MUSM578 Музикално изпълнителство (история, теория, практика)
Анотация:
Курсът има за цел да въведе студентите по музикознание в света на интерпретацията - като теория и история. В рамките на 30 часа той дава някои основни тенденции и насоки, които да дадат стабилна основа при техните научни по-нататъшни търсения.
Развитието на българската музика като творчество и изпълнителство е свързана с европейските музикални традиции и влиянието им у нас. В последното столетие влияние има и световното музикално наследство. Курсът има задача да стимулира свободния избор на младото поколение по отношение намиране на нови модели на интерпретация и изпълнителство. Основна работа на студентите в курса е тяхната научна реализация. Курсът подготвя студентите за работа в реална среда - след приключване на курса на обучение в магистърската програма в НБУ.
Преподавател(и):
проф. Милена Шушулова-Павлова д-р
проф. Явор Конов д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Завършилите курса студенти ще
• имат богати теоретични и исторически познания в областта на изпълнителското майсторство.
• знаят за най-нови световни тенденции в развитието и практиките на концертни и други публични прояви в областта на музиката.
• имат свободен избор да експериментира в различни организационни и изпълнителски модели.
• могат да работят в научен екип
• могат да се включват в последващи научни проекти към департамента или програмата и извън тези екипи.
• могат да реализират, съвместно с колегите си от програмите по музика на НБУ майсторски класове, уъркшопи, групови или самостоятелни изяви, концерти, студийни звукозаписи и др. и да описват научно с факти и аргументи случващото се.
• могат активно да представят резултатите от своята научна дейност.
Предварителни изисквания:
Сериозна подготовка по история на музиката и музикално-теоретични дисциплини.
Опит в областта на музикалното изпълнителство и интерпретация на добро техническо ниво.
Голям слухов опит из областта на музикалната литература.
Широка обща и музикална култура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Култура, изкуство, музика.
- Философия на музиката и наличието на естетически норми.
- Какво е стил и жанр в музиката. Някои основни понятия.
- Поглед върху историята на музиката с някои социологически аргументи.
- Семинар.
- Художествени тенденции и творчески интерпретации в музиката на ХVІІ-ХVІІІ век.
- Художествени тенденции и творчески интерпретации в музиката на ХІХ век.
- Художествени тенденции и творчески интерпретации в музиката на ХХ век.
- Художествени тенденции и творчески интерпретации в музиката на ХХІ век.
- Семинар.
- История на интерпретацията в музикалното изпълнителство.
- Теория на интерпретацията в музикалното изпълнителство.
- Психология на интерпретаторската работа в музикалното изпълнителство.
- Стилови белези в интерпретаторското наследство.
- Заключителен семинар.
Литература по темите:
Адорно, Теодор. Естетическа теория. Изд. „Агата-А“, София. 2002. (Първо издание: Ohne Leitbild. Parva Aesthetica. OA 1967. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag 1970, ISBN: 978-3518102015)
Адорно, Теодор. Философия на новата музика. Изд. „Наука и изкуство“, София. 1990. (Първо издание: Philosophie der neuen Musik. OA 1949. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag 1997, ISBN: 978-3518278390)
Арнаудов, Георги. Стилови взаимодействия в творческата дейност на композитора от постмодерната епоха. Автореферат на дисертация. НБУ, София. 2012.
Белтрандо-Патие, Мари-Клер. История на музиката. Част 1. Изд. „Музика“, София. 1997. (превод от френски език на Larousse-Bordas, Paris)
Белтрандо-Патие, Мари-Клер. История на музиката. Част 2. Изд. „Музика“, София. 1999. (превод от френски език на Larousse-Bordas, Paris)
Бишоф, Райнер. За европейския дух. Изд. „Д-р Иван Богоров“, София. 2010.
Вебер, Макс. Рационални и социологически основания на музиката. ИК „Критика и хуманизъм“, София. 2000.
Далхаус, Карл. Музикална естетика. Изд. „Пигмалион“, Пловдив. 2004.
Димов, Венцислав. „Медийната музика в предметното поле на етномузикологията“. Статия в сп. „Българско музикознание“, бр. 2-3/2010, стр.23-40.
Капустин, Юрий. Музикант-исполнитель и публика. Социологичные проблемы и современной концертной жизни. Москва. 1985.
Кръстева, Нева. Музикално-естетически изследвания. Том I, II и III. ЕТ „Лидинг текнолоджи“, София. 2002.
Ломакс, Алън. Структура на музикалното изпълнение и социалната структура. – В: Социологически модели на изкуството. Антология. Част 1. (Съст. Иван Стефанов, А. Янева). Изд. „Аскони-издат“, София. 2001.
Лосев, Алексей. Музиката като предмет на логиката. ИК „Иван Вазов“, София. 1996.
Павлов, Евгени. Структура и типология на концертната публика. В: сп. „Музикални хоризонти“, 1980, бр. 7-8.
Петев, Тодор. Теории за комуникацията. ФЖМК, София. 2001.
Стоянов, Росен. За културата в контекста на цивилизацията на образите. В: Годишник на Масови комуникации 2009. (http://ebox.nbu.bg/mas_com10/view_lesson.php?id=77)
Фотев, Георги. Дисциплинарна структура на социологията. Изд. „Изток-запад“, София. 2006.
Хабермас, Юрген. Структурни изменения на публичността. УИ „Св. Климент Охридски“, София. 1995. (Strukturwandel der Offentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der burgerlichen Gesellschaft (Habilitationsschrift). Luchterhand, Neuwied 1962. (Neuauflage: Suhrkamp, Frankfurt am Main 1990, ISBN 3-518-28491-6).
Харалампиева, Ирина. Музикалната публика. Изд. „Хайни“, София, 2014.
Христов, Димитър. Фундаментални предпоставки за композиторското въображение. Към ситуацията в началото на ХХІ век. Изд. „Музикално общество „Васил Стефанов“, София, 2009.
Цинандова-Харалампиева Веса. Естетика на музиката. София. 2000.
Шушулова-Павлова, Милена Георгиева. Музика и публики. Връзката на музикалното послание с реалността. Доклад във Втори национален научен форум с международно участие BERTF 2014 „Изкуството и културата днес: Духът на времето и проблеми на интерпретацията“, Република Сърбия, Университет в Ниш, Факултет по изкуства. Ниш, 10-11 октомври 2014. UNIVERZITET U NISU, FAKULTET UMETNOSTI „UMETNOST I KULTURA DANAS: DUH VREMENA I PROBLEMI INTERPRETACIJE“
Шушулова-Павлова, Милена Георгиева. Музика и публики. Нови концепции за отвореност. Издателство на НБУ, 2015.
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 40 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 20 %
НАУЧНА ПРЕЗЕНТАЦИЯ 40 %