментариум за стратегическо планиране и анализ.
Целите на обучението са свързани с усвояването на знания по основни процеси и техники, свързани с идентифицирането на проблеми, тенденции, ресурси, ограничения и потенциал на развитието; формулирането на цели на развитието, стратегии, приоритети и мерки; съчетаването на стратегическите планове с плановете на по-ниските нива на управление; организацията, наблюдението и оценката на стратегическите планове като елемент на конкретната им реализация.
Преподавател(и):
доц. Юлиана Василева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
- методологията и научния инструментариум на стратегическото управление и анализ;
- процесите по формулирането на цели на развитието, стратегии, приоритети и мерки в стопанските организации;
- принципите на съчетаването на стратегическите планове с плановете по-ниските нива на управление;
- спецификата на организацията, наблюдението и оценката на стратегическите планове като елемент на конкретната им реализация.
2) могат:
- да прилагат на практика методологията и научния инструментариум на стратегическото управление и анализ;
- да анализират и планират стратегическото управление на многопродуктови и еднопродуктови предприятия;
- да използват основните инструменти на стратегическия анализ при управлението на стопански организации;
- да реализират на практика инструментариума за стратегическо планиране и анализ в стопанските организации – малки, средни и големи по размер.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения по:
- Основи на мениджмънта
- Конкурентоспособност и бизнес развитие
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Стратегическото управление: същност, основни понятия, видове стратегии, бизнес vs корпоративна стратегия, нива и взаимовръзка между различните стратегии, стратегиране в пазарна среда, стратегиране в непазарна среда
- Основни етапи на стратегическото управление - подходи, структури, организация
- Ключови области на стратегическия анализ - стратегическа диагностика и позициониране на компанията, стратегическо сегментиране, стратегически портфейл, стойностни вериги, стратегически групи и стратегически партньорства
- Стратегически инструментариум за анализ - методи, модели и приложение, бизнес казуси
- Приложение на инструментариума за стратегическа диагностика и позициониране на компанията
- Приложение на инструментариума за стратегическо сегментиране и стратегически портфейл
- Приложение на инструментариума за стойностни вериги, стратегическа групи и стратегически партньорства
Литература по темите:
• Генов, Г., Хаджичонева, Ю. (2021). Дигиталната трансформация на бизнеса: въздействието от Ковид-19. В: Захаринов Б., Ризова Т. (съст.). (2021). Икономика и бизнес в постпандемичния свят. София: Аскони-Издат. 465-480.
• Магрета, Д. (2017). Как да разбираме Майкъл Портър: Основен наръчник в областта на конкуренцията и стратегията. София: Класика и стил.
• Маринов, М. (2012). Стратегии на бизнеса. София: УНСС.
• Портър, М.Е. (2004). Конкурентното предимство на нациите. София: Класика и стил.
• Портър, М.Е. (2010). Конкурентна стратегия: Техники за анализ на индустрии и конкуренти. София: Класика и стил.
• Ръководство за стратегическо планиране и разработване на политики в България, www.strategy.bg.
• Хаджичонева, Ю. (2022). Предприемачество, иновации и изкуствен интелект в България – динамика и управление. София: Издателски комплекс – УНСС. 282.
• Digman, L.A. (1986). Strategic Management : concepts, decisions, cases. Plano: Business Publications.
• Hill, Ch.W. L. (2013). Strategic Management : Theory. Mason: South-Western
• Hitt, M., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2013). Strategic Management: Competitiveness and Globalization: Cases. 10th Edition. Mason: South-Western.
• Lehmann-Ortega, L. et al. (2016). Strategor. 7ème éd. Paris : Dunod.
• Thompson, A.A., Strickland III, A.J. (1987). Strategic Management : concepts and cases. Plano: Business Publications.