MUSM421 Магистърски семинар I част
Анотация:
Курс MUSM421 Магистърски семинар I част е предназначен за студенти изучаващи Магистърска програма "Музикознание" и има за цел да подготви студентите за едно дълбоко разбиране на проблемни, общи или конкретни теми от развитието на съвременната музикална наука, музикалната история и теория,както и към едно заълбочено познание на съвременното музикално творчество.
Студентите се запознават с най-нови подходи в научното познание, методи на практико-приложни изследвания, както и различни теории от българското и чуждестранното музиказнание. В рамките на семинарните занятия на курса ще бъдат изяснени и коментирани основни проблеми на развитието на музиката в контекста на днешната епоха, ще бъдат разгледани и изследвани основни културни дебати върху развитието на съвременната музика. Един от основните фокуси на семинарите ще бъде проблема за стила и за стиловите взаимодействия в съвременното музикално изкуство.
Курсът цели да провокира интереса и да насочи студентите и към активно разбиране на съвременната музика и изкуство и изисква активност от страна на студентите за динамично участие в организираните редовни семинари на департамент „Музика” – „Музикални субхоризонти”, както и посещение на постоянни семинари на гостуващите в Нов български университет водещи имена в музикалното изкуство.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Елисавета Вълчинова-Чендова д.н.
проф. Явор Конов д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• особености в историческото развитие на съвременното музикално изпълнителско изкуство в контекста на общокултурното развитие;
• основни стилови и жанрови направления, автори, основни творби на съвременната музика;
• да слушат активно и с професионално-аналитично отношение съвременна музика.
2) могат:
• да формулират основни характеристики на музикалното изкуство;
• да правят анализ на музикални творби, осъществен при слушане на музика и разглеждане на нотни текстове;
• да формулират основните стилови и жанрови направления в съвременната музикална култура;
• да познават композитори и интерпретатори, основни заглавия в музикалната литература;
Предварителни изисквания:
• Да имат бакалавърска степен.
• Да имат основни музикалнотеоретични и музикалноизпълнителски познания и умения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Семинари на гостуващи в НБУ преподаватели върху теми разглеждащи основни стилови и жанрови направления в съвременната музикална култура.
- Семинари разглеждащи творчески стратегии на съвременни композитори с практически анализ на музикални творби и разглеждане на нотни текстове.
- Семинари на преподаватели от НБУ върху теми от развитието на съвременното музикално-изпълнителското изкуство в контекста на общокултурното развитие.
Литература по темите:
• Арнаудов, Георги. Бележки към разбирането на понятието стил в музиката от края на ХХ и началото на ХХI век. Българско музикознание (3-4 - 2013). сс. 182-200. ISSN 0204-823X
• Арнаудов, Георги. Множествена естетика в музиката на постмодерността. Минимализъм и процесна музика. Българско музикознание (1 - 2012). сс. 52-70. ISSN 0204-823X
• Божикова, Милена. Музикалният ХХ век като „Късен стил”, София: Институт по изкуствознание БАН, 2010, 272 с.
• Вълчинова-Чендова, Елисавета. Новата българска музика през последните десетилетия: модели и интерпретации. С.: Институт за изкуствознание – БАН, 2004, 327 с.
• Фуко, Мишел. Генеалогия на модерността. С.: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 1992, 271 с.
• Холопов, Ю. Н.. Гармония. теоретический курс. Санкт- Петербург Москва Краснодар 2003.
• Хофстатър, Дъглас. Гьодел, Ешер, Бах: Една гирлянда към безкрайността, С. Изток-Запад, 2011, 1104 стр.
• Aldwell, Edward, Schachter, Carl, Cadwallader, Allen. Harmony and Voice Leading. Schirmer, 2010, 736 p.
• Cage, John. Silence. Lectures and writings by John Cage. Middletown: Wesleyan University Press, 1973, 276 p.
• Cage, John. John Cage. Writer. Previously uncollected pieces. New York: Limelight Editions, 1993, 281 p.
• Fux, Johann Joseph; Mann, Alfred; Edmunds, John The Study of Counterpoint from Johann Joseph Fux’s Gradus ad parnassum. New York: W.W. Norton & Co. 1965, 160 p.
• Jeppesen, Knud Counterpoint: the polyphonic vocal style of the sixteenth century. trans. by Glen Haydon, with a new foreword by Alfred Mann. New York. 1992, 320 p.
• Lang, Berel. The Concept of Style, NY, Cornell University Press; Rev Exp Su edition, 1987, 320 p.
• Vicentino, Nicola. Ancient Music Adapted to Modern Practice. Edited by Claude V. Palisca; Translated by Maria Rika Maniates. Yale University Press, Nov 27, 1996 - 560 p.
• Messiaen, Olivier „The Technique of My Musical Language”, Paris: Alphonse Leduc, 1944.
• Read, Gardner „Music Notation”, New York: Allyn and Bacon, Inc., 1979.
• Schoenberg. Arnold. Theory of Harmony. University of California Press 2010, 472 p.
• Schroeder, Carl. Harmony and Theory: A Comprehensive Source for All Musicians. Musicians Institute Press, 1998, 160 p.
• Zarlino, Gioseffo “Istituzioni armoniche”, tr. Oliver Strunk, in Source Readings in Music History. New York, W.W
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Семинар
Анализ
Финално оценяване:
Презентация
Събеседване