MBAM070D Пазарни структури и анализи
Анотация:
Курсът има за цел да се създадат знания и умения за определяне на пазарната структура (равнището на концентрация и конкуренция) и потенциала за печалба, да се анализира стратегическото поведение на фирмата като функция от конкурентната среда и на тази основа да се определят възможностите за изграждане на конкурентни предимства при отчитане на бъдещите промени и перспективи за развитие на пазара.
В теоретичния анализ на всеки пазар и неговата структура обикновено се прилагат два различни модела (модела на Бейн и модела на Портър), които са взаимосвързани и в значителна степен се припокриват. Курсът комбинира двата метода в единно ръководство (пътеводител) и разработва модел "Пазарна структура - Стратегическо поведение - Конкурентни предимства" за изследване на пазара и фирменото поведение.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• критериите за оценка на функционирането на пазарния механизъм и алтернативните подходи за анализ на функционирането на отрасъла и фирмата;
• основните фактори, определящи пазарната структура и “правилата на играта” в условията на различни пазарни структури;
2) могат:
• да прилагат концепцията за разходите, конкуренцията и ценообразуването в голямата фирма в условията на несъвършени пазари, да отчитат влиянието на ограничителната и дискриминиращата политика в дейността им;
• да отчитат микроикономическите ефекти и макроикономическите последствия от действието на несъвършените конкуренти;
• да познават механизмите на обществените корективи на неефективната конкуренция;
• да прилагат на подхода “Пазарна структура - Стратегическо поведение – Конкурентни предимства” за изследване и анализ на параметрите на пазарната структура и поведението на фирмите в избран отрасъл, с цел реализиране на предимства.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Микроикономика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Теоретична основа за изследване на пазар/отрасъл и стратегическото поведение на фирмата
- Идентифициране на пазарната структура и оценка на потенциала за развитие
- Стратегическо поведение на фирмата
- Конкурентни предимства и оценка на ефективността на фирмата и пазара
Литература по темите:
• Маричкова, А. Пазарни структури и анализи. Лекционен курс в Мудъл, НБУ.
• Ракарова С. , Еленкова А ., Индустриална икономика, НВУ, 2012.
• Танова П. Пазарни структури, Университетско издание “Стопанство”, 2008.
• Stead R.,P.Curwen and K.Lawer. Industrial economics. Theory, Applications and Policy. McGraw-Hill, 1997.
• Church J. and R.Ware. Industrial Organization. Astrategic Approach. McGraw-Hill, 2000.
• Greer D.F. Industrial Organization and Public Policy. Third Edition.Macmillan, 1992.