MUSM573 Музика и възприятие I част
Анотация:
• Курсът по „Музика и възприятие” в НБУ е насочен към разкриване на теоретични представи и изграждане на някои основни практически умения, свързани с възможни начини на осмисляне и преживяване на музика, респ. нейни въздействия.
• Курсът по „Музика и възприятие” се разгръща в 2 части:
1. Фундаментални представи по въпросите „що е наука”, „що е възприятие”, „що е звук”, „що е музика”, психология, музикална психология, музика и въздействието й върху хора.
2. Дълбочинно навлизане във въпросите на музикалната психология, във връзка с нейната мултидисциплинарност, еволюция и строежи в евроцентрираната музика (по исторически етапи и жанрово), към въпроси на константността, но и променливостта в разбирания за музика и възприемането и преживяването й, респ. въздействието й.
• Обучението в Част 1 има за цел:
1. Да създаде представи за това, що е наука, респ. психология и музикална психология;
2. Да създаде представи върху различни исторически и културални разбирания за музика, музикална система, роли на музиканта;
3. Д осветли въпроси на социалната и личностна роля на музиката, функциите й;
4. Да очертае взаимовръзките между природата на човека (като личност) и психологически аспекти на личността му в зависимост от среда, образование, обща култура, предпочитания, навици;
5. Да навлезе във въпроси на възможни психологически повлиявания чрез различни видове музика;
6. Да подготви студента за изучаване на Част 2 от дисциплината „Музика и възприятие”.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Елисавета Вълчинова-Чендова д.н.
проф. Явор Конов д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• дефиниции за музика,
• за сетива, за възприятие и в частност за това как човекът възприема звуковете,
• за психология и за психология на музиката,
• за ролята на музиката в личен и обществен план и за функциите й,
• за взаимовръзки „дадености-характер-среда-образование-вкус-предпочитания-навици,
• за влияния на звучения върху човека.
2) могат:
• да се ориентират по отношение на звучения и музика,
• да съобразяват реални и възможни въздействия на музика върху хора,
• за преценяват основания за музикални разбирания, предпочитания и навици у отделни хора или групи,
• да използват наученото за ползотворни въздействия върху себе си или други.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• нотация,
• солфеж,
• елементарна теория на музиката,
• хармония,
• история на музиката,
• история на изкуствата (факултативно),
• психология (факултативно).
Техническо осигуряване:
• на книжно тяло или на компютърен или друг екран – текстове, ноти, изображения
• аудио и видеозаписи – музика, слово, учебни и други филми.
• мултимедийно обучение чрез файлове от хардуерен носител или от интернет.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1.
- Що е сетиво. Сетивна система. Взаимовръзки между 6-те сетива на човека.
- Що е възприятие и що е възприемане. Възприятието като познавателен психичен процес.
- Възприемането на звука от човека. Физико-акустически и био-психологически параметри. Общи закономерности и частни случаи.
- Що е музика?
- Културални дефиниции за музика. Музиката като система на култура
- Звуците в музиката. Гласът. Музикалните инструменти
- Създаване на музика
- Разпространение на звучения и музика (живи изпълнения; звукозапис – видове, носители и разпространение, съхранение).
- Социална и личностна роля на музиката. Кроскултуралната перспектива.
- Функции на музиката. Музикантът в обществото.
- Личността: дадености, среда, образование. Емоционално и рационално. Професионални познания и умения.
- Обща култура и хоби. Разбирания за музика. Вкус. Фантазия. Навици и предпочитания.
- Влияние на звучения и музика върху мисловни и емоционални състояния на човека. Закономерности и специфики. Музиката като лечебно средство.
- Образование и музика.
Литература по темите:
Основни източници:
• Арнаудов, Георги: Бележки към разбирането на понятието стил в музиката от края на ХХ и началото на ХХI век, Българско музикознание, 2013, кн. , 182-200
• Арнаудов, Георги: Множествена естетика в музиката на постмодерността. Минимализъм и процесна музика, Българско музикознание, 52-70
• Арнаудов, Георги: Музикалният минимализъм. Произход и начини на употреба, Годишник на Нов български университет 2010, 228-238
• Арнаудов, Георги: Отвъд границите на стила. Малер, Борхес и Берио, Млад научен форум за музика и танц: Седма научна конференция с международно участие, 9-10.06. 2012: Сборник с доклади, 2013
• Арнаудов, Георги: Постмодерната музикална телевизия: Контексти, смисли, дебати, Научен електронен архив на НБУ, 2012
• Атлас Музика (в 2 тома), Летера, Пловдив, 2000
• Атанасова-Вукова, Анастасия Петрова: Музикална психология, Шумен: Университетско издателство "Епископ Константин Преславски", 2014, 300 с.
• Десев, Любен: Речник по психология, София, Изток-Запад, 2006, 720 стр.
• Конов, Явор (съставител и автор): Култура и музикално изкуство, помагало за студенти (1997-2019), разпространява се компютърно
• Митрани, Леон: Биоелектрични сигнали, София, издателство Наука и изкуство, 1974, 136 стр.
• Митрани, Леон: За възприятието, София, Издателство на БАН, 1980, 168 стр.
• Митрани, Леон: Наука и ненаука, София, издателство Наука и изкуство, 1989, 232 стр.
• Митрани, Леон: Прозорците на мозъка, София, издателство Наука и изкуство, 1973, 113 стр.
• Музикален терминологичен речник, съст. Св. Четриков, Наука и изкуство, София, 1969
• Речник по психология, София, Наука и изкуство, 1989, 744 стр.
• Силами, Норбер: Речник по психология, София, ЕА - Евразия-Абагар, 1996, 360 стр.
• Хаджиев, П.: Елементарна теория на музиката, София, 1990
• Христов, Дим.: Към теоретичните основи на мелодиката, т. I. Опит за очертаване на аналитичен подход към отделната мелодия, Наука и изкуство, София, 1973
• Христов, Дим.: Към теоретичните основи на мелодиката, т. II. Опит за класификация на мелодическите прояви, Наука и изкуство, София, 1982
• Христов, Дим.: Към теоретичните основи на мелодиката, т. IIІ. Опит за обяснение на мелодичния феномен, Наука и изкуство, София, 1988
• Христозов, Христо: Музикална психология, София, Макрос, 1995, 162 стр.
• Brown, James Murray: A Handbook of Musical Knowledge, 2 vols. London: Trinity College of Music, 1967.
• Chase, Wayne: How Music REALLY Works!, second edition. Vancouver, Canada: Roedy Black Publishing, 2006.
• Deutsch, Diana: The Psychology of Music (Cognition and Perception), 3rd Edition, Academic Press, 2012, 786 pages.
• Encyclopaedia Britannica, https://www.britannica.com/
• Handel, Stephen: Listening : an introduction to the perception of auditory events, Cambridge: MIT Press, 1989, 597 pages.
• Jourdain, Robert: Music, The Brain, And Ecstasy: How Music Captures Our Imagination, William Morrow Paperbacks, 2008, 377 pages.
• Levitin, Daniel J.: This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession, Plume/Penguin, 2007, 322 pages
• Margulis, Elizabeth Hellmuth: On Repeat: How Music Plays the Mind, Oxford University Press, 2013, 224 pages
• Margulis, Elizabeth Hellmuth: The Psychology of Music: A Very Short Introduction (Very Short Introductions), Oxford University Press, 2018, 160 pages
• Meyer, Leonard B.: Emotion and Meaning in Music. Chicago: University Of Chicago Press, 1961.
• Meyer, Leonard B.: Music, the Arts, and Ideas: Patterns and Predictions in Twentieth-Century Culture, University of Chicago Press, 1997, 349 pages.
• Miguel, Roig-Francoli: Harmony in Context, Second edition, McGraw-Hill Higher Education, 2011.
• Patel, Aniruddh D.: Music, Language, and the Brain, Oxford University Press, 2010, 513 pages
• Seashore, Carl: Approaches to the Science of Music and Speech. Iowa City: The University, 1933.
• Seashore, Carl: Psychology of Music, New York, London, McGraw-Hill Book Company, Inc., 1938.
• Tan, Siu-Lan: Psychology of Music, 2nd Edition, Routledge, 368 pages
• The Oxford Handbook of Music Psychology (Oxford Library of Psychology), Oxford University Press, 2 edition, 2018, 976 pages
• Thompson, William Forde: Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music, 2nd Edition, Oxford University Press, 2014, 400 pages.
• Wollheim, Richard: Art and Its Objects: an Introduction to Aesthetics. New York: Harper & Row, 1968.
• сканирани ноти и текстове, както и линкове към съответни сайтове (съдържащи ноти, историко-теоретични текстови, анализи, вкл. мултимедийно поднесени) – качени от проф. д.н. Явор Конов в системата „Мудъл” на НБУ
Други източници:
• Белтрандо-Патие, М.-Кл.: История на музиката (в 2 тома), Музика, София, 1997 (І), 1999 (ІІ)
• Бросар, С. дьо: Речник по музика (1705) – превод и коментари Явор Конов, Ниба Консулт, София, 2010
• Вълчинова-Чендова, Елисавета: Военно-духови оркестри в България и техният репертоар – 1879–1944 г. С., Институт за музика – БАН, 1985, 227 с. Ръкопис. Дисертационен труд (кандидатска дисертация) за присъждане на научната и образователна степен (кандидатска степен) „доктор”. Автореферат. С., Институт за музика – БАН, 1985, 34 с.
• Вълчинова-Чендова, Елисавета: Градската традиционна инструментална практика и оркестровата култура в България – средата на ХІХ – края на ХХ век. С., Пони, 2000, 208 с. (Резюме на английски език.) Издадена със съдействието на НЦМТ при Мин. на културата в България.
• Abraham, G.: The Concise Oxford History of Music, Oxford, Oxford Univ. Press, 1988
• Arnold, D.: The New Oxford Companion to Music, 2 vol., Oxford, Oxford Univ. Press, 1983
• Benward, Bruce, Barbara Garvey Jackson, and Bruce R. Jackson: Practical Beginning Theory: A Fundamentals Worktext, 8th edition, Boston: McGraw-Hill, 2000.
• Dictionnaire de la musique, Paris, Larousse, 1987
• Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 17 Bde, Munchen, Deutscher Taschenbuch Verlag, Kassel-Basel-London, Barenreiter-Verlag 1949-73/R1989
• Harnsberger, L. C.: Essential Dictionary of Music: The Most Practical and Useful Music Dictionary for Students and Professionals (Essential Dictionary Series), Alfred Music, 1996, 336 pages
• Hewitt, Michael: Music Theory for Computer Musicians. USA: Cengage Learning, 2008.
• Honegger, M.: Dictionnaire de la musique, 2 vol., Paris, Bordas, 1970
• Latham, Alison: The Oxford Companion to Music (Oxford Companions), Oxford University Press, 2002, 1450 pages
• Lawn, Richard J., and Jeffrey L. Hellmer: Jazz Theory and Practice. [N.p.]: Alfred Publishing Co., 1996.
• Meyer, Leonard B.: Style and Music: Theory, History, and Ideology. Chicago: University оf Chicago Press, 1997.
• Michels, U.: dtv-Atlas zur Musik, Tafeln und Texte, Band 1, Barenreiter Verlag, Munchen, 1977
• Michels, U.: dtv-Atlas zur Musik, Tafeln und Texte, Band 2, Barenreiter Verlag, Munchen, 1985
• Schering, A.: Geschichte der Music in Beispielen, Leipzig, Breitkopf & Hartel, 1931
• Scholes, P.: The Oxford Companion to Music, Oxford, Oxford Univ. Press, 10th ed., 1970
• Sorce, Richard: Music Theory for the Music Professional. [N.p.]: Ardsley House, 1995.
• The Concise Oxford Dictionnary of Music, ed. Michael Kennedy, Joyce Bourne Kennedy, Oxford, Oxford Univ. Press, 2007
• The Harvard Dictionary of Music (Harvard University Press Reference Library), Belknap Press: An Imprint of Harvard University Press, 4th edition, 2003, 1008 pages
• The New Grove Music Online and Oxford Music Online
• The New Groves Dictionary of Music and Musicians, ed.Stanley Sadie. Macmillan Publishers Ltd, London, 1980, R/1996
• The Routledge Companion to the Contemporary Musical (Routledge Music Companions), Routledge, 2019, 536 pages.
• Yamaguchi, Masaya: The Complete Thesaurus of Musical Scales, revised edition. New York: Masaya Music Services, 2006.
Средства за оценяване:
• присъствие и активност в часовете,
• тест,
• контролна работа,
• анализ,
• практическа разработка,
• презентация,
• събеседване,
• конферанс.