MBAM070D Пазарни структури и анализи

Анотация:

Курсът има за цел да се създадат знания и умения за определяне на пазарната структура (равнището на концентрация и конкуренция) и потенциала за печалба, да се анализира стратегическото поведение на фирмата като функция от конкурентната среда и на тази основа да се определят възможностите за изграждане на конкурентни предимства при отчитане на бъдещите промени и перспективи за развитие на пазара.

В теоретичния анализ на всеки пазар и неговата структура обикновено се прилагат два различни модела (модела на Бейн и модела на Портър), които са взаимосвързани и в значителна степен се припокриват. Курсът комбинира двата метода в единно ръководство (пътеводител) и разработва модел "Пазарна структура - Стратегическо поведение - Конкурентни предимства" за изследване на пазара и фирменото поведение.

прочети още
Маркетинг мениджмънт ДО

Преподавател(и):

проф. Събина Ракарова  д-р
доц. Едуард Маринов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) познават:

• критериите за оценка на функционирането на пазарния механизъм и алтернативните подходи за анализ на функционирането на отрасъла и фирмата;

• основните фактори, определящи пазарната структура и “правилата на играта” в условията на различни пазарни структури;

2) могат:

• да прилагат концепцията за разходите, конкуренцията и ценообразуването в голямата фирма в условията на несъвършени пазари, да отчитат влиянието на ограничителната и дискриминиращата политика в дейността им;

• да отчитат микроикономическите ефекти и макроикономическите последствия от действието на несъвършените конкуренти;

• да познават механизмите на обществените корективи на неефективната конкуренция;

• да прилагат на подхода “Пазарна структура - Стратегическо поведение – Конкурентни предимства” за изследване и анализ на параметрите на пазарната структура и поведението на фирмите в избран отрасъл, с цел реализиране на предимства.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Микроикономика



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Теоретична основа за изследване на пазар/отрасъл и стратегическото поведение на фирмата
  2. Идентифициране на пазарната структура и оценка на потенциала за развитие
  3. Стратегическо поведение на фирмата
  4. Конкурентни предимства и оценка на ефективността на фирмата и пазара

Литература по темите:

• Маричкова, А. Пазарни структури и анализи. Лекционен курс в Мудъл, НБУ.

• Ракарова С. , Еленкова А ., Индустриална икономика, НВУ, 2012.

• Танова П. Пазарни структури, Университетско издание “Стопанство”, 2008.

• Stead R.,P.Curwen and K.Lawer. Industrial economics. Theory, Applications and Policy. McGraw-Hill, 1997.

• Church J. and R.Ware. Industrial Organization. Astrategic Approach. McGraw-Hill, 2000.

• Greer D.F. Industrial Organization and Public Policy. Third Edition.Macmillan, 1992.